Matrícula Curs 2024 – 2025

CALENDARI DE MATRÍCULA PER A ESTE PRÒXIM CURS

MATÈRIES OPTATIVES

A continuació es descriuen les assignatures optatives que s’ofereten en cada nivell.

ASSIGNATURES OPTATIVES EN 1er ESO

Projecte interdisciplinari: Tradicions i esports valencians

L’objectiu de la materia, que s’impartix en valencià, serà que l’alumnat conega de manera activa i atractiva les tradicions populars del seu entorn per a formar-ne part de la comunitat cultural valenciana de primera mà i, a més, fomentar-ne la participació en activitats esportives tradicionals.

L’assignatura està dividida en tres apartats ben diferenciats i que es tractaran en cada un dels trimestres: la pilota valenciana, les danses populars i les muixerangues. Per a qualsevol dels apartats hi ha tant sessions teòriques com pràctiques: depenent del nombre d’hores en què s’impartisca l’assignatura, es vorà si es fa una hora de teoria i una hora de pràctica a la setmana o s’ajusta la part teòrica al començament de cada sessió perquè es puga tractar més la part pràctica, ja que sol ser més cridanera i atractiva.

Ja siga per la situació geogràfica, històrica, cultural i social de l’IES Pedro Ibarra en particular, així com de la ciutat d’Elx en general, veiem una oportunitat única per a crear una assignatura sobre Tradicions i esports valencians en què barregem tant l’Educació Física com la llengua i literatura valencianes a partir de l’esport, la dansa i la cultura popular.

Amb aquesta assignatura, l’alumnat podrà connectar amb elements de la tradició valenciana que té ben a prop i no n’era conscient. A més, podrà formar-ne part, si vol, també fora de l’horari lectiu.

L’assignatura afavoreix el treball cooperatiu i la relació amb altres companys i persones de dins i de fora del centre educatiu.

A més a més, gran part del que s’estudiarà en l’assignatura de manera extensa, també es tractarà tant en Educació Física com en Valencià: Llengua i Literatura, així que l’alumnat podrà assolir molt millor els coneixements amb la teoria i la pràctica i ser qui ajude a entendre-ho a la resta de la classe, que no estiguen en la nostra optativa.

Finalment, es podrà aprofitar i fer-ne algun taller en les jornades lúdiques del centre, perquè l’alumnat de l’assignatura ensenye a la resta d’alumnat el que va aprenent i, també, es podria fer ressò del que es treballa gràcies a material audiovisual que podria aparèixer a les xarxes socials del centre o, fins i tot, el podcast de l’institut.

Taller de reforç: Taller de ràdio

L’assignatura optativa Taller de Ràdio es concep com un espai per a treballar de manera cooperativa on l’alumnat puga expressar les seues opinions i inquietuds, i així sentir-se escoltat. Es planteja cada sessió com un espai de diàleg intergeneracional, que acabarà materialitzant-se en una producció sonora sobre algun tema consensuat per tots, ja siga a través de la gravació de pòdcasts, o de programes radiofònics.

Durant les classes se sistematitzaran alguns conceptes i mecanismes bàsics per a la producció radiofònica, i es realitzaran activitats pràctiques perquè vagen interioritzant nocions genèriques sobre la veu, els efectes de so, el silenci, la improvisació i el guió, entre altres.

Esta assignatura ajuda l’alumnat a treballar la destresa oral i l’oratòria, així com a aprendre valors com el respecte cap al torn d’altres persones, les diferents opinions i el treball en equip per a aconseguir un objectiu conjunt: el programa de ràdio o pòdcast.

Taller d‘aprofundiment: Anglés oral

En Anglés oral de 1r ESO tenim com a principal objectiu que l’alumnat augmente el seu nivell de competència comunicativa. Ensenyem anglés des de contextos reals de comunicació i amb finalitats comunicatives. A través d’activitats com l’elaboració i pràctica de jocs, diàlegs, entrevistes i presentacions, intentem crear una atmosfera motivadora en la qual els alumnes se senten còmodes per a aconseguir augmentar la seua fluïdesa oral en la llengua estrangera.

Laboratori d’Arts escèniques

En l’assignatura Laboratori d’Arts escèniques ens acostarem al món del teatre fent les nostres pròpies obres o interpretant unes altres sobre contes i mitologia. Us animem a triar Laboratori d’Arts escèniques el curs que ve.

Francés

L’assignatura optativa Francés Segona Llengua Estrangera s’impartix en tots els cursos de l’ESO, de 1r a 4t, i en Batxillerat.

Encara que l’aprenentatge d’un idioma és continu, l’alumnat pot triar esta assignatura en qualsevol curs de l’ESO i en 1r de Batxillerat per a continuar en 2n, ja que, conscients d’això, sempre tenim en compte el nivell del grup, fem adaptacions i dediquem part del primer trimestre, si és necessari, a repassar o posar-se al dia, perquè solen ser grups reduïts.

Treballem totes les destreses: expressió i comprensió oral i escrita. Partim d’un nivell bàsic amb els sons (fonemes), vocabulari senzill (dies, colors, gustos), presentar-se i acomiadar-se, etc. Alternem les classes tradicionals amb exercicis interactius, projectes, tallers, cançons, excursions, cinema, viatges, celebracions i cultura en general.

Preparem per a aconseguir la certificació d’idioma A2 a partir dels 16 anys, segons el Marc Europeu de les Llengües, del qual poden examinar-se en el centre durant la seua escolarització, i poden eixir preparats de Batxillerat per a poder accedir al nivell B1.

Perquè ens conegueu millor i també penseu en els avantatges d’aprendre idiomes en la nostra societat amb vista al seu futur, no sols des del punt de vista de l’oci sinó també des del professional i cultural, us hem preparat una breu presentació a la qual podeu accedir al final d’esta pàgina.

Taller de relacions digitals responsables

En esta assignatura l’alumnat aprendrà nocions bàsiques d’informàtica a nivell d’usuari i descriptives sobre la informàtica i l’ús d’ordinadors. Es familiaritzaran amb l’entorn d’escriptori de Lliurex i aprendran els conceptes bàsics dels sistemes operatius. A més, coneixeran el funcionament d’Internet, tècniques avançades de cerca d’informació i els servicis que ens facilita, per a poder estar segurs en la difusió i publicació d’informació d’una forma responsable. Finalment, s’introduiran conceptes de seguretat informàtica molt útils per a quan en un futur s’hagen de desembolicar amb estes ferramentes, ja siga laboral o socialment.

ASSIGNATURES OPTATIVES EN 2n ESO

Projecte interdisciplinari: Cultura popular

Amb aquesta matèria l’alumnat contactarà amb una manera d’entendre la cultura que suposa compartir. Crearà llaços amb el seu entorn i amb les persones, reforçant la idea i sentiment de comunitat.

Coneixerà jocs, cançons, plats i festes d’inspiració popular. Tractarà directament amb persones que mantenen vives tradicions o que han conegut altres maneres de relacionar-se amb el món.

Treballarem amb diferents fonts i diferents continguts culturals, esportius o etnogràfics. I, a més de rebre informació, crearem amb ella.

La qüestió és que l’alumnat partisca del coneixement de la tradició per a, a partir d’ací, triar i descartar per a crear el futur. Però sempre des d’un punt de vista crític i comunitari.

També plantegem la realització d’excursions (per exemple al Museu de Puçol o al Fondo), la creació de continguts per al podcast del centre i l’adaptació d’activitats per a la Biblio al pati o materials per al Museu Pedro Ibarra.

L’alumnat aprendrà a observar en el seu entorn el que fins fa poc li passava desapercebut. Així podrà intervindre millor en ell.

A més, la matèria promou la relació amb persones d’altres edats i amb organitzacions de caràcter veïnal, cultural o esportiu.

D’altra banda, el treballat en la matèria repercutirà en continguts per al podcast de l’institut, activitats per a la Biblioalpati o materials per al museu. A més, el nostre alumnat faria de guia d’aquest.

Programació i intel·ligència artificial i robòtica I (PIAR 1)

En esta assignatura l’alumnat aprendrà els fonaments de la programació, de forma guiada, a través d’un llenguatge per blocs com a Escratx. Comprendrà en què es basa la Intel·ligència Artificial (IA), distingint les aplicacions que la utilitzen i arribant a incorporar-la als seus propis programes. Finalment, aplicarem els conceptes de programació que s’han treballat al llarg del curs per al control de robots, utilitzant com a plataforma la placa base Micro::bit i el vehicle Mcqueen.

