✍️ Redacció: Miquel Asunción Bolufer Professor de Fisica i Quimica

Imaginar altres mons més enllà del sistema solar va deixar de ser ciència-ficció per convertir-se en una experiència real a les aules del centre. L’alumnat de Física i Química de 2n d’ESO, 3r d’ESO A i un grup d’alumnes voluntaris de 4t d’ESO A ha viscut una trobada única: una videotrucada amb Alejandro Suárez, investigador de l’Institut d’Astrofísica de Canàries (IAC) i descobridor de l’exoplaneta GJ1002b, un planeta potencialment habitable.
Aquesta activitat s’ha realitzat dins del concurs “Telegrama a un planeta 25-26”, impulsat per l’Aula del Cel de l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València, amb l’objectiu d’acostar la ciència més puntera a l’alumnat i despertar vocacions científiques.
Durant la videotrucada, l’alumnat va demostrar una gran curiositat i esperit crític, formulant preguntes sobre com és un planeta fora del nostre sistema solar, per què GJ1002b podria ser habitable i com és el procés de descobrir nous mons. També van interessar-se pel concurs i pel dia a dia del treball d’un astrònom professional.
Alejandro Suárez va respondre amb entusiasme, claredat i proximitat, convertint la trobada en una autèntica lliçó de ciència viva. Per a l’alumnat, parlar directament amb un investigador que explora l’univers ha sigut una experiència motivadora i inspiradora, que connecta els continguts de l’aula amb la investigació real.
Aquesta activitat valora la importància d’oferir a l’alumnat experiències educatives significatives, que fomenten la curiositat, el pensament científic i la il·lusió per aprendre. Perquè educar també és això: ajudar-los a alçar la mirada, fer-los preguntes grans i confiar que poden arribar on es proposen.
