Projecte interdisciplinari: casetes-niu

L’alumnat de 1r i 2n d’ESO de l’IES Bocairent ha reprès aquest curs 2022/2023 un projecte integral i de llarg abast iniciat el 2021. Els objectius principals del projecte són construir casetes-niu per a pardals, situar-les a llocs estratègics, avaluar-ne l’ocupació i fer-ne el seguiment i el manteniment durant els cursos vinents. Per dur a terme aquest programa de treball, el professorat dels departaments de Ciències i Tecnologia ha rebut l’assessorament dels tècnics del Parc Natural de la Serra Mariola. Els materials han sigut subvencionats per l’Associació de Mares i Pares d’Alumnes (AMPA) de l’IES Bocairent. El projecte també ha comptat amb el suport de la Regidoria de Medi Ambient de l’Ajuntament de Bocairent.

La feina realitzada s’ha dividit de la següent manera. Per una banda, l’alumnat de 1r d’ESO ha buscat informació sobre les característiques que havien de complir les casetes-niu; ha treballat en grup per a definir un disseny òptim perquè hi nidifique el capellanet (també conegut com a totestiu) o pardals insectívors d’una grandària similar, i ha portat a cap les construccions definitives amb materials compatibles amb els criteris de sostenibilitat i respecte pel medi natural establerts pels tècnics. Una vegada acabada la feina de disseny i de fabricació, el passat 23 de febrer, l’alumnat va instal·lar les casetes-niu en els llocs escollits. Un tècnic del parc va acompanyar l’alumnat durant l’activitat.

Com a novetat, aquest curs el departament de Valencià s’ha incorporat a aquest projecte interdisciplinari amb l’alumnat de 2n d’ESO, que ja va realitzar el procés de construcció de les casetes el curs passat. Aquest grup s’ha encarregat de la divulgació del projecte. Per dur-la a terme, s’ha fet el seguiment del procés de treball dels estudiants de primer; també s’han fet entrevistes a alguns alumnes i al professorat implicat; s’ha redactat una notícia per donar a conèixer l’activitat i, finalment, s’han elaborat els documents necessaris per adreçar-se als mitjans de comunicació que podrien cobrir la notícia.

Els llocs escollits per penjar les casetes han sigut l’antiga estació de tren i els entorns de les ermites de Sant Jaume i Santa Bàrbara de Bocairent. Només ens resta esperar que les pròximes temporades de nidificació els pardals trien les casetes que amb tanta il·lusió ha construït l’alumnat de 1r i 2n d’ESO de l’IES Bocairent.

Alumnat de 1r i 2n d’ESO i professorat dels departaments de Ciències, Tecnologia i Valencià de l’IES Bocairent