Aules transformadores

AULES TRANSFORMADORES

Com comença l’aventura?

La nova llei d’educació (coneguda com a LOMLOE) establix el perfil d’eixida de l’alumnat en acabar els seus estudis. La base de l’ensenyament ha de ser l’adquisició de les competències clau. Per exemple, no servix de res aprovar un examen si no s’és capaç en el segle XXI d’editar un text i enviar-lo a través d’una plataforma virtual en format pdf. O no podem entendre que una alumna de batxillerat no es qüestione la veracitat o no d’una notícia apareguda en xarxes.

Per eixe motiu, la nova lleino és tan precisa pel que fa als sabers que cal adquirir, ja que té més importància la preparació de situacions d’aprenentatge significatives per a l’alumnat. Cal pensar entorns en els quals l’alumnat no tinga un paper passiu, sinó una predisposició activa en l’aula.

En este context, els espais educatius es convertixen en una eina fonamental. És per això que un grup de professores i professors d’este centre hem començat una formació impulsada des del CEFIRE que s’anomena Aules Transformadores.

Les Aules Transformadores pretenen crear espais que afavorisquen este treball actiu. Però la part important de la formacióno és tant la creació d’un espai innovador, sinó entendre que cal incorporar noves metologies didàctiques. Per eixe motiu, hem creat este espai que permetrà a la comunitat educativa reflexionar sobre estos aspectes claus.

Què és una Aula Transformadora?

És un espai flexible que convida a alumnat i professorat a treballar d’una manera diferent. El primer pas de la nostra formació va ser visitar l’Aula Transformadora que el CEFIRE té a València. Cal entendre queno és necessari disposar d’una gran inversió per a crear estos nous espais d’aprenentatge, sinó que el necessari és canviar la visió metodològica per fomentar una participació activa de l’alumnat.

I com ho fem al nostre centre?

La formació que hem dut a terme ens ha portat a crear un grup transformador que integrem aquells membres del claustre que estem disposats a treballar introduint les metodologies actives. Durant estes reunions, hem debatut al voltant de quines són eixes metodologies que ja apliquem i que volem impulsar:

• Les flipped classrooms
  • L’ensenyament per tasques comunicatives en llengües
  • L’ensenyament-servei que es fa des d’Economia i en col·laboració amb l’Ajuntament d’Almenara

Tenim Aula Transformadora?

Així que vam decidir crear eixe espai transformador on el nostre alumnat puga llegir, investigar i treballar en grup. Hem decidit destinar una part important dels recursos de Biblioinnova’t d’enguany a millorar este espai i a canviar, poquet a poquet, la nostra manera d’aprendre i ensenyar. Vos apunteu?