Organitzar, gestionar i executar les activitats de vaixells, les característiques i els límits geogràfics dels quals determinen les administracions competents per a aquest nivell, dirigint i controlant la navegació, així com l'extracció, la manipulació i la conservació de la pesca, respectant les condicions de seguretat i observant la normativa.
Les persones que obtenen aquest títol exerceixen activitat tant per compte propi com per compte d'altri, en vaixells de pesca i en vaixells mercants, siguen de naturalesa pública o privada, amb els límits i les atribucions establits per l'administració competent.
El transport marítim de passatgers i mercaderies, de pesca extractiva i els relacionats amb empreses de serveis afins col·loquen el perfil professional d'aquest títol en un nivell que es caracteritza per la polivalència, en el sentit més ampli de la paraula.
D'acord amb les atribucions regulades per l'autoritat marítima competent en el corresponent títol professional, la flota sota registre nacional ofereix un ampli espectre susceptible de generar llocs de treball, com poden ser: les plataformes d'extracció de productes del subsol marí, vaixells de suport, vaixells de subministrament a plataformes, vaixells dedicats al transport marítim de passatgers, de mercaderies o de tots dos, vaixells destinats a la captura i extracció amb finalitats comercials de peix i d'altres recursos marins vius, incloent-hi els experts per a la classificació del peix previstos per la legislació comunitària, embarcacions auxiliars de pesca, les auxiliars d'explotació d'aqüicultura i els artefactes dedicats al cultiu o l'estabulació d'espècies marines, remolcadors, embarcacions i artefactes navals dedicats als serveis de ports, rades i badies, embarcacions esportives o d'esbarjo que s'exploten professionalment amb finalitats lucratives, vaixells i embarcacions pertanyents a organismes de caràcter públic, tant d'àmbit nacional com autonòmic o local. Altres vies poden ser l'exercici d'ocupacions en empreses i institucions relacionades amb l'explotació de serveis o recursos marítims, com ara ports esportius, marines seques, navilieres, consignatàries, asseguradores, llotges, escars i serveis d'inspecció, entre altres.
La naturalesa dels processos tecnològics de transport i pesca associats a aquest títol li confereixen una dimensió nacional i internacional, de manera que es poden desenvolupar les funcions en vaixells d'altres pavellons concordes amb les que estableixen els convenis internacionals STCW78/95-97 i STCW-F 95 (esm. 97/98/2000) i les normes d'aplicació.
Les funcions associades a aquest perfil hauran d'adaptar-se a la incorporació de noves tecnologies i elements de seguretat que faciliten les tasques a bord; tecnologies com ara l'automatització i el control de processos en la manipulació del peix a bord, sistemes de sonar, informació satel·litària, implantació de programari, teleformació i comunicació de seguretat, entre altres.
L'important auge del sector marítim associat al turisme, amb un creixent nombre d'embarcacions recreatives de xicotet i mitjà port, ports esportius i embarcacions turístiques de passatgers, entre altres, i els seus elevats nivells d'equipaments de navegació i instrumentació, comunicacions i seguretat requeriran dotacions de comandament qualificades en el maneig d'aquests mitjans i l'adaptació permanent als avanços tecnològics.
El compliment d'una pràctica de pesca responsable, observant i anteposant criteris selectius i de qualitat per a mantindre un desenvolupament sostenible dels caladors i protecció del medi ambient garantirà l'equilibri dels recursos pesquers, la capacitat de pesca i altres mesures de caràcter mediambiental. Es persegueix generar així riquesa i ocupació.
L'esforç per part dels estats per a aconseguir descongestionar les vies de comunicació terrestre europees a través de l'establiment i desenvolupament de les autopistes del mar i l'increment del transport marítim de curta distància han d'observar-se com a nous elements favorables al foment de l'ocupació en el sector. Solament el desenvolupament d'una nova generació de vaixells ràpids i eficients preveu que per a cobrir els futurs serveis en matèria de transport de mercaderies i passatgers seran necessaris més de tres mil vaixells per a la segona dècada d'aquest segle.