Projecte Erasmus+ KA101 per a la millora de la qualitat educativa en un centre plurilingüe
L’IES Cueva Santa ha sigut seleccionat per a dur a terme aquest projecte presentat en la convocatòria de 2015 del Programa Erasmus+ de la Unió Europea. Es tracta d’un projecte KA1 de mobilitat del professorat els objectius del qual són la millora dels resultats de forma continuada prenent com a referència models educatius reeixits, la millora de les competències del professorat en llengua anglesa i la seua capacitat d’expressar-se a l’aula utilitzant aquesta llengua com vehicular, el suport al desenvolupament professional del professorat amb vista a innovar i millorar la qualitat de l’ensenyament i l’augment de la dimensió internacional del nostre centre.
S’han concedit 6 mobilitats que es duran a terme durant 24 mesos en països com el Regne Unit, Irlanda, Islàndia i Finlàndia.
Amb el Pla de Desenvolupament Europeu dissenyat com a base d’aquest projecte, l’IES Cueva Santa pretén donar resuesta a la creixent demanda social de formació en llengües, potenciant actuacions encaminades al foment del plurilingüísmo. Aquesta formació en competències de comunicació afavorirà el desenvolupament del nostre alumnat de manera integral i fomentarà la seua capacitat per a participar en al societat actual de foma activa
Primera mobilitat – Regne Unit – Juliol 2015
El mes de juliol passat, la professora Patricia Edo, que imparteix matemàtiques en anglés en el programa plurilingüe, va viatjar a Cheltenham (el Regne Unit) per a realitzar un curs de dues setmanes titulat: C.L.I.L. – Aprenentatge integrat del contingut i la llengua. Metodologia pràctica per a professors de Secundària que imparteixen Ciències, Matemàtiques o assignatures tècniques, en anglés.
El fet d’haver conviscut amb professors de Secundària procedents de diferents països europeus ha permés a Patricia un enriquidor intercanvi d’experiències educatives i l’establiment de llaços de col·laboració amb altres centres educatius. S’està treballant perquè aquests primers contactes desemboquen en projectes educatius de caràcter internacional que facen partícip de manera directa no sols al professorat sinó també a l’alumnat del nostre centre.
D’altra banda, la formació rebuda ja ha sigut difosa entre la resta del professorat de matemàtiques, amb l’objectiu de contribuir a millorar la qualitat de l’ensenyament en el centre.
Segona mobilitat – Islàndia – Setembre 2015
El mes de setembre passat com a professora de l’IES Cova Santa (Segorbe) vaig realitzar la segona mobilitat atorgada al centre dins del projecte “ IES CUEVA SANTA PROJECTE PER A la MILLORA DE LA QUALITAT EDUCATIVA EN UN CENTRE PLURILINGÜE”.
Un grup de vint-i-quatre professors de la Unió Europea vam tindre l’oportunitat de conéixer i interactuar amb el professorat, càrrecs directius i sistema educatiu islandés visitant i observant bones pràctiques en diferents centres educatius de Reykjavik, i alhora realitzar seminaris sobre una àmplia varietat de temes culturals i educatius sobre Islàndia.
Com a grup de docents hem tingut l’oportunitat de descobrir institucions educatives amb conceptes educatius específics en les diferents etapes (primària, secundària, formació professional…).L’experiència del curs-visita estructurada a Islàndia ha sigut una oportunitat única d’observar i beneficiar-se d’una àmplia varietat de bones pràctiques d’ensenyament i alhora establir xarxes de contactes professionals a través de les quals compartir experiències com a docents i crear llaços per a conduir a possibles futurs KA2.
MARTA DÍAZ BLASCO
Tercera mobilitat – Finlàndia – Abril 2016
La setmana del 16 al 23 d’abril vam tindre l’oportunitat de gaudir de la tercera mobilitat de les sis que l’IES Cueva Santa té concedides. En aquesta ocasió, viatgem fins a Hèlsinki per a realitzar una visita estructurada a diferents centres de secundària i batxillerat, en els quals vam poder observar la gestió i organització d’aquests. L’elecció del país escandinau com a lloc de destinació, té el seu origen en els bons resultats que els estudiants de Finlàndia obtenen en les proves internacionals, destacant especialment en la famosa prova “Trepitja”.
El curs realitzat durant aqueixos dies va comptar amb la participació de 96 docents de 14 nacionalitats diferents, la qual cosa va fer que l’idioma de treball i comunicació fora l’anglés, llengua que d’altra banda domina la totalitat de la població finlandesa.
Les expectatives amb les quals eixim dels nostres centres es van veure complides amb escreix. Vam poder observar com treballen, quina és la metodologia que utilitzen, quina actitud i relació tenen el professorat i l’alumnat, com són els centres educatius i els recursos amb els quals compten i, com no, la climatologia del país, aspecte que marca de manera determinant la vida dels seus estudiants i dels seus habitants en general.
En definitiva, una experiència única que ens ha fet conéixer un sistema educatiu diferent i establir llaços amb docents d’altres llocs d’Europa amb l’objectiu de realitzar, si és possible, futurs intercanvis d’alumnes.
Erasmus+. Changing lives. Opening minds.
S’acaba el curs i amb ell finalitza el projecte ERASMUS+ de l’IES Cova Santa. El projecte de formació del professorat, amb títol “IES CUEVA SANTA: PROJECTE PER A la MILLORA DE LA QUALITAT EDUCATIVA D’UN CENTRE PLURILINGÜE”, va començar la seua marxa el curs 2015-16 durant el qual es van dur a terme tres de les sis mobilidades de les quals consta (dues Visites Estructurades als sistemes educatius Islandés i Finladés respectivament i un curs de Content and Language Integrated Learning -CLIL- de matemàtiques).
En el curs actual tres membres del professorat han continuat la seua formació amb vista a contribuir a la millora de la qualitat de l’ensenyament i a la internaciónalización del nostre centre. Així, el mes d’agost passat va tindre lloc un mobilitat dedicada a l’Obsevación de Bones Pràctiques (Job Shadowing) en l’IGS Osterholz-Scharnbeck de Bremen amb una duració de dues setmanes. El mes de juliol es va realitzar un curs a la ciutat de Manchester amb la mateixa duració que va tindre per títol ‘Using Technology in the English class‘(Ús de la tecnologia en la classe d’Inglés) Finalment, el mes de febrer va ser la data triada per a completar la sèrie de visites destinades a conéixer els sistemes educatius d’altres països, aquesta vegada Irlanda.
Amb aquestes tres mobilitats es tanca un cicle d’experiències internacionals que han buscat aprofundir en dues dels grans aspectes que defineixen el programa Erasmus+: el foment del plurilingüisme i la cerca de l’equitat i la inclusió, sempre d’acord amb les necessitats del centre expressades en el nostre Pla de Desenvolupament Europeu.
D’altra banda, en connexió amb el projecte esmentat i com a part del Pla Anual de Formació, s’han realitzat un Seminari de Treball per a la preparació de les mobilitats i la gestió de les mateixes i un Curs de Difusió dels continguts de les mobilitats dutes a terme.
Totes aquestes accions, unides a la presència durant el curs 2016-2017 de l’Auxiliar de Llengua Anglesa concedida pel Ministeri d’Educació, consoliden l’IES Cova Santa com a centre Plurilingüe