KA2030 Europe.101 2020-2022 Wellbeing , inclusion and sustainability: Building 2030 Europe I KA201

De Reykjavík a Bocairent, a un tir de pedra

Per a l’IES de Bocairent l’any 2020, malgrat la pandèmia i les seues greus conseqüències, serà recordat per l’aprovació de 2 projectes ERASMUS+ concedits pel Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE), que com a Agència Nacional d’Espanya col·labora amb les comunitats autònomes i les agències nacionals dels altres països europeus per gestionar, difondre i promocionar el programa Erasmus+ de la Unió Europea en l’àmbit de l’educació i la formació a fi de millorar competències metodològiques i impulsar la qualitat, la innovació i la cooperació transnacional.

El professorat de l’institut de Bocairent vol estar a l’avantguarda de les metodologies i les pràctiques educatives desenvolupades als centres europeus, motiu pel qual presentàrem el projecte KA 101 Wellbeing, inclusion and sustainability: Building the 2030 Europe, vinculat a 5 línies d’actuació:

• Increment del benestar i felicitat de l’alumnat millorant la convivència.
  • Millora de la motivació i la participació de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge.
  • Millora de la competència lingüística en anglés del professorat davant la necessitat d’implementar el programa plurilingüe.
  • Avançar en inclusió educativa fomentant la igualtat d’oportunitats.
  • Conscienciació de ser centre sostenible i respectuós amb el medi ambient.

Atenent aquestes línies, el projecte subvencionat amb 20.000€ facilitarà la formació de part del claustre que realitzarà cursos i períodes d’observació arreu d’Europa: Portugal, Itàlia, República Txeca, Dinamarca, Regne Unit, Turquia, Islàndia, Malta i Finlàndia.

Les mobilitats per a la formació giraran al voltant de la intel·ligència emocional i els seus beneficis en el procés d’aprenentatge, la mediació, les metodologies de l’aprenentatge basat en projectes, la inclusió com a estratègia per minvar les desigualtats, el compromís amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i les bones pràctiques d’altres centres educatius.

Ubicant les mobilitats al mapa
Sessions de coordinació i
treball per preparar mobilitats i activitats

D’altra banda, el SEPIE convoca també projectes que són associacions estratègiques en l’àmbit de l’educació escolar que generen xarxes de cooperació d’organitzacions de diferents països que desitgen treballar juntes per assolir objectius comuns mitjançant pràctiques innovadores i intercanvi d’experiències a escala europea. Amb aquesta finalitat naix el projecte KA 201 Fight Against Bullying At School, subvencionat amb 200.000€ i coordinat pel Consell Regional dels Països del Loira, regió de l’oest de França amb quasi 4 milions d’habitants, la capital de la qual és Nantes, i del qual en som socis.

Un projecte de gran envergadura que permetrà d’aplicar pràctiques innovadores, promoure el desenvolupament i la modernització de les organitzacions i donar suport al creixement de les polítiques a nivell europeu, nacional i regional. En termes més senzills, amb aquesta acció les organitzacions participants adquirirem experiència en cooperació internacional i compartirem i consolidarem les nostres capacitats, però també esperem que generen resultats tangibles innovadors d’alta qualitat.

Tot un repte en el qual estan implicats institucions i centres escolars: 7 de França, 1 de Lituània, 1 d’Itàlia i 2 valencians: l’IES L’Estació d’Ontinyent i l’IES de Bocairent, que conjuntament tractaran la prevenció de l’assetjament i el ciberassetjament dins i fora del context escolar.

Reunió telemàtica amb els socis europeus del
projecte sobre prevenció de l’assetjament

Aquestos dos projectes són el resultat de l’esforç d’un grup de professors i professores del centre que coordinats per Iolanda Torró Ferrero i Rafel Zaldívar i Bernabeu han assumit la responsabilitat de fer realitat la internacionalització del nostre institut, la formació en metodologies que afavorisquen la inclusió, l’èxit escolar, la millora de la convivència i l’increment del benestar de la comunitat educativa en un camí que ja vam iniciar i que volem seguir per consolidar-lo.

La pandèmia està retardant la implementació d’ambdós projectes però no serà impediment suficient per portar-los endavant.

Aprofitem per emplaçar-vos a la jornada Erasmus que oferirem a tota la comunitat educativa i al poble en general, amb la qual ampliarem i desenvoluparem tota aquesta informació pròximament.

Acabem amb el desig de salut per a tots i totes. Fins prompte.