Erasmus+ KA101 2016-2018.Vuelo XXI: Destino Europa 2020

«El Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE) és un Organisme autònom dependent del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport que promou a nivell estatal els programes Erasmus + de la Unió Europea en l’àmbit de l’educació i la formació durant els anys 2014-2020.» (Traduït literalment de la web del SEPIE)

Els programes Erasmus + ofereixen, entre d’altres, oportunitats d’estudi i formació per a estudiants i professors amb la intenció de crear un nou concepte d’educació, amb el lema: «invertir en les competències per assolir millors resultats socioeconòmics»; aquestos resultats redundaran,a la vegada, en la consecució d’una Europa més unida, cohesionada i eficient. Les possibilitats de formació inclouen mobilitats per a l’aprenentatge destinades a ampliar i millorar el desenvolupament professional dels docents, bé siga en forma de cursos bé de col·laboració i observació de bones pràctiques amb els homòlegs d’altres països d’Europa.

Al llarg del curs 2015-2016 l’Institut de Bocairent ha estat preparant un projecte per a participar en el programa Erasmus + KA1 (destinat a promoure la mobilitat de professorat per motiu d’aprenentatge). Ha sigut una tasca àrdua, però finalment ha sigut recompensada amb la seua aprovació.

El nom del nostre projecte és Vuelo XXI: Destino Europa 2020, i estarà duent-se a terme durant els cursos acadèmics 2016-2017 i 2017-2018. Els objectius que es pretenen aconseguir amb aquest projecte són:

• Millorar la competència lingüística de l’alumnat incorporant l’ús de l’anglès en diverses assignatures.
  • Fer partícips i conscients els nostres alumnes de la dimensió europea en la qual es troben, amb la seua varietat de llengües i de cultures.
  • Comprendre la importància de la solidaritat i l’ajut entre iguals a nivell educatiu i social.
  • Desenvolupar canvis metodològics significatius basats en un aprenentatge personalitzat, amb una implicació activa de l’alumnat i fomentant l’adquisició de competències. En concret, es pretén incorporar les següents metodologies:
    • CLIL. Amb aquesta metodologia l’alumnat adquireix continguts a través d’una llengua estrangera, millorant així la competència lingüística, la social i la ciutadana.
    • Foment de les TIC. Implica oferir als alumnes continguts més dinàmics i engrescadors adaptats a la realitat d’un jovent pertanyent a l’era tecnològica.
    • Aprenentatge per projectes. Suposa fomentar la interdisciplinarietat i la interconnexió entre les diverses assignatures per mitjà de projectes compartits, acostant i relacionant, d’aquesta manera, una diversitat de matèries que permetran que l’alumnat obtinga una visió més completa i integradora dels diversos àmbits del coneixement.

Per a aconseguir aquestos objectius, un equip de 8 professors del Centre hauran de realitzar durant els següents dos anys una sèrie de cursos, com:

• “Using Technology for Teaching English”, en el Regne Unit.
  • “Intercultural Education”, en Grecia,.
  • “Talking to People: Cooperative Methodology for Teaching”, en Irlanda.
  • “Structured Study Visit to Schools/Institutes & Training Seminar in Ireland”, en Irlanda.
  • “English for Teachers with low Level of English (A2, B1)”, en Irlanda.
  • “Structured Study Visit to Schools/Institutes & Training Seminar in Finland”, en Finlandi.

A més, la formació inclou un període d’observació de bones pràctiques en un institut d’Itàlia amb qui ja s’ha establit una col·laboració. Dos membres del claustre han de viatjar a Bolonya -de fet l’activitat ja s’ha dut a terme- per conèixer de primera mà com implementa l’Istituto Comprensivo 9 una sèrie de metodologies innovadores, com FLIPPED CLASSROOM (classes invertides), STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Matemáticas), etc. En contrapardida, al llarg de l’any 2017 un grup de professors d’aquest mateix institut italià vindran al nostre centre a realitzar unes observacions equivalents sobre les estratègies metodològiques que estem seguint en el nostre institut.

En definitiva, l’Institut d’Educació Secundària de Bocairent està realitzant un esforç considerable per millorar la formació del seu professorat i amb això l’oferta formativa per als joves de Bocairent. Hem sigut afortunats perquè se’ns aprove aquest projecte, i esperem que en el curt i mig termini comencen a notar-se els efectes d’aquesta oportunitat.