Projecte_Guardabosc

Projecte Guardabosc

L'Institut d'Educació Secundaria Obligatòria Número 1 – Llibertes de Torrevieja ha sigut un dels 50 centres de la Comunitat Valenciana seleccionat per a participar en el projecte d'innovació «Guardabosc 2023-2024», en les etapes d'Educació Primària, Educació Secundaria Obligatòria i Formació Professional Bàsica, en centres sostinguts con profunds públics de la Generalitat Valenciana.

El projecte Guardabosc consistix en una innovadora iniciativa d'educació ambiental dissenyada por per a fomentar la relació entre l'alumnat i l'entorn natural que els envolta, i conscienciar-lo en la prevenció d'incendis forestals. Este projecte busca crear entorns de treball col·laboratius que unisquen educació i mitjà ambiente con els següents objectius:

  • Conéixer l'entorn natural i la realitat forestal de la zona on s'emplaça ho centre.
  • Facilitar ferramentes educatives que permeten donar a conéixer a l'alumnat tota la riquesa i diversitat que oferixen els espais naturals.
  • Forjar el respecte por el mitjà ambiente i generar vincles afectius con la naturalesa de tal forma que millore la convivència con esta.
  • Descobrir els recursos i servicis que aporten els boscos i, en general, la naturalesa per al desenrotllament de la vida del nostre planeta.
  • Fomentar la companyonia, l'empatia i el treballe equip.
  • Augmentar l'autoestima i guanyar responsabilitat per a generar una actitud proactiva entre l'alumnat, de respecte i cura de la naturalesa.

Desenrotllament del projecte

La matèria Projecte Interdisciplinari impartida en el 4° curs de l'Educació Secundaria Obligatòria facilita treballar la comprensió lectora, l'expressió oral i escrita, la comunicació audiovisual, la competència digital, l'emprenedoria social i empresarial, el fomente de l'esperit crític i científic, l'educació emocional i valores, la igualtat de gènere i la creativitat. Esta matèria perseguix formar alumnat més competent, formar persones con capacitat de mobilitzar tots els seus recursos (cognitius, afectius, socials…) per a aconseguir l'èxit en la resolució d'una tasca en diferents contextos reals.

El mòdul Ciències Aplicades II impartit en el 2° curs del Graus Bàsic de la Formació Professional busca una formació integral de l'alumnat, la qual requerix la comprensió de conceptes i procediments científics que li permeten desenrotllar-se personal i professionalment, involucrar-se en qüestions relacionades con la ciència, reflexionant sobre les mateixes, prendre decisions fonamentades, i desembolicar-se en un món continue desenrotllament científic, tecnològic, econòmic i social, con l'objectiu de poder integrar-se en la societat democràtica com a ciutadans i ciutadanes compromesos.

El desenrotllament del projecte Guardabosc en la matèria de Projecte Interdisciplinari i en el mòdul de Ciències Aplicades II ha afavorit l'aprofundiment por partix de l'alumnat en el conjunt de coneixements, destreses i actituds que han contribuït a l'adquisició de les competències bàsiques mitjançant la seua aplicació en problemes reals contextualitzats en l'entorn natural que els envolta, el Parc Natural de la Llacuna de la Mata i Torrevieja. També, ha possibilitat generar ciència ciutadana sota el lema “El que es coneix es vol, i el que es vol es cuida”.

L'alumnat ha rebut una formació específica del factor ecològic del foc com a agent de canvi en l'ecosistema, i por tanta, s'ha fomentat una sensibilització davant el mateix. La formació que ha rebut l'alumnat s'ha basat a conéixer què s'unisc incendi forestal i com es possible previndre un incendi forestal, ja siga atallant les causes o ho avance de la seua propagació.

Esta formació s'ha impartit utilitzant com a context real els incendis forestals ocorreguts al Parc Natural de la Llacuna de la Mata i Torrevieja. Han realitzat una valoració i interpretació dos dels incendis ocorreguts l'any 2010 i l'any 2011 a l'entorn de la Llacuna de la Mata. S'ha analitzat el supòsit estat del terreny calcinat un mes després de l'incendi, en el qual es generen xicotetes llacunes i augmenta la població de mosquits, i l'estat actual del terreny, on s'observen canyissars ben constituïts. També es va analitzar ho incendie ocorregut l'any 2021 a l'entorn de la Llacuna de Torrevieja. A més, l'alumnat va rebre formació a peu de camp al Parc Natural de la Llacuna de la Mata por els agents mediambientals del Parc Natural el dia 11 de març de 2024.

 

Incendi ocorregut a l'entorn de la Llacuna de Torrevieja l'any 2021

Addicionalment, l'alumnat del Projecte Interdisciplinari ha conegut els aiguamolls costaners i les formacions vegetals palustres així com la comunitat vegetal de saladars i ha aprés a analitzar les relaciones ecosistèmiques en els ecosistemes mediterranis. Durant la formació camp, l'alumnat havia de prendre fotografies de la vegetació autòctona del Parc Natural per a procedir posteriorment a la seua identificació a través de claves dicotòmiques, guies de flora i fauna, i aplicacions web com ArbolApp. Una vegada identificades les espècies vegetals, s'ha realitzat una base de dades col·laborativa en EVA AULES, con la finalitat d'elaborar un herbari virtual.

Herbari virtual

Visita virtual

La realització de totes estes activitats formatives han fomentat l'aprenentatge-servici, una metodologia innovadora que consistix en el fet que tant els coneixements, destreses i actituds adquirides, com les activitats realitzades a l'aula, tinguen un impacte social en ho medie més pròxim a l'alumnat, fomentant el voluntariat i la implicació social en el seu entorn.

Activitat emmarcada en el Pla de Transició

El pla de transició de l'Etapa d'Educació Primària a la d'Educació Secundaria Obligatòria haurà de formar part del projectes educatius del centre. En este pla, s'arrepleguen acciones que permeten, entre altres, una progressió curricular de l'alumnat entre el tercer cicle de l'Educació Primària i el primer curs de l'Educació Secundaria Obligatòria, i una adequada gestió de la convivència.

Una de les acciones recollides en el pla de transició consistix en una visita conjunta de part de l'alumnat de l'últim curs de l'Educació Primària dels CEIP adscrits al nostre centre con part de l'alumnat del primer curs de l'Educació Secundaria del nostre centre al Parc Natural de la Llacuna de la Mata. Estàs visites es van realitzar els dies 17, 18, 19, 24 i 25 d'abril de 2024.

Durant la visita al Parc Natural, es realitzen activitats que faciliten l'estudie d'este ecosistema mitjançant l'anàlisi de les relaciones entre la seua flora i la seua fauna, incidint en les peculiars adaptacions que presenten, i s'exposa la importància ecològica de l'ecosistema, així com les conseqüències de la seua desaparició. Durant ho presente curs, s'ha fomentat la conservació del Parc Natural a través d'activitats que incidixen sobre la prevenció dels incendis forestals. Estes activitats s'han convertit en un intercanvi d'experiències entre l'alumnat de les dos etapes educatives.

L'activitat ha sigut desenrotllada por tots els docents del departament de Biologia i Geologia, els docents especialistes de Pedagogia Terapèutica, i alguns docents que exercixen la labor de tutoria en alguns dels grups del primer curs de l'Educació Secundaria Obligatòria.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies