Projecte Erasmus+ KA101 Competències Pedagògiques i Plurilingüisme
El dimarts 4 de juny de 2019 es va publicar en la web del SEPIE la Resolució de sol·licituds seleccionades, en llista de reserva, rebutjades i excloses de projectes de mobilitat de les persones per motius d’aprenentatge, corresponents a la convocatòria de propostes del programa Erasmus+ 2019.
En aquesta resolució, el projecte de mobilitat per a personal d’educació escolar (KA101) presentat pel IES CUEVA SANTA, que el seu titule és Ies Cueva Santa: Competències pedagògiques i plurilingüisme ha sigut seleccionat per a la seua subvenció dins del programa Erasmus+.
Els OBJECTIUS del nostre projecte són els següents:
1) Revisar i adaptar el Projecte Educatiu del Centre a la realitat social que ha sorgit en aquests
últims anys, per a aconseguir un sistema educatiu capaç de formar joves competents social i
professionalment.
2) Introduir innovacions metodològiques que faciliten el procés d’ensenyament -aprenentatge.
3) Consolidar el Plurilingüisme en el Centre.
4) Donar resposta a la diversitat d’alumnat des dels seus diferents perspectives (social, personal,
emocional i acadèmica) amb la finalitat de reduir el fracàs escolar, incrementant el número de
titulacions en secundària.
5) Establir dinàmiques que afavorisquen un clima de confiança i millora de l’autoestima i
autoconfiança de professorat i alumnat.
6) Millorar constantment la qualitat de l’ensenyament que es reflectisca en els resultats finals, tant
acadèmics com a personals.
7) Perfeccionar la formació especifica del professorat.
8) Reforçar la dimensió europea i la internacionalització del centre.
Primera mobilitat – Estocolm (Suècia)
Curs realitzat a Estocolm (Suècia) per Pilar Garnes del 19 al 25 de Setembre de 2021.
La setmana del 19 al 25 de setembre d’aquest any 2021, com a professora de l’IES Cova Santa, vaig realitzar una de les set mobilitats que el centre té concedides en el seu projecte “IES Cova Santa: Plurilingüisme i Competències Pedagògiques”
He tingut l’oportunitat de viatjar a Estocolm per a realitzar una visita estructurada a centres educatius per a conéixer insitu el sistema educatiu suec, en la qual la llengua vehicular ha sigut l’anglés. Un grup de 45 professors de 8 països diferents de la Unió Europea vam poder observar la gestió i organització de diferents centres, així com interactuar amb el professorat, càrrecs directius i alumnat suec visitant i observant bones pràctiques en diferents centres educatius d’Estocolm i els seus voltants, i alhora realitzar seminaris sobre una àmplia varietat de temes culturals i educatius sobre Suècia. A més vam tindre l’oportunitat de visitar el centre històric de la ciutat, el museu Vasa, que exhibeix la nau del segle XVII en millor estat de conservació del món, així com la ciutat universitària d’Upsala.
Ha sigut una experiència molt enriquidora tant personal com professionalment, que m’ha permés compartir amb altres docents europeus experiències, impressions,… i establir així xarxes de contactes professionals que poden conduir a possibles futurs projectes en comú d’intercanvi d’alumnat
Segona mobilitat – Florència (Itàlia)
Curs realitzat a Florència (Itàlia), per Oscar Segarra, del 22 al 27 de Novembre 2021.
Un dels temes més actuals en l’àmbit educatiu és l’aprenentatge per projectes. Del 22 al 27 de novembre de 2021, vaig tindre l’oportunitat de participar en el curs PBL (Project Based Learning), dins del programa Erasmus+ KA1, que va tindre lloc en l’europass Teacher Academy de Florència.
15 professors i professores de diferents països (França, Grècia, Països Baixos i Espanya) i la nostra professora Sheila Corwin, compartim les nostres experiències referents al treball per projectes a l’aula en els diferents nivells educatius (primària, secundària i ensenyament post obligatòria).
El curs va estar estructurat en 5 dies. El primer dia va tindre lloc la presentació del curs i cadascun dels participants realitzem una presentació del nostre centre i del sistema educatiu al nostre país. En els següents dies combinem tant els aspectes teòrics del curs, així com la seua part pràctica. Vam poder participar en diferents tasques grupals on vam posar en pràctica els aspectes teòrics del curs i vam poder plantejar tots els nostres dubtes respecte al treball per projectes.
Finalment, l’últim dia, vaig tindre la sort de participar en una visita guiada per algunes de les ciutats més importants de la Toscana com Pisa, San Gimignano i Siena (organitzada per l’europass Academy).
L’experiència va ser molt positiva, ja que a més de compartir experiències i veure les diferents pràctiques en altres països i altres centres, vaig poder adquirir una base teòrica sobre una manera de treballar més pràctica i que a poc a poc es va incorporant al nostre sistema d’ensenyament-aprenentatge.
