Programa d’Educació Plurilíngüe i Intercultural (PEPLI)

L’escola valenciana ha de garantir una formació lingüística rica per a l’alumnat sota els principis de la igualtat, el respecte, la correcció de les desigualtats i l’enriquiment cultural. Per això, l’adquisició d’una competència comunicativa en les dues llengües oficials i almenys, en una llengua estrangera és un dels objectius principals del sistema educatiu valencià, que organitza aquest aprenentatge lingüístic a través d’un Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural.

El Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural (PEPLI)

La Llei 4/2018, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, és el referent normatiu a través del qual s’estructura l’ensenyament i l’ús vehicular de les llengües curriculars. Allí es determina que tots els centres sostinguts amb fons públics han d’aplicar el Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural.

Aquest programa estableix el temps mínim destinat als continguts curriculars en cada llengua (valencià, castellà i llengua estrangera), que inclou les hores de cada àrea lingüística i de les àrees o matèries en les quals s’utilitze cada llengua.

  • En valencià i castellà: el 25% mínim
  • En anglés: entre el 15% i el 25%. En infantil, el 10%.
  • D’acord amb aquests percentatges, cada centre hem hagut de concretar l’aplicació del PEPLI, d’acord amb les necessitats del context socioeducatiu i lingüístic, amb l’objectiu de garantir l’adquisició de les competències plurilingües i interculturals.
  • Aquesta concreció l’hem reflectida en el nostre Projecte Lingüístic de Centre (PLC) i ha estat aprovada en Claustre i en Consell Escolar.

Cada centre ha de concretar l’aplicació del PEPLI, d’acord amb les necessitats del context socioeducatiu i lingüístic, amb l’objectiu de garantir l’adquisició de les competències plurilingües i interculturals. Aquesta concreció es reflectirà en el Projecte Lingüístic de Centre (*PLC).

Objectius del Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural

Segons s’indica en la Llei 4/2018, de plurilingüisme, el Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural ha d’aconseguir els següents objectius:

  • Garantir que l’alumnat adquirisca una competència plurilingüe: domini oral i escrit del valencià i del castellà, domini funcional d’una o més llengües estrangeres, contacte amb les llengües pròpies d’una part de l’alumnat.
  • Promoure l’interés i la curiositat per les llengües, coneixement del seu funcionament, perspectiva crítica sobre l’ús social de les llengües.
  • Garantir la igualtat d’oportunitats de l’alumnat i la integració en la societat valenciana a través del coneixement i ús de les llengües.
  • Garantir la normalització de l’ús social i institucional del valencià dins del sistema educatiu.

*PLC (Projecte Lingüístic de Centre) : El Projecte lingüístic de centre, tal com queda definit en l’Article 13 de la Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, és l’instrument mitjançant el qual cada centre educatiu articula i concreta l’aplicació del Programa d’educació plurilingüe i intercultural d’acord amb les característiques del centre educatiu i de l’alumnat.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies