Erasmus 2021

PROJECTE ERASMUS+ “ALL AROUND INCLUSION”

Aquest és el segon projecte Erasmus+ que ens concedeixen a l’IES Almenara dins la modalitat KA1. A l’any 2017 se li va concedir el seu primer projecte Erasmus+ anomenat TRECE+ (Tejiendo REdes Creativas con Europa) amb una durada de 24 mesos, des de l’1 de juliol de 2017 fins el 30 de juny de 2019 i constava de 5 mobilitats de professorat. Els participants a les mobilitats van tenir el privilegi d’establir una primera presa de contacte amb Europa, va ser una experiència inoblidable. Tal com s’havia previst al projecte, es van fer les activitats i la posterior difusió entre la comunitat educativa i el seu entorn. L’impacte positiu que va tenir ens va animar a presentar un nou projecte i oferir l’oportunitat de seguir fomentant la dimensió europea a la nostra organització entre d’altres objectius.

En el projecte actual, els principals objectius estan relacionats amb fomentar el plurilingüisme al centre, conèixer noves eines TIC per aplicar a l’aula i formar el professorat al voltant de la inclusió en general: social, d’igualtat de gènere, d’alumnat amb distintes habilitats, capacitats i interessos. Es un projecte de curta durada, modalitat KA1 de 15 mesos, que acaba de finalitzar al desembre de 2022.

Els projectes Erasmus+ tenen diverses modalitats. En el nostre cas, es tracta d’un projecte d’educació escolar de curta durada dins la modalitat KA1. Aquesta inclou mobilitats del professorat per rebre formació i aprendre bones pràctiques de països europeus. La formació rebuda ens ajuda a connectar-nos amb altres centres europeus per a que l’esperit internacionalitzador propi del programa Erasmus+ acabe inspirant tota la tasca educativa al nostre institut. Per això, aquest projecte és un pas important cap a l’augment de la dimensió europea a l’IES Almenara  i ens ha permès donar a conèixer la nostra localitat als diversos participants arreu d’Europa.

Volem donar les gràcies a l’Ajuntament d’Almenara, al Departament de Turisme. Per poder presentar Almenara als llocs on hem estat, el Departament de Turisme ens va ajudar preparant unes bosses amb informació turística de la zona que ens van servir d’obsequi per a cada participant en cadascuna de les mobilitats. És per això que volem agrair l’interès que han tingut en recolzar i en col·laborar en tot allò que hem necessitat.

En el projecte “All around inclusion”  han participat els departaments i professores Carolina Cortina i Berta Barelles, Departament de tecnologia, Laura Calabuig, Departament d’anglès, Sílvia López, Departament de plàstica i Anna Beltrán Departament d’Economia. S’han realitzat les mobilitats següents:

  1. “WEB 2.0 TOOLS” .    Corfú (Grècia).
  2. “ART AS THERAPY: SELF-ESPRESSION AND SPECIAL NEEDS IN ART EDUCATION”             Florència (Itàlia).
  3. “STRATEGIES FOR REDUCING EARLY SCHOOL LEAVING” . Split (Croàcia).
  4. “UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING: STRATEGIES AND DIGITAL TOOLS TO SUPPORT ALL LEARNERS”  Dublin (Irlanda)

  • 1. “WEB 2.0 TOOLS” del 6 a l’11 de juny.

El passat mes de juny es va realitzar la primera de les mobilitats aprovades dins del projecte «All around inclusion». En ella hem participat les professores del Departament de Tecnologia: Carolina Cortina i Berta Barelles per a fer el curs «Web 2.0 Tools» del 6 a l’11 de juny de 2022 en Corfú (Grècia).

Aquesta ha segut una experiència molt enriquidora, on apart de formar-se professionalment amb eines TIC per utilitzar a l’aula i afavorir l’aprenentatge de l’alumnat amb diverses necessitats educatives també ens ha servit per a fer una immersió lingüística, cultural i social. Al curs hi havien participants de Polònia, Finlàndia i Grècia, amb qui hem pogut intercanviar diferents punts de vista de l’ensenyament i bones pràctiques. El primer dia del curs vam fer una presentació dels distints centres de procedència per a poder tindre una visió més àmplia de l’educació fora de les nostres fronteres.

El curs de 6 dies de durada amb una formació de 30h, també va incloure un sopar de benvinguda i una excursió guiada pel centre històric de Corfú.


  • 2. “ART AS THERAPY: SELF-ESPRESSION AND SPECIAL NEEDS IN ART EDUCATION” del 17 al 22 d’octubre

En Octubre es va fer la segona mobilitat del projecte, aquesta vegada a Florència. En ella ha participat la professora Silvia López del Departament de Plàstica. Ens conta la seua experiència…

Ha sido una experiencia muy enriquecedora y beneficiosa como profesora de arte desde el punto de vista formativo.