Francés

L’assignatura optativa Francés Segona Llengua Estrangera s’impartix en tots els cursos de l’ESO, de 1r a 4t, i en Batxillerat.

Encara que l’aprenentatge d’un idioma és continu, l’alumnat pot triar esta assignatura en qualsevol curs de l’ESO i en 1r de Batxillerat per a continuar en 2n, ja que, conscients d’això, sempre tenim en compte el nivell del grup, fem adaptacions i dediquem part del primer trimestre, si és necessari, a repassar o posar-se al dia, perquè solen ser grups reduïts.

Treballem totes les destreses: expressió i comprensió oral i escrita. Partim d’un nivell bàsic amb els sons (fonemes), vocabulari senzill (dies, colors, gustos), presentar-se i acomiadar-se, etc. Alternem les classes tradicionals amb exercicis interactius, projectes, tallers, cançons, excursions, cinema, viatges, celebracions i cultura en general.

Preparem per a aconseguir la certificació d’idioma A2 a partir dels 16 anys, segons el Marc Europeu de les Llengües, del qual poden examinar-se en el centre durant la seua escolarització, i poden eixir preparats de Batxillerat per a poder accedir al nivell B1.

Perquè ens conegueu millor i també penseu en els avantatges d’aprendre idiomes en la nostra societat amb vista al seu futur, no sols des del punt de vista de l’oci sinó també des del professional i cultural, us hem preparat una breu presentació a la qual podeu accedir al final d’esta pàgina.

Taller de reforç: Pràctiques mediambientals

L’assignatura està dissenyada per a fomentar la consciència i l’acció mediambiental entre l’alumnat, alineant-se amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 11 (Ciutats i Comunitats Sostenibles), 12 (Producció i Consum Responsables), 13 (Acció pel Clima) i 15 (Vida d’Ecosistemes Terrestres).

A través d’un enfocament pràctic i experimental, es busca que els alumnes comprenguen i participen activament en la preservació i millora del medi ambient. L’assignatura comprendrà la realització d’experiments de laboratori, estudis de camp, projectes de tecnologia i la utilització de l’hort escolar.

Taller d’aprofundiment: Blog de Castellà

Des del Taller d’aprofundiment Blog de Castellà podràs fusionar la memòria històrica més recent amb les noves tecnologies (ofimàtica, disseny gràfic i fins i tot programació en Scratch). Et convertiràs en un investigador de les tradicions amb l’ajuda de familiars i amics d’edat avançada i de voluntaris que aportaran el seu granet d’arena amb les seues vivències. La recreació de la història recent a través de diferents tipus de textos es completarà amb la creació d’un blog en el qual es podran arreplegar totes estes experiències.

ASSIGNATURES OPTATIVES EN 3r ESO

PROJECTE INTERDISCIPLINARI: REVISTA

Uneix-te a l’emocionant i divertida assignatura de Projecte Interdisciplinari: Revista, un espai on la creativitat i l’escriptura es fusionen en entretingudes tasques.

Tindràs l’oportunitat de convertir-te en un verdader escriptor i/o periodista a través d’activitats de creació molt amenes, sempre guiades i supervisades pel professorat.

Des d’investigar i redactar articles de tota índole, fins a dissenyar i maquetar les pàgines de la nostra revista escolar Gent d’ací. Cada pas del procés editorial serà una experiència enriquidora i divertida. A més, podràs treballar en equip i expressar la teua veu i opinió de manera activa.

El nostre objectiu és crear una revista escolar dinàmica, innovadora i diversa, que reflectisca la pluralitat d’interessos, talents i perspectives de la nostra comunitat educativa i promoga la participació dels joves en la vida acadèmica.

Programació i intel·ligència artificial i robòtica I (PIAR 1)

En esta assignatura l’alumnat aprendrà els fonaments de la programació, de forma guiada, a través d’un llenguatge per blocs com Scratch. Comprendrà en què es basa la Intel·ligència Artificial (IA), distingint les aplicacions que la utilitzen i arribant a incorporar-la als seus propis programes. Finalment, aplicarem els conceptes de programació que s’han treballat al llarg del curs per al control de robots, utilitzant com a plataforma la placa base Micro::bit i el vehicle Mcqueen.

