MÀRQUETING I PUBLICITAT

Comerç i Màrqueting

Grau Superior

2000 hores

MÀRQUETING I PUBLICITAT

Comerç i Màrqueting

Grau Superior

2000 hores

Competència general

Definir i efectuar el seguiment de les polítiques de màrqueting basades en estudis comercials i a promocionar i publicitar els productes i/o serveis en els mitjans i suports de comunicació adequats, elaborant els materials publipromocionals necessaris.

Entorn professional

Les persones que obtenen aquest títol exerceixen activitat en empreses de qualsevol sector productiu i principalment del sector del comerç i màrqueting públic i privat, fent funcions de planificació, organització i gestió d'activitats de màrqueting, investigació comercial, publicitat i relacions públiques.

Ocupacions i llocs de treball

  • Assistent del cap de producte.
  • Tècnic de màrqueting.
  • Tècnic en publicitat.
  • Tècnic en relacions públiques.
  • Organitzador d'esdeveniments de màrqueting i comunicació.
  • Auxiliar de mitjans en empreses de publicitat.
  • Controlador de cursatge o emissió en mitjans de comunicació.
  • Tècnic en estudis de mercat i opinió pública.
  • Tècnic en treballs de camp.
  • Inspector d'enquestadors.
  • Agent d'enquestes i censos.
  • Codificador de dades per a investigacions de mercats.

Prospectiva del títol

Al llarg de l'última meitat del segle XX les empreses han anat evolucionant cap a sistemes productius més centrats en les preferències dels consumidors, en lloc de la producció indiscriminada de béns i serveis. Actualment s'investiga sobre productes o serveis que el consumidor demanda i, a partir d'aquesta informació, l'empresa pren les decisions oportunes abans de llançar el producte o servei al mercat.

Actualment les empreses disposen d'un departament de màrqueting, que s'encarrega de la presa de decisions no només sobre la promoció de productes i serveis, sinó també sobre els canals de distribució, els preus i sobretot els productes, és a dir, en l'empresa actual el departament de màrqueting decideix quins productes o serveis produirà o prestarà l'empresa, els canals pels quals es comercialitzaran, el preu i les promocions que es faran.

Totes són decisions transcendentals per al funcionament normal de l'empresa i els arguments principals en què es basen les seues decisions són obtinguts d'estudis de mercat i sistemes d'informació de l'empresa.

L'evolució constant de les noves tecnologies de la comunicació fan imprescindible conéixer-les i usar-les, per a aprofitar de manera eficient les accions publicitàries i promocionals dutes a terme per les empreses.

És, per tant, necessari que el sector del comerç tinga professionals amb prou formació en accions de màrqueting, en estudis de mercats, en sistemes d'informació útils i eficaces, en habilitats de comunicació i que siguen capaços d'aprofitar les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a gestionar el coneixement empresarial necessari per a complir amb els objectius comercials fixats per la direcció de màrqueting. Aquesta formació no havia sigut tractada prou en la formació professional, i hui dia es considera necessària per a aconseguir un lloc de treball en les empreses que tinguen departament de màrqueting.

Aquest títol aborda la formació en màrqueting, en investigació comercial i en publicitat, i l'emmarca en un perfil professional que es completa amb formació en vendes i en gestió d'empreses. També s'incorpora l'actualització necessària en les noves tecnologies de la informació, imprescindibles com a mitjà de comunicació entre l'empresa comercial i l'entorn.

Les funcions d'aquest tècnic en el lloc de treball estaran afectades de manera considerable per l'aplicació generalitzada de les noves tecnologies a la presa de decisions perquè resulten útils i eficaces dins de l'empresa, i s'apliquen fonamentalment a:
Els processos de disseny, elaboració i control de les accions del pla de màrqueting de l'empresa.
Els processos de disseny i implantació de sistemes d'informació empresarial.
Els processos de recerca, tractament i anàlisi de la informació rebuda.
Els processos d'implantació de les accions de màrqueting en productes o serveis, preus, promocions i distribució.
El disseny i l'elaboració d'accions promocionals dels productes o serveis de les empreses.
Els processos de comercialització dels productes i serveis.
La comunicació amb el client i l'atenció al client.
Els processos de comercialització a través de canals digitals.
El control de qualitat dels serveis prestats.
Els mètodes d'organització del treball.
Els canvis tecnològics de caràcter digital que s'han produït en els últims anys, principalment en l'àmbit de les telecomunicacions a escala mundial amb la generalització de l'ús d'Internet, ha provocat un flux addicional d'informació que ha de ser aprofitat per les empreses per a generar valor afegit en la qualitat dels productes i serveis oferits, així com una major eficàcia en la seua relació amb altres empreses i/o clients, entre les quals es poden esmentar:
L'ús generalitzat d'Internet per a fer comunicacions i gestions via correu electrònic.
L'ús de mitjans i sistemes de comunicació digitals per a desenvolupar diferents accions de màrqueting i promoció.
L'ús de mitjans de comunicació digitals assegurances per a efectuar transaccions comercials i gestió de documents de manera fiable, segura i confidencial.

En conseqüència, el perfil professional del títol dins del sector empresarial marca una evolució cap a les competències que no sols aporten al sector eficiència tècnica i econòmica, sinó que també aconseguisquen la incorporació i aprofitament de les noves tecnologies en el funcionament de mercats globals, per a aconseguir que les empreses contribuïsquen a crear una societat més justa, mediambientalment compromesa i socialment més igualitària.