Projecte Erasmus+ KA122 Innovació i Digitalització en l’IES Cova Santa
L’IES Cova Santa està d’enhorabona amb la posada en marxa del seu quint projecte Erasmus+, donant així continuïtat a altres programes ja iniciats l’any 2015.
Durant 18 mesos, es desenvoluparà el Projecte CA 122 de curta duració, que sota el títol de “Innovació i digitalització en l’IES Cova Santa” permetrà tant a professorat com a alumnat participar en una sèrie de mobilitats l’objectiu principal de les quals serà la millora de la qualitat de l’ensenyament i la implementació del programa plurilingüe, del qual el centre és pioner des del curs 2011-2012.
Així mateix, també es treballaran altres objectius que es corresponen amb les prioritats que establix el programa Erasmus+, com són la millora de les
competències lingüístiques i digitals, la introducció de metodologies innovadores, l’adquisició de destreses organitzatives per a atendre les necessitats de l’alumnat i la conscienciació sobre el canvi climàtic i el desenvolupament sostenible, d’acord amb l’Agenda 2030.
Així, el professorat realitzarà dos tipus de mobilitats: d’una banda, un Job shadowing (“Observació de bones pràctiques”) a Itàlia i, d’altra banda, nou cursos
de formació sobre diferents temes relacionats amb els objectius (ús de les TIC i noves metodologies) a Islàndia, Països Baixos, Bèlgica, Finlàndia, Portugal i Irlanda. Quant a l’alumnat, deu estudiants del Cova Santa podran realitzar una mobilitat a Malta al costat de dos professores per a treballar aspectes relacionats amb la Sostenibilitat i el Medi ambient. A més, estos continguts s’afermaran durant el curs en l’assignatura “Inglés per a Projectes Europeus”,que s’impartix en 4t de l’ESO a través de la plataforma eTwinning i en contacte amb alumnat d’altres països.
Primera mobilitat professorat – Martina Franca (Itàlia)
Dins del nou projecte Erasmus+ del centre IES Cova Santa de Segorbe, durant la setmana del 17 al 22 d’octubre, Pilar Garnes, professora de Matemàtiques d’este, va visitar la ciutat de Martina Franca, en el sud d’Itàlia, per a realitzar un Job shadowing en el Liceu Titus Livi d’esta ciutat. Esta pràctica educativa implica passar un període de temps observant la manera de treballar de docents homòlegs que permeta tindre una visió general de com és el treball realitzat en una altra institució i ampliar, d’esta manera, els punts de vista sobre les estratègies d’ensenyament-aprenentatge.
Durant els sis dies de formació que va passar en el Liceu Titus Livi, la docent va poder integrar-se en diferents classes classes i conéixer de primera mà el sistema educatiu italià. Principalment va participar en classes de Matemàtiques, Física i Química, però també unes altres com a Llatí i Ciutadania, assignatures obligatòries per a tot l’alumnat italià de secundària. També va tindre l’oportunitat d’assistir a classes de CLIL(Content and Language Integrated Learnig), és a dir classes de diferents matèries impartides en una llengua estrangera, en este cas l’anglés, la qual cosa va permetre a Pilar veure exemples d’estratègies apropiades per a esta mena d’ensenyament, prendre idees i ampliar recursos per a la seua pràctica educativa, perquè ella també impartix des de fa diversos anys Matemàtiques en anglés en l’IES Cova Santa.
A més va tindre la sort de compartir una excursió cultural amb l’alumnat del Titus Livi i conéixer llocs com Castel de la Muntanya i la ciutat de Bari. A través de l’observació i el dialogue amb el professorat italià, Pilar va poder veure les similituds i diferències entre tots dos sistemes educatius. Una de les coses que van cridar l’atenció és que a Itàlia cada centre pot triar entre cinc o sis dies lectius a la setmana, com era el cas del Titus Livi, on l’alumnat assistia a classe de dilluns a dissabte, o la digitalització de les aules del centre, perquè totes l’aules disposaven de pissarres interactives. Però l’experiència va ser més enllà d’una simple visita, ja que es van establir relacions per a continuar cooperant del futur.