Programació i intel·ligència artificial i robòtica II (PIAR 2)

En esta assignatura l’alumnat aprofundirà en tots els conceptes estudiats a PIAR I. Aprendrà a programar mitjançant un llenguatge d’alt nivell sense blocs, com Python. Serà capaç d’escriure els seus propis algorismes i d’utilitzar el pensament computacional per a desenvolupar-los. Utilitzarà Intel·ligència Artificial (IA) en les seues aplicacions d’una forma més avançada i autònoma del que es va fer a PIAR I. I finalment, realitzarà programes de control per al robot Micro::bit +Mcqueen més sofisticats que a PIAR I, utilitzant en tot moment Python com a llenguatge de programació. Per a cursar PIAR II és necessari haver cursat prèviament PIULAR I.

Francés

L’assignatura optativa Francés Segona Llengua Estrangera s’impartix en tots els cursos de l’ESO, de 1r a 4t, i en Batxillerat.

Encara que l’aprenentatge d’un idioma és continu, l’alumnat pot triar esta assignatura en qualsevol curs de l’ESO i en 1r de Batxillerat per a continuar en 2n, ja que, conscients d’això, sempre tenim en compte el nivell del grup, fem adaptacions i dediquem part del primer trimestre, si és necessari, a repassar o posar-se al dia, perquè solen ser grups reduïts.

Treballem totes les destreses: expressió i comprensió oral i escrita. Partim d’un nivell bàsic amb els sons (fonemes), vocabulari senzill (dies, colors, gustos), presentar-se i acomiadar-se, etc. Alternem les classes tradicionals amb exercicis interactius, projectes, tallers, cançons, excursions, cinema, viatges, celebracions i cultura en general.

Preparem per a aconseguir la certificació d’idioma A2 a partir dels 16 anys, segons el Marc Europeu de les Llengües, del qual poden examinar-se en el centre durant la seua escolarització, i poden eixir preparats de Batxillerat per a poder accedir al nivell B1.

Perquè ens conegueu millor i també penseu en els avantatges d’aprendre idiomes en la nostra societat amb vista al seu futur, no sols des del punt de vista de l’oci sinó també des del professional i cultural, us hem preparat una breu presentació a la qual podeu accedir al final d’esta pàgina.

Creativitat musical

La música no sols s’ha d’estudiar, s’ha de sentir, gaudir, sentir, escriure, compartir…. I això és el que en 3r de l’ESO farem ininterrompudament i sense perdre la il·lusió. El principi general està basat a aprendre música fent música. A més, l’alumnat prendrà consciència de la capacitat d’expressar-se musicalment, així com de l’acostament al llenguatge de la música a través de la participació activa, tenint en compte les diferents inquietuds i condicions musicals de l’alumnat. L’aprenentatge musical deu i pot ser, per si mateix, una cosa divertida i per a això utilitzarem la motivació com a motor d’aprenentatge i eix de potencialitats, és a dir, la satisfacció enfront de la frustració.

Cultura clàssica

Cultura clàssica és una matèria optativa impartida pel departament de Cultura clàssica. En Cultura clàssica coneixerem el món antic mitjançant els relats de la mitologia grega i romana. Com l’origen de l’univers, els déus olímpics, la Guerra de Troia, les gestes d’Hèracles o els bessons Ròmul i Rem. I també altres aspectes culturals com la seua societat, l’art, la literatura o el naixement de la democràcia. Ens acostarem al món dels grecs i romans de manera pràctica. Us animem a triar Cultura clàssica el curs que ve.

ASSIGNATURES OPTATIVES EN 4t ESO: OPTATIVA 1 (3 hores setmanals)

Digitalització

En esta assignatura l’alumnat coneixerà els components d’un equip informàtic i les seues característiques, així com el procés d’acoblat del PC. Després s’aprofundirà en les xarxes d’ordinadors, arribant a realitzar configuracions bàsiques de xarxa. En un segon bloc de continguts l’alumnat aprendrà l’ús d’aplicacions ofimàtiques d’ús freqüent i per a l’edició i publicació de continguts multimèdia. Finalment, s’aprendran els fonaments de la programació amb un llenguatge de blocs i es revisaran les precaucions que hem de tindre per a usar les xarxes i els equips informàtics de manera segura.

