GESTIÓ D’ALLOTJAMENTS TURÍSTICS

Hoteleria i Turisme

Grau Superior

2.000 hores

GESTIÓ D’ALLOTJAMENTS TURÍSTICS

Hoteleria i Turisme

Grau Superior

2.000 hores

Competència general

Organitzar i controlar establiments d'allotjament turístic, aplicant-hi les polítiques empresarials establides, controlant objectius dels diferents departaments, accions comercials i els resultats econòmics de l'establiment, prestant el servei en l'àrea d'allotjament i assegurant la satisfacció del client.

Entorn professional

Aquest professional exerceix activitat habitualment en el sector turístic, especialment en el subsector dels allotjaments turístics tant hotelers com extrahotelers, incloent-hi també alguns tipus afins com les residències sanitàries, hospitalàries, d'estudiants, entre altres, siga quina siga la modalitat.

Ocupacions i llocs de treball

  • Subdirector d'allotjaments d'establiments turístics.
  • Cap de recepció.
  • Encarregat de reserves.
  • Cap de reserves.
  • Coordinador de qualitat.
  • Governant o encarregada general del servei de pisos i neteja.
  • Subgovernant o encarregada de secció del servei de pisos i neteja.
  • Gestor d'allotjament en residències, hospitals i similars.
  • Gestor d'allotjament en cases rurals.
  • Coordinador d'esdeveniments.
  • Cap de vendes en establiments d'allotjaments turístics.
  • Comercial d'establiments d'allotjaments turístics.

Prospectiva del títol

Els establiments d'allotjament turístic, que al principi donaven resposta a un tipus de clientela vacacional tradicional, han anat evolucionant, afegint una gamma més àmplia d'oferta al producte base. Aquest fet ha anat lligat a la incorporació de sistemes de gestió més moderns, així com a la introducció de nous models d'allotjament. Els consumidors, per la seua banda, han anat adquirint una cultura de viatge, tant per oci com de treball, que ha produït l'increment de la freqüència dels desplaçaments, les destinacions i els tipus d'allotjament. La facilitat per a comparar els productes d'allotjament existents a cada moment en el sector fa que el consumidor siga cada vegada més exigent i busque serveis més nous i personalitzats.

Les empreses espanyoles han evolucionat amb rapidesa, i fins i tot s'han anticipat a canvis en el sector, per la qual cosa resulta imprescindible cada vegada més disposar de professionals millor preparats que siguen capaços d'adaptar-se, preveure i anticipar-se a l'evolució canviant del mercat de la gestió dels diferents establiments turístics i afins.

Diferents informes oficials (procedents de l'Organització Internacional del Treball o l'Organització Mundial del Turisme, entre altres) apunten a una doble tendència en el turisme i concretament en el sector de l'allotjament: la introducció en la gestió de les noves tecnologies, així com la internacionalització de la indústria hotelera. La consolidació i expansió de l'euro com a moneda d'intercanvi, l'alliberament del sector del transport aeri, amb l'aparició de companyies de baix cost, així com la creixent integració dels sectors turístics, comerç i oci, s'han mostrat com a factors d'influència decisius en els canvis que s'esmenten.

Un altre punt crucial és la dificultat que té el sector per a atraure i conservar treballadors qualificats i la seua millora de la formació professional contínua. Tot això és necessari per a estabilitzar la força del treball en el sector i, alhora, incrementar la productivitat de les empreses i la qualitat dels serveis.

Això està íntimament lligat a la implantació de noves maneres de gestió de l'allotjament, desenvolupades en paral·lel a les noves tecnologies. La tendència general es mou cap a un augment de la responsabilitat del treballador, la formació polivalent, el treball en equip i la coordinació entre els membres.