Mobilitat d’alumnat a Malta
L’IES ja ha seleccionat a l’alumnat del Cova Santa per a realitzar una mobilitat Erasmus+ a Malta durant el mes vinent de març. El projecte, “Green Planet”, tractarà sobre Sostenibilitat i Medi Ambient i permetrà al nostre centre conéixer de primera mà com es treballen estos temes en altres països europeus.
Segona mobilitat professorat – Galway (Irlanda)
Dins del projecte Erasmus+ de l’IES Cova Santa de Segorbe, durant la setmana del 6 al 12 de març, Ramón Capilla, professor de Música del centre, va visitar la ciutat irlandesa de Galway, a l’oest d’este país, per a realitzar un curs sobre la música irlandesa.
En este curs el docent va tindre l’oportunitat de conéixer el funcionament del sistema educatiu irlandés (amb les seues semblances i diferències amb el sistema espanyol), així com conéixer noves formes d’ensenyament de la música irlandesa i sistemes per a motivar a l’alumnat de l’assignatura de música. Així mateix va realitzar classes pràctiques sobre els instruments que s’usen en la música tradicional irlandesa (Bodhran, que és un instrument de percussió – Tinwhistle, que és un instrument de vent semblant a una flauta) o classes sobre les diferents classes de cançons que formen part de la música irlandesa. També va assistir a una classe sobre dansa irlandesa (coneguda com Riverdance) i a actuacions en viu de música tradicional irlandesa.
Durant esta setmana el docent va compartir experiències amb un grup de professorat d’un centre italià que té l’especialitat de música a les seues aules (amb totes les especialitats corresponents als nostres conservatoris). D’esta relació sorgirà una visita al centre italià per a preparar un possible intercanvi d’alumnat en pròxims anys.
Tercera mobilitat professorat – Reykjavík (Islàndia)
El professor de matemàtiques Toni Tormo, de l’IES Cova Santa va realitzar un curs sobre aprenentatge basat en projectes a Islàndia la setmana del 13 al 19 de març a Reykjavík, Islàndia. Durant la seua estada, va assistir a classes teòriques i tallers pràctics en la Universitat de Reykjavík, impartides per mestres amb àmplia experiència en este mètode educatiu. A més, va tindre l’oportunitat de dissenyar un projecte amb un equip de professors de diferents països d’Europa.
També va visitar dos col·legis, el de Dalskóli i el de Langholtsskóli, on va poder observar com funciona el sistema educatiu islandés i com s’aplica l’aprenentatge basat en projectes a l’aula.
En el temps lliure, ha tingut l’oportunitat de realitzar excursions per a explorar la impressionant naturalesa islandesa, visitant cascades, guèisers, spas naturals, platges d’arena negra…
És important destacar que, durant el seu viatge, es van establir relacions amb diferents instituts d’Europa per a possibles cooperacions en el futur.
Quarta mobilitat professorat – Amsterdam (Països Baixos)
Dins del projecte Erasmus+ de l’IES Cova Santa de Segorbe, la professora d’informàtica Pilar Ginés va realitzar un curs sobre les habilitats del segle XXI per a professorat. El curs va tindre lloc a Amsterdam (Països Baixos) durant la setmana del 8 al 13 de maig.
Durant la seua estada va assistir a classes el principal objectiu de les quals va ser treballar diferents habilitats a utilitzar a l’aula per a aconseguir un compromís entre els plans d’estudis escolars, la motivació dels estudiants i la necessitat de desenvolupar les seues competències. També va poder conéixer el funcionament del sistema educatiu holandés, així com metodologies allí utilitzades, com ara l’aprenentatge basat en projectes.
