Patis inclusius

Situació inicial

El centre va confeccionar un diagnòstic del pati on es van recollir dades quantitatives de presència de xics i xiques en cadascuna de les zones. A més es va passar una enquesta a les aules per tal de conèixer les opinions de l’alumnat i s’han estat pensant i debatent diferents mesures per tal de veure si generaven una millor convivència entre els dos sexes. La filosofia de treball iniciat passa per la cooperació de tota la comunitat educativa, donant especial rellevància als espais de parla i decisió de l’alumnat.

Objectius a curt termini
  • Revisar si es fa un ús igualitari dels espais, patis i altres moments d’estudi, debat o presa de paraula.
  • Instaurar mesures al pati conduents a observar si aquestes provoquen una disminució en la segregació en les relacions entre l’alumnat.
  • Promoure actituds igualitàries i de relacions simètriques entre xiques i xics. Millorar les relacions i la convivència de l’alumnat al pati.
Objectius a llarg termini

Que les xiquetes i xiquets pogueren gaudir d’experiències de joc i relació conjuntament, afavorint així una millor convivència i una major diversitat de propostes lúdiques en eixos espais. En definitiva es pretén educar al pati.

Descripció de l'acció que es desenvolupa

Primer, es va formar una comissió de patis composada per mestres, entre els que estan la CIC, el mestre d’EF, la cap d’estudis i mestres representants dels cicles.

Després, l’alumnat va rebre tota la informació de la nova organització del pati i va participar en una demostració de com serien els dies de pati i els jocs. A més l’alumnat es va comprometre a cuidar i responsabilitzar-se del material.

Per a garantir un òptim funcionament, el professorat intenta baixar abans per a traure el material amb ajuda de l’alumnat. El material està guardat a un aula a nivell del pati, i s’agafa i s’arreplega al sonar la música.

Pati d'Educació Infantil

En Infantil s’ha decidit que totes les zones i materials estan a l’abast de tot l’alumnat independentment del seu grup o nivell. Elegeixen segons els seus interessos i necessitats.

Les zones creades en el pati d’Infantil, les hem col·locat a l’espai més adient segons el tipus d’activitat. Aquestes són:

  • ZONA 1: Pissarra i bibliopati (paret pintada amb pintura de pissarra, clarió de colors, contes en un carret).
  • ZONA 2: Patinets, motos i tricicles a la zona del túnel.
  • ZONA 3: Cotxes i sambori (estoretes amb circuits; cotxes, camions i motos de joguet i sambori pintat a terra). La nostra idea és pintar també el circuit per als transports de joguet.
  • ZONA 4: Jocs de taula (caixa de peces de construcció, joc gegant de l’oca amb fitxes i dau, memory gegant).
  • ZONA 5: Joc simbólic (dins d’una casa de fusta que teniem al parc del pati, hem col·locat nines, banyera, manteta…).
  • ZONA 6: Joc lliure (discs de llançar). Al centre del pati hi ha espai per a jugar lliurement a pillar, a còrrer, a animals…
Pati d'Educació Primària

En Primària s’ha decidit fer l’horari dividit per grups i dies, ja que la quantitat de l’alumnat és major i es veia complicada una altra organització per a començar.

  • ZONA 1: Pista bàsquet (dues canastes que ja estaven al pati i una pilota).
  • ZONA 2: Bibliopati (3 caixes amb llibres i còmics, diferenciats per cicles) a les grades.
  • ZONA 3: Pista esportiva (porteries ja al pati i pilota corresponent a l’esport). Trimestralment aquest esport es canvia. Poden ser futbol, balonmà, colpbol…
  • ZONA 4: Jocs de taula (caixa de peces de construcció; jocs gegants de l’oca, parxís, memory, escacs; un futbolí; baralla espanyola i de l’Uno; escacs més xicotets; jenga…).
  • ZONA 5: Baló pressoner (dues pistes pintades a terra i un baló).
  • ZONA 6: Joc lliure (mocador, gomes, cordes, twister, 3 en ratlla, sambori i bitlles). El centre del pati queda a disposició de tot l’alumnat que vullga, independentement de la seua edat, de manera que tots/es poden jugar junts/es. Podran triar material per a jocs més dirigits o còrrer, passejar, jugar a pillar…
  • ZONA 7: Discopati. Un dia a la setmana (dijous l’alumnat pot gaudir d’una zona de discopati a l’escola, on són elles i ells els que proposen prèviament cançons que els agradaria que sonasen. Després la comissió fa una selecció de les cançons proposades que sí son adequades per al pati de l’escola.

Independenment de la zona asignada, l’alumnat també pot anar a bibliopati sempre que ho dessitge, tot i que hi ha un dia reservat per a cada nivell. D’aquesta manera la lectura té continuïtat i afavorim el gust per llegir.

En el pati d’Educació de Primària, hi ha sis alumnes de sisé que s’encarreguen de traure el material i repartir-ho a l’alumnat que li correspon cada zona. S’organitzen per torns amb la supervisió de les tutores corresponents. Hi ha també un responsable per nivell que s’encarrega d’arreplegar la pilota que correspon i tornar-la a l’alumnat de Sisé.

Participants en el projecte

Alumnat d’Infantil, Primària i tot el professorat de l’escola.

Duració del projecte

Tota la vigència del Pla Coeducatiu.

Avaluació del projecte

El professorat es compromet a fer un seguiment de la situació i també d’observar el comportament de l’alumnat quan es modifique la situació ordinària del pati per la inclusió d’algunes d’aquestes mesures. Recollir dades numèriques d’ús dels espais que incloguen la variable sexe en eixes mesures.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies