Jobshadowing OLHAO

Durant la setmana del 3 al 7 de juny de 2024 es va realitzar la mobilitat de professorat Jobshadowing a la ciutat d’Olhao en Portugal. El viatge realitzat estava dins dels paràmetres de viatge sostenible i el trasllats es va realitzar en mitjans més ecològics que l’avió com són el tren i el cotxe. El centre de recepció era Agrupamento de Escolas Joao da Rosa, un centre amb alumnat entre 12 i 16 anys i que realitza un excel·lent treball de cohesió social i inclusió en el barri on està ubicada. El centre està situat a prop del Parque Natural da Ria Formosa el que permet gaudir d’un espai de treball i interacció amb la natura per part de l’alumnat.

Els projectes mediambientals que porten a terme des del centre educatiu són diversos i estan molt relacionats amb la diversitat de fauna i flora que proporciona el Algarve portugués.

Una de les actuacions més destacades que estan implementant des del centre és el projecte Coastwatch. Es tracta d’una iniciativa europea, gestionada des del Ministeri d’Educació de cada país europeu amb zona de platja, i que pretén monitoritzar la costa de manera que es faça una recollida de dades sobre la biodiversitat i el fem que es troba en la zona costera. Els grups d’escolars es reparteixen trams de la costa i analitzen i repleguen el fem que s’acumula en les platges. Les dades es traslladen a una plataforma informàtica per fer un seguiment sobre l’evolució i tipologia de residus que es troben en les nostres platges. El centre portugués realitza la seua actuació a l’illa de Armona. Una zona d’especial valor ecològic i turístic.

En definitiva, la mobilitat Erasmus ha proporcionat socis que treballen diferents aspectes de la sostenibilitat i amb els que es poden fer treballs cooperatius com en el projecte Coastwatch. Per altra banda, el Agrupamento de Escolas Joao da Rosa és un exemple clar de com un centre educatiu serveix per cohesionar i integrar comunitats deprimides i excloses i funcionar com a base per incloure la immigració a les societats receptores evitant la formació de guetos.

Obrigado als companys i companyes que treballen al Agrupamento de Escolas Joao da Rosa de Olhao.