A més d’això, va tindre la sort de conéixer alguns dels llocs més emblemàtics de la capital holandesa, com els seus canals, la casa d’Ana Frank, o els camps de tulipes. I el més important de tot, va establir relacions amb professorat d’altres països, veient diferències i similituds entre els diferents sistemes educatius, i deixant oberta la possibilitat de continuar cooperant en el futur en nous projectes Erasmus+.
Mobilitat alumnat – St Julian (Malta)
Dins del projecte Erasmus+ “Innovación i Digitalització en l’IES Cova Santa”, l’alumnat de l’assignatura “Inglés per a projectes europeus” va participar en una mobilitat a St Julian (Malta) durant la setmana del 18 al 25 de març. Sota el tema central de “Sostenibilitat i Medi ambient”, el projecte desenvolupat per l’alumnat s’ha anomenat “Green Planet”.
Entre els objectius del projecte destaquen millorar la competència comunicativa en anglés, prendre consciència del canvi climàtic i donar suport al desenvolupament sostenible, desenvolupar la capacitat emprenedora i el pensament crític a través del treball col·laboratiu amb alumnat d’altres nacionalitats, i desenvolupar el seu sentiment de pertinença a la Unió Europea, coneixent la cultura, història i mode de vida d’altres països diferents al seu.
Les principals activitats que es van dur a terme van ser:
Dia 1: Activitats de ‘Team Building’ entre l’alumnat hongarés i espanyol.
Dia 2: Visita cultural a Marsaxlokk, Blue Grotto i les tres ciutats (Senglea, Cospicua i Vittoriosa).
Dia 3: Treball en grups internacionals. Configuració del projecte sobre Desenvolupament Sostenible. Introducció a la metodologia SMART. Visita a la Valletta.
Dia 4: Treball en grup. Activitats sobre resolució de problemes i desenvolupament de pensament crític.
Dia 5 : Treball en grup. Els ODS i l’economia circular. Activitats de ‘Team Building’.
Dia 6: Visita al Parc Natural Majjistral. Activitats de coneixement de la flora i fauna del lloc.
Dia 7: Presentació dels projectes sobre Desenvolupament Sostenible.
En esta mobilitat, l’alumnat ha aconseguit millorar les seues habilitats comunicatives en Inglés, un dels dos oficials a Malta, que ha servit de ferramenta indispensable en la realització de totes les activitats dutes a terme amb l’alumnat hongarés del Salgotarjan Bolyai Janos Gimnazium. L’alumnat de totes dues nacionalitats ha compartit tant activitats acadèmiques com lúdiques i esportives i junts han aprés a treballar de manera col·laborativa seguint tècniques que els seran de gran utilitat en el seu futur acadèmic i laboral (SMART, Critical thinking, Problem Solving).
D’altra banda, han aprofundit en el seu coneixement del tema central del nostre projecte ‘Green Planet’ (medi ambient i sostenibilitat) i han desenvolupat projectes entorn d’este que sens dubte els han convertit en ciutadans més compromesos amb l’Agenda 2030 i els ODS.
Finalment, la mobilitat ha contribuït al creixement personal de l’alumnat participant i al desenvolupament del seu perfil internacional.
Quinta mobilitat professorat – Hèlsinki (Finlàndia)
Durant la setmana del 9 al 15 de juliol, la professora d’Inglés Ana Hernández va realitzar una mobilitat a Hèlsinki, Finlàndia, assistint a un curs sobre ‘Flipped classrooms’ (classes invertides).
El curs va tindre un enfocament pràctic i va abordar temes com l’aprenentatge a distància, el sistema educatiu finlandés, l’aprenentatge basat en projectes (ABP) i l’ús d’Edtech (Tecnologies educatives). A més, va suposar un acostament a diferents sistemes educatius europeus atés que la classe estava formada per professorat procedent de països com Alemanya, Linchenstein, Portugal, Grècia, República Txeca i Turquia, afavorint l’intercanvi de bones pràctiques entre els participants.
