Des del departament de francés i en col·laboració amb departaments com a orientació, plàstica, llengües i altres que es poden anar afegint etc… proposem durant este curs 2023-2024 l’elaboració d’un projecte al qual hem denominat “10 mesos 10 causes” per a donar visibilitat i també per a conscienciar en tota la comunitat educativa, especialment a l’alumnat, de la necessitat de promoure una sèrie de valors en pro de la convivència, de la llibertat i de la solidaritat al món.
Cada mes, entre setembre i juny, es faran uns treballs relacionats amb una causa concreta, coincidint amb el seu dia internacional, que seran exposats en l’hall del centre. A vegades també seran mostrats i explicats a les aules, com en tutories etc…
Estem convençuts i creiem que el camí perquè el món siga un poc millor és l’educació i estem decidits a aconseguir-lo amb este projecte.
1r MES – 1a CAUSA: SETEMBRE.
Iniciem este projecte i volem fer-lo amb un treball realitzat per l’alumnat de francés del centre al qual hem denominat “Els Calamars de la Pau”. Uns calamars de paper pengen d’una plataforma i les seues potes o tentacles servixen perquè l’alumnat plasme en elles missatges de pau. Volem promoure així una educació inspirada en una cultura de la no violència. El nostre món necessita la pau més que mai.
“No hi ha camí per a la pau: la pau és el camí”. Ghandi.
2n MES – 2a CAUSA: OCTUBRE.
Es tracta de denunciar l’assetjament escolar incloent el ciberassetjament, una xacra social que patixen cada vegada més alumnes. En este sentit l’alumnat de francés i plàstica ha creat dos personatges anònims, que asseguts en un banc es troben en una posició molt allunyada del qual hauria de ser la convivència en l’institut. Dues persones que podrien ser qualsevol alumne i que es mostren molt tristos en ser assetjades. Darrere d’elles uns cartells amb frases en francés i en valencià descriuen el drama al qual s’enfronten cada dia, encara que la porta que apunta per darrere és una eixida a l’esperança, sobretot gràcies al suport que estan rebent diàriament per part dels seus companys i companyes en forma de missatges positius.
3r MES – 3a CAUSA: NOVEMBRE.
L’alumnat de francés en col·laboració amb altres departaments com a plàstica etc, i també amb les tutories ha realitzat una activitat consistent a realitzar una figura femenina i denunciar amb missatges en forma de papallones el maltractament al qual està sent sotmesa, amb l’objectiu de visibilitzar d’esta xacra social.
4t MES – 4a CAUSA: DESEMBRE.
L’alumnat de francés ha fet un treball per a fomentar la solidaritat amb les persones migrant i rebutjar així el racisme. Una pastera carregada de migrants amb cartells que ens fan reflexionar sobre el perquè de la seua presència al nostre país és el fil conductor d’esta activitat.
5é MES – 5a CAUSA: GENER.
L’alumnat ha tractat d’explicar la importància d’accedir a l’educació i el coneixement a través d’un treball que ha consistit en l’elaboració d’un puzle amb l’edifici del nostre institut, que és el puzle de l’educació. Diversos objectes i frases situats al seu voltant representen a tots els actors que intervenen en el procés educatiu.
6é MES – 6a CAUSA: FEBRER.
En esta ocasió, el treball realitzat per l’alumnat de francés del centre ha consistit a elaborar una balança, símbol de la justícia, de la qual salen dos plats, d’una banda i d’un d’ells pengen missatges sobre la justícia social, i d’altra banda, en l’altre plat, apareixen missatges d’injustícies socials. Es tracta d’equilibrar la balança de manera que no hi haja tantes injustícies en el món i tinga més pese la justícia.
7é MES – 7a CAUSA: MARÇ.
L’alumnat del centre en col·laboració amb els departaments de francés, plàstica i les tutories, ha elaborat una “*Femellà” confeccionada amb petards de cartó i paper que porten inscrits missatges reivindicatius en favor de la igualtat de gènere. Enmig de la *Femellà apareix una dona pirotècnica que després de passar uns mesos desapareguda per culpa de la violència de gènere, reapareix empoderada i amb ganes de reivindicar-se. També es poden contemplar en l’hall altres treballs com: dibuixos de temàtica fallera en plàstica, dones destacades, en anglés, o la dona i la ciència etc…
8é MES – 8a CAUSA: ABRIL
El departament de francés i el seu alumnat ha elaborat en esta ocasió una piràmide de la salut de tres costats: salut física, salut mental i salut social, apareixent imatges i textos amb recomanacions i solucions per a poder gaudir d’una bona salut a tots els nivells. Un tema de màxima actualitat i que desgraciadament una part de la societat ignora, però que des de l’escola volem tractar per a millorar la vida de les persones.
9é MES – 9a CAUSA: Maig
L’alumnat de francés ha realitzat en esta ocasió un treball per a tractar d’erradicar l’homofòbia, que tants insults, agressions, situacions doloroses i morts provoca. El treball s’ha centrat simplement en el tema del respecte. Respectar la llibertat de l’individu a triar per damunt de qualsevol altra circumstància. Uns paraigües del respecte, elaborats per l’alumnat, que al costat d’uns textos en francés donen sentit al projecte, ja que: “sota del paraigua del respecte cap tothom”. El personatge central, anomenat Respe, dona fe d’això.
10 MES – 10a CAUSA: Juny
5 de juny. Dia del medi ambient.
L’alumnat de francés acaba este projecte d’educació en valors amb la finalitat de conscienciar de la necessitat de protegir el nostre planeta d’agressions. El costat bo i dolent de la humanitat. La sostenibilitat del planeta a través de l’elaboració d’una “Foguera de Sant Joan” amb cartells en tres idiomes: francés, castellà i valencià.