Expressió Artística

Descobrix el món de l’Expressió Artística en 4t d’ESO! En esta assignatura optativa exploraràs un univers creatiu on la imaginació no té límits. Ací ens submergim en els secrets del dibuix, la geometria i els audiovisuals.

Imagina construir maquetes amb materials reciclats, on cada peça conta una història. Visualitza crear vídeos que capturen emocions i transmeten missatges poderosos. I, a més, experimentarem amb una àmplia gamma de tècniques artístiques, des del traç més subtil fins a l’explosió de colors.

En esta assignatura, la teua creativitat serà la teua millor aliada mentres explores noves formes d’expressió i perfecciones les teues habilitats artístiques. Estàs llest per a deixar volar la teua imaginació i donar vida a les teues idees més audaces? Uneix-te a nosaltres en el viatge cap al món de l’art i l’expressió!

Música

La música no sols s’ha d’estudiar, s’ha de sentir, gaudir, sentir, escriure, compartir…. I això és el que en 4t de l’ESO farem ininterrompudament i sense perdre la il·lusió. El principi general està basat a aprendre música fent música. A més, l’alumnat prendrà consciència de la capacitat d’expressar-se musicalment, així com de l’acostament al llenguatge de la música a través de la participació activa, tenint en compte les diferents inquietuds i condicions musicals de l’alumnat. L’aprenentatge musical deu i pot ser, per si mateix, una cosa divertida i per a això utilitzarem la motivació com a motor d’aprenentatge i eix de potencialitats, és a dir, la satisfacció enfront de la frustració.

Francés

L’assignatura optativa Francés Segona Llengua Estrangera s’impartix en tots els cursos de l’ESO, de 1r a 4t, i en Batxillerat.

Encara que l’aprenentatge d’un idioma és continu, l’alumnat pot triar esta assignatura en qualsevol curs de l’ESO i en 1r de Batxillerat per a continuar en 2n, ja que, conscients d’això, sempre tenim en compte el nivell del grup, fem adaptacions i dediquem part del primer trimestre, si és necessari, a repassar o posar-se al dia, perquè solen ser grups reduïts.

Treballem totes les destreses: expressió i comprensió oral i escrita. Partim d’un nivell bàsic amb els sons (fonemes), vocabulari senzill (dies, colors, gustos), presentar-se i acomiadar-se, etc. Alternem les classes tradicionals amb exercicis interactius, projectes, tallers, cançons, excursions, cinema, viatges, celebracions i cultura en general.

Preparem per a aconseguir la certificació d’idioma A2 a partir dels 16 anys, segons el Marc Europeu de les Llengües, del qual poden examinar-se en el centre durant la seua escolarització, i poden eixir preparats de Batxillerat per a poder accedir al nivell B1.

Perquè ens conegueu millor i també penseu en els avantatges d’aprendre idiomes en la nostra societat amb vista al seu futur, no sols des del punt de vista de l’oci sinó també des del professional i cultural, us hem preparat una breu presentació a la qual podeu accedir al final d’esta pàgina.

Tecnologia

Totes les activitats es realitzaran de forma molt pràctica i estaran relacionades amb els següents continguts: Instal·lacions en Vivendes, Electrònica analògica, Electrònica digital, Pneumàtica i Hidràulica, Control i Robòtica, Tecnologies de la Informació i Comunicació, i Tecnologia i Societat.

Es realitzaran pràctiques i projectes en el taller de tecnologia. I a l’aula d’informàtica, es realitzen activitats amb el llibre digital i amb diversos programes informàtics (Escratx, simuladors, Sketchup…).

Per a desenvolupar esta assignatura serà necessari posseir part dels coneixements ja adquirits pels estudiants en cursos anteriors en la matèria de Tecnologia. Esta assignatura està pensada per a aquells que volen cursar un Batxillerat de Ciències i Tecnologia o estudis tècnics en Cicles Formatius. O simplement per a aquells als qui els resulten interessants els continguts.