Tercera mobilitat – Açores (Portugal)
Curs realitzat en Angra do Heroïsmo (Portugal), per Gracia Ors, Marian Cuñat i Maria Calas, del 28 d’Agost al 3 de Setembre de 2021.
L’art de contar històries sempre ha sigut present en la nostra cultura i és una base didàctica molt pedagògica. El poder contar aqueixes històries fent ús de les noves tecnologies, certament, converteix a aquesta àrea en una cosa encara més atraient ,si pretenem actualitzar la nostra pràctica docent. És per això, que fer una mobilitat al país veí per a realitzar un curs de Digital Story telling, impartit en anglés, es va convertir en una opció molt convenient. Aquesta mobilitat es va produir la primera setmana de setembre de 2021 en Angra do Heroisme, una localitat de les Açores situada a l’illa Terceira, i va consistir a fer un recorregut per les principals aplicacions digitals que ens permeteren crear històries de manera atractiva per a explicar els continguts de les nostres assignatures. En primer lloc,se’ns van donar nocions teòriques i a continuació, realitzem diversos supòsits pràctics amb la finalitat de poder desenvolupar algun apartat dels nostres continguts curriculars. El resultat: fer més vius i atractius els continguts valent-nos de la imatge,la música, la plasticitat i la creativitat.
Quarta mobilitat – Attiki (Grècia)
Curs realitzat en Attiki (Grècia), per Juan López, del 25 al 29 de Novembre de 2019.
Valore molt positivament la meua experiència d’aprenentatge a Atenes pel fet que el seu enfocament ha sigut molt pràctic . He conegut nombroses eines que puc utilitzar en la classe de matemàtiques com els programes calormen.com/jslogo/ i geogebra, l’aplicació symbolab.com, que a més de realitzar operacions matemàtiques (especialment a les quals es poden estudiar en 4ESO opció acadèmiques), l’interessant d’aquesta aplicació és que mostra els passos que hem seguit i la propietat que apliquem en cadascun d’ells. També treballem amb gifmaker.me (creació de gifs i la seua aplicació a les matemàtiques) i altres aplicacions de Google (en el nostre cas Google form, per a realitzar tests a l’alumnat) i Time Line i You Tube per a aprendre a pujar vídeos al nostre espai.
Tot això m’ha aportat nombroses idees que puc adaptar en el meu procés d’ensenyament del dia a dia, introduint les noves tecnologies en la classe de matemàtiques. També és ressenyable la millora de la competència comunicativa i lingüística en llengua anglesa molt important a l’hora d’aportar major qualitat quan impartisc classe en Inglés. Finalment, la meua estada a Atenes m’ha permés no sols conéixer noves formes de treball, també hem conegut el funcionament del sistema educatiu a Grècia i a més adquirir una xarxa de contactes amb altres col·legues europeus amb els quals en un futur realitzar intercanvi de bones pràctiques o dur a terme projectes d’aprenentatge
Cinquena mobilitat – Florència (Itàlia)
Curs realitzat a Florència (Itàlia), per Mario Montal, del 25 al 30 d’Octubre de 2021.
Quin millor lloc que Florència per a descobrir en profunditat l’art del Renaixement? D’haver-los, han de ser bé pocs… I és que entre els segles XIV (després de l’epidèmia de Pesta Negra que va assolar la ciutat) i XVI, a la ciutat de la Toscana van confluir una sèrie de factors que la van convertir en la seua època en una de les ciutats més pròsperes del món. Aquesta prosperitat econòmica, unida a la confluència de grans personalitats en els àmbits literari, científic i artístic, van propiciar que sorgira un nou model de pensament i un nou estil artístic que fan d’ella una ciutat única. Això mateix és el que va poder comprovar Mario Montal entre els dies 25 i 30 d’octubre de 2021 en el curs “Discovering Renaissance Art in Florence”. En el mateix va poder ampliar els seus coneixements teòrics sobre el període, conéixer in situ les obres d’art més importants de la ciutat com la Cúpula de Brunelleschi, les obres de la Galeria dels Uffizi, el David de Miguel Ángel… i, a més, compartir experiències educatives amb companyes i companys docent de diversos països d’Europa. Molt gratificant!
Difusió
Amb l’objectiu d’augmentar l’impacte de les mobilitats realitzades pel professorat de l’IES Cova Santa que participa en el projecte europeu de formació KA101: “IES Cueva Santa: Competències pedagògiques i plurilingüisme” , els participants en aquestes mobilitats realitzen una xarrada en el centre per a la resta de components del claustre. En aquestes xarrades comparteixen la seua experiència i transmeten els coneixements adquirits a la resta de companys.Així, amb aquestes presentacions, s’aconsegueix un efecte multiplicador, que fa arribar a un major nombre de components de la comunitat educativa, no sols els coneixements adquirits en els cursos, sinó que també es comenten aspectes del sistema educatiu de diferents països europeus, ens acosta als nostres col·legues, professors en altres països europeus i especialment es transmet el sentiment de pertinença a Europa i la il·lusió per participar en projectes europeus.