La realización de este curso ha tenido una duración de 30 horas comprendidas en cinco días donde se nos ha impartido clases teóricas de los fundamentos de la psicología del arte y su aplicación como terapia en el aula con alumnos/as con necesidades especiales, haciendo hincapié en el árbol de la vida según las necesidades de la teoría de Maslow. Nos han proporcionado muchas herramientas y técnicas específicas para poder poner en práctica las teorías. Cada sesión empezaba con una sesión teórica a la cual seguía una sesión práctica con ejercicios basados en las emociones y los colores en el aula de Arte, autoexpresión a través del arte; actividades de dibujo, escultura y pintura intuitivos y como terapia además de fotografía basada en el Mindfullness.

Además de que los contenidos estaban muy estructurados y eran muy interesantes para aplicarlos después al aula, el curso ha sido una herramienta muy natural y fantástica para mejorar el Inglés, pues era la lengua vehicular del curso en la que todos los miembros nos expresábamos para compartir nuestras experiencias docentes en cada uno de nuestros países.

El ambiente del curso ha sido muy muy positivo, éramos un grupo de 11 mujeres con muchas ganas de aprender a desarrollar pautas y técnicas de arte que sirvieran de terapia a nuestro alumnado y que para ello hemos utilizado nuestras experiencias vitales como punto de partida para poder entender cómo hacerlo. Esto ha hecho que hayamos creado un ambiente de cordialidad que nos ha llevado a hacer amigas de otros países y crear vínculos que permanecerán.

Si además de todo esto, añadimos que la ubicación era la maravillosa ciudad de Florencia en la que te imbuías de arte en cada rincón, y me traía recuerdos de mi época de estudiante de arte, ha hecho que este curso sea algo que recordaré siempre.

  • 3. “STRATEGIES FOR REDUCING EARLY SCHOOL LEAVING”  del 15 al 22 d’octubre.

En aquesta mobilitat hem participat les professores Anna Beltran, Departament d’Economia i Berta Barelles, Departament de Tecnologia.

L’experiència d’estar en Split una setmana, amb professorat de països com Alemanya, Portugal, Suècia i Letònia, ha resultat ser fantàstica!  El fet d’estar en contacte amb professorat d’altres nacionalitats, ens permet intercanviar bones pràctiques d’altres sistemes educatius europeus i sobre tot, ens permet practicar i millorar l’anglès. A més, contribueix a la formació continua del professorat.

El curs ens ha permès familiaritzar-se amb eines TIC, amb mètodes que augmenten l’autoestima de l’alumnat i la confiança en les seues capacitats, en adquirir comprensió dels problemes que poden conduir a l’abandonament i fracàs escolar, sobre com abordar l’alumnat desmotivat i amb problemes conductuals… Hem treballat la gamificació, la gestió emocional i tècniques de relaxació. En definitiva, un curs on s’han combinat sessions teòriques, pràctiques i activitats socials per tractar la diversitat d’alumnat amb que treballem diàriament i amb qui hem d’ aprendre a interpretar les seues emocions.

No havíem estat abans a Croàcia i aquesta setmana ens ha permès conèixer el caràcter croata, les seues costums i tradicions, els menjars típics, paisatges, vocabulari… ens ha encantat i sobre tot ens quedem amb el significat de paraules com “Pomalo” per al nostre dia a dia.

  • 4. “UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING: STRATEGIES AND DIGITAL TOOLS TO SUPPORT ALL LEARNERS”  Del 7 al 12 de novembre 2022.

En aquesta mobilitat ha participat la professora Laura Calabuig del Departament d’anglès.

Els projectes Erasmus+ són molt beneficiosos per a la contínua formació i millora del professorat. Cal seguir aprenent i adaptar-nos a les noves metodologies didàctiques, per aquest motiu, el curs “Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA): estratègies i eines digitals per donar suport a tot l’alumnat” ha sigut un dels escollits pel professorat de l’IES Almenara.


Però, què vol dir açò de DUA? Es tracta d’un model d’ensenyament que té en compte la diversitat de l’alumnat, i el seu objectiu és aconseguir una inclusió efectiva, minimitzant així les barreres físiques, sensorials, cognitives i culturals que puguen existir a l’aula. Així doncs, aquest tipus d’ensenyament afavoreix la igualtat d’oportunitats en l’accés a l’educació.


Doncs bé, la realització d’aquest curs ha tingut una durada de 30 hores compreses en cinc dies en les que he aprés a dissenyar un entorn educatiu inclusiu seguint els principis del DUA. També ens han proporcionat un munt de ferramentes digitals específiques per poder posar en pràctica aquest model d’ensenyament. Una altra part important del curs ha sigut l’aprenentatge de tècniques per fer créixer els punts forts de cadascun dels alumnes al mateix temps que s’intenta motivar la seua curiositat i interès.


A banda d’aprendre i formar-nos en matèries educatives, els projectes Erasmus+ també són genials per practicar i millorar l’anglès, llengua vehicular d’aquests programes europeus; per crear vincles amb altres centres educatius europeus; i per conèixer la cultura de països que formen part del nostre continent.


Ha estat un curs meravellós on he conegut a gent genial d’arreu d’Europa, on he pogut parlar anglès, conèixer Dublín i descobrir la seua gent, costums, paisatges, menjars…


Ha sigut la primera vegada a Irlanda, però després d’aquesta excel·lent aventura, estic segura que no serà l’última.


Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies