Declaració de Política de la Carta Erasmus+ (Erasmus Policy Statement) 2021-2027
L’IES 9 d’Octubre ofereix dos itineraris diferents en l’educació secundària general i la formació professional (secundària i batxillerat). Es tracta d’una institució de mida mitjana d’uns 550 alumnes i 70 professors ubicada a Carlet, amb 15.000 habitants. La majoria dels nostres estudiants provenen d’entorns agrícoles o de classe mitjana. Alguns pertanyents a col·lectius en risc d’exclusió social, ja sigui per motius econòmics o ètnics (musulmans, immigrants romanesos i gitanos). A la nostra institució s’apliquen diferents tipus de mesures per evitar l’abandonament escolar prematur d’aquests alumnes i augmentar la seva participació en la Formació Professional. Accions com el contacte permanent amb les famílies i els assistents socials, les classes de suport per ajudar-los i la integració en diferents àmbits. És oferint-los una formació de qualitat en un context europeu fins i tot internacional que els seus currículums seran més competitius i això ajudarà a la seva ocupabilitat. L’estratègia global de la nostra institució és fomentar i donar suport a totes les iniciatives innovadores i cooperatives que impliquin relacions amb altres organitzacions europees i internacionals. . Amb aquest objectiu, la nostra escola compta amb una àmplia experiència en programes europeus a partir de l’any 1998 amb un projecte Comenius. A partir d’aquesta data, la nostra institució ha participat en un ampli ventall d’accions: L’any 2005 una col·laboració amb l’escola francesa Marguerite Yourcenar per consolidar projectes d’intercanvi i mobilitat d’estudiants per a la formació. L’ECHE obtingut l’any 2008 renovat fins a l’any 2020 ha permès als nostres estudiants i personal de grau superior participar a KA103 fins ara. El 2013 s’ha signat un segon agermanament amb el Colegiul Tehnic EmanuilUngureanu, seguit d’un KA219. Com a resultat d’aquesta cooperació, el novembre de 2019 vam presentar una proposta oficial al municipi de Carlet per signar un nou acord amb Vezirköprü i Hückelhoven. Seminaris europeus per debatre temes d’actualitat sobre l’educació (Journées de l’Europe 2014).. Seminarios Europeos para debatir temas de actualidad sobre Educación (Journées de l’Europe 2014).
Declaració de Política de la Carta Erasmus+ (Erasmus Policy Statement) 2014-2020
a) L’estratègia general de la nostra institució és fomentar i donar suport a totes les iniciatives innovadores i cooperatives que impliquin les relacions amb altres organismes europeus i internacionals, així com la promoció de les llengües estrangeres. Tot això amb l’objectiu d’internacionalitzar la nostra institució, optimitzar els nostres recursos, i millorar la qualitat i rellevància de la formació i el capital humà en l’educació superior.
Hem aprofitat el marc d’agermanament existent entre el municipi de Carlet (Comunitat Valenciana-ES), on es troba el nostre establiment, i el de Chilly-Mazarin (91-FR) per signar l’aliança amb l’institut Marguerite Yourcenar de la localitat veïna de Morangis per consolidar projectes d’intercanvi i mobilitat d’estudiants amb finalitats de pràctiques.
La nostra institució sòcia, que participa en el Programa Leonardo, actua com a intermediari per a la recerca d’empreses els criteris de selecció de les quals són els següents:
-Ubicació de l’empresa en un radi màxim de 15 quilòmetres del lloc d’allotjament dels estudiants.
-Proximitat a l’institut per facilitar la supervisió (setmana d’immersió lingüística) i el suport logístic i personal de la
capital humà.
-Elecció d’empreses segons el perfil i trajectòria professional dels estudiants.
