Mediadors interculturals
Enguany hem aconseguit posar en marxa un nou grup del qual estem molt orgullosos i orgulloses, el grup de MEDIACIÓ INTERCULTURAL. Aprofitant la diversitat cultural que conforma el nostre centre, en la qual l’alumnat parla diferents llengües i entén diferents cultures, hem creat un equip que ens ajuda a acollir a l’alumnat Nouvingut en les seues llengües maternes i comprenent els seus codis. Així, a més de rebre-ho, ho secunden perquè s’integre a l’aula, coneguen a companys nous, sàpien com funciona el centre i faciliten la comunicació amb el tutor/tutora. Alaa Laarichi i Subh Kirat han sigut els nostres primers mediadors. Els agraïm enormement la seua labor desinteressada i esperem que siguen els primers de molts.

TÀNDEMS
Tàndem d’Español per a estrangers:
Alumnat pertanyent al Tàndem Lingüístic d’espanyol. El Departament de Llengua Castellana ha organitzat al llarg del curs un grup de “Español per a estrangers” en els esbarjos del dimarts, on la característica principal és crear parelles o grups de tres on un estranger aprén l’idioma a través de dinàmiques de conversa. L’alumnat voluntari triat per a ensenyar l’idioma és dels cursos de 3r i 4t ESO i entre l’alumnat estranger trobem alumnes/as de 1r a 4t ESO, passant per diferents nacionalitats (Russa, Ucraïnesa, Filipina…).


Tàndem de Valencià:
Enguany hem començat en el centre el projecte ‘Els Tàndems lingüístics’, dins del Programa *PEU. Entre altres departaments lingüístics, el de Valencià, hem organitzat, al llarg del curs, trobades d’alumnes voluntaris amb alumnat nouvingut, durant un pati en la setmana.
Estes trobades han facilitat l’aprenentatge de la llengua, mitjançant el joc i la conversa entre iguals, alhora que han reforçat les relacions socials entre alumnat de diferents nivells i procedència.
Una experiència molt positiva per a repetir el curs que ve!!












Tàndem d’Inglés:
Durant tot el curs escolar, el nostre centre va dur a terme una enriquidora activitat de tàndem lingüístic en anglés. En esta iniciativa, els alumnes voluntaris de 1r de Batxillerat i 4t d’ESO van col·laborar com a mentors amb els estudiants de 1r i 2n d’ESO, amb l’objectiu de millorar la seua competència comunicativa en llengua anglesa d’una forma pròxima, lúdica i motivadora. L’activitat va consistir en sessions periòdiques en les quals els alumnes majors preparaven dinàmiques, jocs, converses dirigides i xicotetes activitats orals adaptades al nivell dels més xicotets. Estes sessions van permetre als alumnes de menor edat practicar l’anglés en un context real i relaxat, lluny de la pressió de l’aula tradicional, i els va ajudar a guanyar confiança a l’hora d’expressar-se oralment. Per part seua, els estudiants de cursos superiors van desenrotllar habilitats de lideratge, empatia i responsabilitat, ja que havien d’adaptar les seues explicacions, fomentar la participació i mantindre una actitud de suport constant. A més, van reforçar els seus propis coneixements en haver d’explicar continguts i resoldre dubtes dels seus companys. L’ambient que es va generar va ser molt positiu, afavorint no sols l’aprenentatge de l’idioma, sinó també la cohesió entre diferents nivells educatius. S’ha valorat molt positivament l’experiència, destacant la millora de la fluïdesa oral, l’augment de la motivació per l’anglés i la creació de llaços interpersonals entre els diferents grups. Sens dubte, este tàndem lingüístic ha sigut una experiència enriquidora per a tots els implicats i una ferramenta pedagògica eficaç que esperem repetir en pròxims cursos.


