Certificació del nivell de valencià (A2, B1, B2, C1)

En aplicació de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa, en el seu article 16 diu:

Article 16. Foment i reconeixement del nivell de valencià
1. L’alumnat que supere l’àrea de valencià els sis cursos de l’Educació Primària tindran dret al reconeixement del nivell A2 de valencià; el que supere la matèria de valencià els quatre cursos d’Educació Secundària Obligatòria, tindrà dret al reconeixement del nivell B1 de valencià; mentres que l’alumnat que supere esta matèria els dos cursos de Batxillerat obtindrà el reconeixement del nivell B2 d’esta llengua. Així mateix, tindrà dret al reconeixement del nivell B1 de valencià l’alumnat que supere la matèria de valencià el primer curs de Batxillerat i, almenys, tres cursos de l’Educació Secundària Obligatòria.
2. L’alumnat de Batxillerat que, havent superat la matèria de valencià els dos cursos de Batxillerat, dispose d’una qualificació mitjana entre tots dos cursos igual o superior a 7, tindrà dret al reconeixement del nivell C1 de valencià. Així mateix, tindrà dret al reconeixement del nivell C1 de valencià l’alumnat que obtinga una qualificació igual o superior a 7 punts en la prova corresponent a la matèria de valencià en les proves o avaluacions que es realitzen a l’efecte d’admissió a la universitat.
3. L’alumnat que supere els mòduls de valencià en la formació bàsica de les persones adultes obtindrà la certificació del nivell A1 de valencià. La conselleria competent en matèria d’educació desenrotllarà reglamentàriament les condicions perquè este alumnat, quan acredite haver cursat amb anterioritat la matèria de valencià, puga obtindre el reconeixement del nivell A2 o B1 de valencià.
4. La conselleria competent en matèria d’educació adoptarà les mesures oportunes perquè la certificació acreditativa dels nivells de referència de valencià reconeguts en els apartats anteriors siga emesa pels centres educatius.

Podran obtindre el certificat de nivell B1 de coneixements de valencià, segons l’Orde 7/2017, de 2 de març, les persones que presenten la certificació acadèmica o llibre d’escolaritat que acredite que han cursat i superat l’assignatura de valencià en alguna d’estes opcions:

• En tots els cursos d’educació general bàsica (de 1r a 8é)
  • En els dos cursos del primer grau i en els dos primers cursos del segon grau de formació professional.
  • En un mínim de tres cursos entre BUP i COU, o en un mínim de tres cursos entre 3° i 4° d’ESO i 1r i 2n de batxillerat.
  • Des de 1r de primària fins a 4t d’ESO, haver superat l’assignatura de valencià, tant en primària com en educació secundària obligatòria.

Podran obtindre el certificat de nivell A2, B1, B2 i C1 de coneixements de valencià, segons la Llei 1/2024, de 27 de juny, les persones que realitzen la sol·licitud i s’acredite, bé de manera automàtica, si consten les dades necessàries en ITACA o a la PAU, o bé mitjançant l’aportació de la documentació justificativa, segons les següents opcions:

• Les persones que hagen superat l’àrea de valencià en els sis cursos de l’educació primària a partir del curs escolar 2009-2010, inclusivament, tindran dret al reconeixement del nivell A2 de coneixements de valencià.
  • Les persones que hagen superat la matèria de valencià en els quatre cursos d’educació secundària obligatòria, a partir del curs escolar 2008-2009, inclusivament, tindran dret al reconeixement del nivell B1 de coneixements de valencià.
  • Les persones que hagen superat la matèria de valencià en els dos cursos de batxillerat tindran dret al reconeixement del nivell B2 de coneixements de valencià a partir del curs escolar 2009-2010.
  • Les persones que hagen superat la matèria de valencià en els dos cursos de batxillerat, a partir del curs escolar 2009-2010, inclusivament, i hagen obtingut una qualificació mitjana entre tots dos cursos igual o superior a 7, tindran dret al reconeixement del nivell C1 de coneixements de valencià.
  • Les persones que hagen realitzat la prova d’accés a la universitat a partir del curs acadèmic 2009-2010, inclusivament, i disposen d’una  qualificació igual o superior a 7 punts en la prova corresponent a la matèria de valencià tindran dret al reconeixement del nivell C1 de coneixements de valencià.

No es reconeixerà el C1 de valencià en les proves d’accés a la universitat per a majors de 25 o 45 anys.

El tràmit es realitzarà a través de la seu electrònica de la Generalitat Valenciana. En el següent enllaç tens tota la informació i l’enllaç per a realitzar la sol·licitud : https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=1723