A part d’aquest projecte que ja està en marxa i que, no obstant això, estem intentant mantenir en les millors condicions o fins i tot ampliar, estem oberts a nous projectes amb altres dues institucions sòcies amb les quals ja hem iniciat relacions després d’accions de mobilitat per al professorat:
-El Lycée du Dauphiné de Romans-sur-Isère (26-FR) que ens permetria establir futures mobilitats amb finalitats d’estudi ja que ofereix els mateixos cursos professionals que nosaltres: Secció Batxillerat Professional Electrotècnic, Batxillerat Professional Administració de Gestió, i BTS Auxiliar de Gestió de pimes SMI.
– El Col·legi Tehnic Emanuil Ungureanu de Timisoara (RO) amb el qual pretenem establir el pertinent programa d’accions després de la nostra participació en un Congrés Internacional titulat “Educació en esperit creatiu i modern” que tindrà lloc allà el proper mes de maig.
b) L’àrea geogràfica on realitzem el trasllat per realitzar el seu període de pràctiques és la regió de l’illa de França, al departament d’Essonne (91), al sud de la capital del Francès per raons de proximitat a la nostra institució sòcia, per la facilitat de transport i suport als nostres estudiants i per motius lingüístics. En aquest àmbit, la taxa d’atur és força baixa, al voltant del 8%, la qual cosa facilita la col·locació de becaris estrangers i afavoreix la seva integració i la possibilitat d’accedir a un mercat laboral que ofereix millors oportunitats que el del nostre país.
Com ja hem comentat en el paràgraf anterior, s’està duent a terme l’obertura a altres regions geogràfiques i fins i tot a altres països.
c) Els objectius principals de la mobilitat del personal són:
– Motivar i animar el personal, especialment el professorat, a participar en projectes d’implementació de bones pràctiques que es puguin aplicar directament a la institució, motivant els estudiants i que contribueixin de manera global a la millora de la qualitat de l’educació superior i a la internacionalització i modernització de la institució. Per fer-ho, la informació sobre accions, terminis i condicions i sobretot la comunicació han de funcionar sempre sense problemes.
-Millorar les competències lingüístiques del personal per facilitar un millor accés als programes europeus i internacionals.
Entre els docents, qualsevol persona motivada que vulgui millorar la seva feina és benvinguda, però intentem animar especialment als professors de Formació Professional que s’impliquin directament en la nostra política de mobilitat, i comptin amb la col·laboració de professors de llengües estrangeres.
Pel que fa als estudiants, hem desenvolupat el projecte de mobilitat amb finalitats de pràctiques que s’ampliarà i complementarà properament amb la formació acadèmica en l’organització d’acollida. Els objectius principals són:
-promoure el contacte amb la cultura i forma de vida del país estranger.
-millorar les habilitats lingüístiques.
– promoure els intercanvis i enfortir les relacions personals.
-conèixer directament i facilitar l’accés al mercat laboral.
Els destinataris de les nostres activitats de mobilitat són els estudiants de BTS (Cicle de Postgrau). Aquest tipus d’estudiants no tradicionals necessiten més motivació i suport perquè majoritàriament provenen d’orígens baixos i no mostren una disposició favorable a l’estudi teòric, sinó que s’inclinen cap a aspectes pràctics.
L’estratègia del nostre establiment és, d’una banda, consolidar i ampliar la cooperació amb la nostra organització sòcia amb nous reptes. Vam participar en les Jornades Europees, dedicades a la difusió del Programa a través de la projecció de documents audiovisuals sobre l’experiència dels alumnes mòbils, tallers i activitats culturals. L’objectiu principal d’aquest enfocament és promoure la mobilitat dels futurs estudiants.
D’altra banda, hem obert noves vies per a projectes de cooperació que s’han iniciat quan els nostres professors participen en visites d’estudi i mobilitat per a la formació. L’objectiu d’aquestes accions és posar-nos en contacte amb altres formadors, intercanviar experiències, comparar programes formatius i avenços per millorar la nostra pròpia pràctica; tenen, en definitiva, els actius sobre els quals basar la formació de qualitat.
Es van realitzar dues visites d’estudi a Sicília i Itàlia, i 4 mobilitats amb finalitats formatives a França. Arran d’aquestes participacions, es van crear dos projectes de col·laboració amb:
– El Lycée du Dauphiné, projecte d’intercanvi d’informació i recursos en formació professional, recerca d’empreses i possible projecte de mobilitat d’estudiants amb finalitats d’estudi.
– El Col·legi Tehnic Emanuil Ungureanu, la nostra participació en el Simposi Internacional ens permetrà compartir activitats d’aprenentatge en l’àmbit de les competències transversals.
– Sol·licitud per a l’any 2014 de 2014 de mobilitats per a experts en educació s’han establert altres contactes i possibles projectes de futur amb l’institut Centre-Sud de Ducos (Martinica) en el qual un antic alumne és auxiliar de conversa, i amb l’associació professional italiana Proteo-Campania amb l’objectiu d’establir relacions amb altres professors d’institucions similars per crear una xarxa d’intercanvi d’informació i recursos oberta a noves vies de cooperació.
1.La nostra institució es troba en una regió agrícola on la majoria dels estudiants provenen d’orígens baixos, especialment per a estudiants de formació professional que no tenen ni els mitjans ni el desig de cursar estudis llargs. És en oferir-los una formació de qualitat en un context europeu o fins i tot internacional que el seu currículum s’enriqueix i, per tant, facilita el seu accés al mercat laboral. També ens permet recuperar alumnes potencials que d’una altra manera comportarien l’abandonament escolar després de l’etapa d’educació obligatòria.
Recentment hem vist una tendència a l’alça en el retorn dels alumnes madurs (30-45 anys), que fa temps que treballen, als cicles formatius després de la crisi econòmica i la creixent demanda de qualificacions professionals. En els últims dos anys, la taxa de graduació ha augmentat un 40%.
2.Gràcies a l’ús habitual de les TIC en els cicles professionals que promouen el contacte interprofessional, els nostres alumnes poden consultar i resoldre possibles problemes tècnics en empreses del sector internacional (Carrefour, Bonduelle, Legrand). L’ús de la videoconferència també serveix per estar en contacte constant durant l’estada a l’estranger i la mobilitat internacional els anima a decidir o bé quedar-se i treballar a les empreses on han realitzat les seves pràctiques o bé continuar els seus estudis.
3.Ara, només tenim estudiants mòbils amb finalitats de pràctiques, però després de noves associacions que s’acaben de crear tenim la intenció de desenvolupar, d’acord amb els nostres socis, un programa de mobilitat per a l’aprenentatge i la convalidació d’estudis mitjançant el reconeixement efectiu de crèdits.
4.Un projecte d’innovació i investigació (Cyrano) orientat a millorar la qualitat de vida de les persones amb mobilitat reduïda ha estat dissenyat per professors domòtics de la nostra institució, implementat per aprenents, en col·laboració amb una altra institució d’educació superior encarregada de la part mecànica que compta amb aplicació directa a la sala de la residència per a gent gran de la nostra ciutat, Carlet. Aquest projecte va ser finançat pel Fons Social Europeu i es va publicar al web en castellà i català, traduït al francès i a l’anglès.
5. La nostra institució té les condicions per a convertir-se en un centre d’excel·lència d’acord amb els criteris vigents per les autoritats educatives mitjançant la implementació de les següents accions: Secció Europea, Programa Erasmus, intercanvi d’estudiants a nivell europeu i mobilitat amb finalitats de pràctiques, Associació amb dues institucions europees (una tercera en curs), Projecte d’Innovació Cyrano, Premi a les habilitats, premi a l’estudiant a l’excel·lència acadèmica. http://proyectocyrano.com/.Vous també pot accedir a través de la pàgina web: http://mestreacasa.gva.es/web/ies9octubre