Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència

Aquest divendres 11 de febrer, per a commemorar el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, es van realitzar una sèrie d’activitats que van arribar a tots els cursos i grups amb la finalitat de visibilitzar científiques de la història que, per la simple condició de ser dona, van haver de lluitar contra molts factors per accedir a una comunitat científica que, encara hui,no és igualitària. A més, aquestes activitats van buscar aportar referents femenins en el món de la ciència amb la finalitat que qualsevol xiqueta puga imaginar-se com a científica i tindre aqueixa opció futura si així ho desitja.

La jornada ha sigut iniciativa d’un grup de professores i professora dels departaments de ciències de l’institut i a ella s’han sumat altres docents. D’entre les activitats, una bona mostra són:

  • L’alumnat de Batxillerat (78 alumnes en concret) es va caracteritzar d’una científica a la seua elecció i va preparar un xicotet paper per a exposar davant de l’alumnat de 1r i 2n ESO. L’alumnat de Batxillerat es va dividir en xicotets grups de 3 a 5 persones i van anar sempre amb un/a professor/a acompanyant (i caracteritzats, també) en un recorregut d’una sessió completa a través d’entre 4 a 6 grups diferents. D’aquesta manera, dividint a aquest alumnat en franges horàries des de les 8.55 fins a les 14 hores, l’alumnat de 1r i 2n d’ESO va gaudir d’unes 25 xicotetes actuacions al llarg del matí. A més, es va comptar amb la col·laboració de Anabel Teruel i Anna Lluch, que van explicar com van arribar a dedicar-se a la ciència i en què consisteix el seu treball.
  • L’alumnat de 4t ESO va assistir a xarrades sobre gestió de residus, impartides per Neus Muñoz (professora del Departament de Matemàtiques), qui ha desenvolupat un projecte d’investigació referent a això.
  • L’alumnat de 3r ESO ha participat en una competició de Pasapalabra sobre científiques històriques.
  • L’alumnat de 2n ESO ha realitzat una línia temporal de grans dimensions en la qual situar a aquestes científiques, a més d’una exposició de dibuixos amb l’eslògan “Jo també puc ser científica”, en la que es van dibuixar veient-se com a científiques.
  • L’alumnat de 1r ESO va visionar aquests dies una presentació sobre ciència amb una activitat final en la qual pinten a una científica i investiguen sobre les aportacions científiques d’aquesta, així com les dificultats que aquesta va trobar.
  • I, a més, en les tutories, per nivells, s’estan projectant pel·lícules relacionades amb aquesta temàtica com puguen ser Figures Ocultes o Àgora.
  • Esperem que siga del grat de l’alumnat i les famílies i puguen gaudir d’aquest 11 de febrer.