Esta mobilitat també va oferir a la professora una gran oportunitat per a conéixer la capital finlandesa així com la cultura i història d’este país.
Sexta mobilitat professorat – Florència (Itàlia)
La professora d’informàtica María Gracia Ors va realitzar durant l’última setmana d’agost el curs “Aprenentatge Basat en Projectes”, en la bonica ciutat de Florència (Itàlia).
El curs (PBL) li va resultar summament enriquidor i educatiu. Durant el seu desenvolupament, va poder adquirir coneixements fonamentals sobre la creació i execució de projectes basats en esta metodologia. En particular, va obtindre les ferramentes necessàries per a dissenyar projectes efectius que promouen l’aprenentatge actiu a l’aula. És important destacar que, gràcies a este curs, la professora va adquirir una perspectiva sòlida sobre com implementar projectes PBL de manera efectiva en l’activitat docent. Esta perspectiva enriquirà significativament la seua capacitat per a oferir als estudiants una experiència educativa més participativa i enriquidora.
Addicionalment, un dels aspectes més enriquidors d’esta experiència va ser l’oportunitat d’establir contactes i col·laborar amb professionals de l’educació de Portugal, Alemanya i Bulgària. Este intercanvi d’experiències i opinions docents àmplia l’horitzó pedagògic i permet apreciar diverses perspectives en l’àmbit educatiu. Així mateix, va tindre l’oportunitat de millorar la seua competència en l’idioma anglés, la qual cosa és de gran rellevància en un món cada vegada més globalitzat.
En resum, María Gracia explica “el curs d’Aprenentatge Basat en Projectes ha sigut una experiència formativa excepcional que ha enfortit les meues habilitats pedagògiques i la meua capacitat per a fomentar un aprenentatge significatiu en els meus estudiants. Estic entusiasmada per aplicar l’aprés en la meua futura labor educativa i continuar col·laborant amb col·legues de diferents països darrere d’una educació de qualitat.”
Sèptima mobilitat professorat – Florència (Itàlia)
Continuant amb el nostre programa Erasmus+, la professora de Geografia i Història Marian Cuñat, va realitzar durant l’agost passat el curs “Discovering Renaissance art in Florence”.
El curs es dividia en dos parts: una primera part teòrica que, durant els cinc dies del curs, abastava des de la transició al Renaixement amb artistes com Cimabue i Giotto, fins a l’Alt Renaixement amb especial recalcament a la figura de Miguel Ángel; una segona part en la qual es visitaven monuments, esglésies o museus en relació amb el que s’havia treballat prèviament, amb relats i anècdotes sobre la ciutat de Florència en esta època (Edat Moderna).
Ens diu la professora: “No trobe millor lloc en el món per a poder estudiar el Renaixement que la ciutat de Florència; a més, l’estar vivint allí durant una setmana et permet passejar pels seus carrers, descobrir racons amb vista increïbles d’il Duomo i submergir-te en a l’ambient cultural i musical florentí. Passejant pels afores vam poder degustar un dels seus famosos cafés a la terrassa del la fortalesa del Belvedere i descobrir una infinitat de viles típicament Toscanes. L’Església de San Miniato a la Muntanya va ser un bonic colofó a una estada meravellosa. Crec que sempre recordaré el creuar el Posa’t Vecchio primerenc de camí a l’acadèmia quan encara no han obert les joieries i l’aire recorre fresc el riu Arno.”
Octava mobilitat professorat – Florència (Itàlia)
Durant la setmana del 18 al 22 de setembre, el professor Fernando Valera, del departament de matemàtiques, va realitzar una mobilitat a Florència (Itàlia), assistint al curs “Mitjà social in the Classroom”.
El curs tenia com a objectiu conéixer diferents ferramentes tecnològiques que poden ser de gran ajuda a l’hora d’impartir classes, saber utilitzar diferents xarxes socials per a arribar més al nostre alumnat o conéixer un poc la intel·ligència artificial per a poder utilitzar-la com a ferramenta a l’hora de creació de contingut educatiu.
A més, a les vesprades ha visitat la ciutat de Florència i els museus de Leonardo da Vinci, el museu de la il·lusió i el museu de ciències Galileu Galilei d’on es porta moltes idees per a dur-les a terme a l’aula.
Durant la seua estada es van establir relacions amb els professors de l’Europass Teacher Academy i gràcies a això seguix en contacte per a buscar possibles centres amb els quals realitzar un intercanvi.
Novena mobilitat professorat – Berlín (Alemanya)
Durant la setmana del 16 al 21 d’octubre de 2023, el professor de Geografia i Història Mario Montal, va realitzar el curs Teach With a Twist! Engaging Your Students with habite Creativity, a la ciutat de Berlin.
Este curs va poder aprendre com motivar als estudiants a través de la resolució de problemes, la creativitat i tasques basades en el pensament crític, com involucrar-los a través de metodologies que utilitzen el pensament visual, la integració d’estratègies de pensament creatiu en el procés d’aprenentatge, el desenvolupament d’activitats i dinàmiques centrades en l’alumnat i l’ús d’aplicacions per a fomentar la creativitat i la implicació dels estudiants en el procés d’aprenentatge.
La valoració del professor quant al curs i a les activitats realitzades és molt positiva i enriquidora. D’una banda, el curs li ha servit per a aplicar noves estratègies d’aprenentatge a l’aula que facen més atractiva a l’alumnat la matèria. D’altra banda, les mobilitats del programa Erasmus+ permeten interactuar amb companyes i companys d’altres països i conéixer els sistemes educatius d’estos llocs. En este cas, Mario ha pogut compartir experiències i establir vincles amb companys de Suècia, Itàlia, República Txeca, Illa Reunió (França) i Hongria.
A més, ha conegut una ciutat tan interessant per a la seua especialitat (Història) com Berlín.
Desena mobilitat professorat – Hèlsinki (Finlàndia)
El professor d’anglés Óscar Segarra va realitzar del 6 a l’11 de novembre de 2023 el curs anomenat “Introduction to the Finish Education Model”. Óscar ens descriu la seua experiència així:
El curs Introducció al model educatiu finlandés a Hèlsinki (Europass Teacher Academy) ens dona una visió general dels principals aspectes del model educatiu finlandés. El model s’enfoca cap a la igualtat d’oportunitats, la confiança en l’estudiant, l’ús de la tecnologia a l’aula, la inclusió dels estudiants amb necessitats especials i que ningú es quede arrere en el sistema. Vaig tindre l’oportunitat de conéixer alguns aspectes bàsics considerats com a punts forts d’este model com la confiança en l’alumne, el reforç de les habilitats dels alumnes (veure el bo) o l’Aprenentatge Basat en Fenòmens. Vaig visitar la Biblioteca Central d’Oodi per a descobrir la idea finlandesa de l’aprenentatge permanent i Omnia Makerspace, Espoo, un lloc on es promou l’esperit empresarial.
Vaig poder conéixer a professorat de diferents països d’Europa i intercanviar informació sobre els nostres centres educatius i alhora conéixer els aspectes més significatius de la cultura finlandesa.
Va ser una experiència que ajuda a conéixer i compartir experiències amb professionals d’altres països i a enriquir-se tant professional com personalment.
Tancament i difusió del projecte
Al llarg d’este Projecte CA 122 de curta duració, “Innovació i digitalització en l’IES Cova Santa”, s’ha realitzat la difusió del mateix a través de diferents mitjans: infografies en el tauló Erasmus de l’IES, xarrades directes entre professorat per a compartir els coneixements i habilitats adquirits, publicacions en diferents mitjans…
Per a finalitzar el projecte i la seua difusió, en el següent enllaç podeu accedir al vídeo recopilatori de tota la informació i mobilitats abastades en este.