GUIA, INFORMACIÓ I ASSISTÈNCIA TURÍSTIQUES

Hoteleria i Turisme

Grau Superior

2.000 hores

GUIA, INFORMACIÓ I ASSISTÈNCIA TURÍSTIQUES

Hoteleria i Turisme

Grau Superior

2.000 hores

Competència general

Planificar, promocionar i informar sobre destinacions turístiques de base territorial, guiant i assistint viatgers i clients en aquestes destinacions, així com en terminals, mitjans de transport, esdeveniments i altres destinacions turístiques.

Entorn professional

Aquest professional exerceix activitat en el sector turístic, entés en el sentit més ampli, la qual cosa inclou tota mena d'esdeveniments, terminals de viatgers i empreses de transport, a més de les àrees turístiques tradicionals, com destinacions i punts d'informació entre altres. Està, a més, capacitat per a la creació i implantació de plans i activitats de desenvolupament locals, lligats al mateix sector.

Ocupacions i llocs de treball

  • Guia local.
  • Guia acompanyant.
  • Guia en emplaçaments de béns d'interés cultural.
  • Informador/a turístic/a.
  • Cap d'oficines d'informació.
  • Promotor/a turístic/a.
  • Tècnic d'empresa de consultoria turística.
  • Agent de desenvolupament turístic local.
  • Hostessa/assistent en mitjans de transport terrestre o marítim.
  • Assistent en terminals (estacions, ports i aeroports).
  • Encarregat/ada de facturació en terminals de transport.
  • Assistent en fires, congressos i convencions.
  • Encarregat/ada de serveis en esdeveniments.

Prospectiva del títol

El sector turístic és un sector fonamental i puixant en l'economia espanyola amb un creixement constant. En total proporciona llocs de treball a més de dos milions i mig de persones al nostre país. Són precisament les activitats relacionades amb el transport i els viatges, així com altres activitats turístiques, que inclouen les activitats esportives, culturals i d'informació, algunes de les que registren majors creixements quant a treballadors contractats i desenvolupament d'ocupacions relacionades.

Espanya ha passat de ser una destinació vacacional tradicional, àrea en la qual sorgeixen nombrosos competidors (com la resta de països mediterranis, entre altres), a ser una destacada destinació de fires, congressos i convencions a escala mundial. En aquest subsector, dit genèricament d'esdeveniments, el valor afegit de les activitats és major que en el turisme en general, i també l'exigència de professionals qualificats i amb gran capacitat d'innovació, coordinació de tasques i orientació a la qualitat. Una de les exigències en aquestes tasques és la demanda de guies amb capacitat de comunicació en múltiples contextos, així com coneixement profund de les localitzacions on treballen.

Pel que fa al transport, han sorgit multitud de serveis complementaris derivats de la gran inversió i millora d'infraestructures de terminals, com ara estacions de ferrocarril, ports i aeroports. En aquests serveis es potencien notablement ocupacions relacionades amb l'atenció i serveis a passatgers, per a les quals es requereixen professionals polivalents i amb formació adequada en àrees d'assistència, idiomes, etc. Cal fer notar que, fins ara, aquests treballs no tenien formació oficial específica.

Finalment, cal assenyalar que una altra nova àrea d'expansió del sector és el desenvolupament local amb base en el turisme. Aquesta activitat està servint de motor econòmic per a moltes zones d'Espanya i implica multitud de tasques relacionades amb la planificació i la dinamització d'entorns a partir de recursos naturals i socioculturals d'aquestes zones. Per a fer-ho, es requereixen professionals amb coneixements específics per a localitzar, coordinar i mobilitzar mitjans d'índole molt diversa.