ASSIGNATURES OPTATIVES EN 4t ESO: OPTATIVA 2 (2 hores setmanals)

Arts escèniques

En l’assignatura Arts escèniques ens acostarem al món del teatre, la dansa i la música. Veurem l’origen del teatre i la seua evolució fins als nostres dies, els diferents estils de dansa, des del ballet al més modern i els múltiples gèneres musicals. Aprendrem a diferenciar i identificar les característiques de cada art, valorant la seua bellesa i significat. Us animem a triar Arts escèniques el curs que ve.

Competència comunicativa oral en anglès (CCOI)

L’optativa de Comunicació oral en anglés és una assignatura en la qual es pretén treballar, principalment, la destresa oral a través de projectes relacionats amb diferents temes així com jocs o “role plays”. Les tasques que realitzem van destinades a la millora de la comprensió oral (listening) i producció oral (speaking), sent obligatori parlar davant de la classe i ser capaç d’exposar i realitzar presentacions. Cal recalcar que no es tracta d’una classe de reforç d’anglés, sinó que es tracta d’una optativa destinada a aquell alumnat que vulga millorar la seua destresa oral i compte amb una base de l’idioma.

Filosofia

En esta assignatura optativa de 4t d’ESO, de dos hores setmanals d’impartició, es pretén presentar una introducció primera a la disciplina de Filosofia. Es presentaran les principals qüestions, metodologies i escoles de Filosofia, posant més l’accent en l’inici de la disciplina (els seus vincles grecs) i en els problemes als quals es van enfrontant les successives escoles.

Es proposaran lectures, es visionaran pel·lícules i documentals i sobre tots ells es realitzaran comentaris i reflexions sobre les qüestions filosòfiques plantejades.

També s’incidirà en la necessitat del diàleg i l’argumentació, sobre els quals gravitarà tota l’activitat de la filosofia.

Projecte interdisciplinari: Ruta històrica i literària

L’objectiu del projecte serà la realització d’una llista de carrers digital en el qual s’afija informació rellevant sobre les personalitats literàries i històriques que donen nom als carrers, avingudes, places i llocs importants de la ciutat.

Amb esta matèria l’alumne no sols serà capaç d’aprendre la toponímia de la ciutat, sinó que aconseguirà i perfeccionarà les habilitats i competències necessàries per a l’elaboració d’esta llista de carrers digital, creant per a això materials multimèdia, audiovisuals, informàtics i didàctics.

L’alumnat identificarà, aprendrà i reconeixerà personalitats importants per a la història i la literatura a través del seu entorn, així com geogràfics, dels llocs en els quals viu i dels carrers per les quals circumda, acostant d’esta manera la matèria i les situacions d’aprenentatge plantejades a una realitat molt concreta. A més, l’objectiu és crear un portal en el qual es puga publicar este material i oferir-lo a la ciutat d’Elx, amb la possible col·laboració d’institucions locals com l’Ajuntament d’Elx, l’Arxiu Municipal o la Càtedra Pedro Ibarra.

Francés

L’assignatura optativa Francés Segona Llengua Estrangera s’impartix en tots els cursos de l’ESO, de 1r a 4t, i en Batxillerat.

Encara que l’aprenentatge d’un idioma és continu, l’alumnat pot triar esta assignatura en qualsevol curs de l’ESO i en 1r de Batxillerat per a continuar en 2n, ja que, conscients d’això, sempre tenim en compte el nivell del grup, fem adaptacions i dediquem part del primer trimestre, si és necessari, a repassar o posar-se al dia, perquè solen ser grups reduïts.

Treballem totes les destreses: expressió i comprensió oral i escrita. Partim d’un nivell bàsic amb els sons (fonemes), vocabulari senzill (dies, colors, gustos), presentar-se i acomiadar-se, etc. Alternem les classes tradicionals amb exercicis interactius, projectes, tallers, cançons, excursions, cinema, viatges, celebracions i cultura en general.

Preparem per a aconseguir la certificació d’idioma A2 a partir dels 16 anys, segons el Marc Europeu de les Llengües, del qual poden examinar-se en el centre durant la seua escolarització, i poden eixir preparats de Batxillerat per a poder accedir al nivell B1.

Perquè ens conegueu millor i també penseu en els avantatges d’aprendre idiomes en la nostra societat amb vista al seu futur, no sols des del punt de vista de l’oci sinó també des del professional i cultural, us hem preparat esta breu presentació a la qual podeu accedir a continuació: