Aplicar tècniques d'embelliment personal i comercialitzar serveis d'estètica, cosmètics i perfums, complint els procediments de qualitat i els requeriments de prevenció de riscos laborals i protecció ambiental establits en la normativa vigent.
Aquest professional exerceix activitat en mitjanes i petites empreses que tenen relació directa amb la imatge personal, particularment en establiments del sector serveis d'estètica i perruqueria, i en general en establiments relacionats amb la venda de productes d'imatge personal, així com amb la cosmètica, exercint tasques d'execució de maquillatge social, depilació mecànica, tractaments bàsics d'higiene, hidratació facial i corporal, estètica de mans i peus, assessorament sobre perfums i cosmètica natural, així com la comercialització dels productes i serveis estètics, oferint un servei d'atenció als clients de l'empresa. Podria ser treballador per compte propi organitzant la seua pròpia empresa.
El canvi en els hàbits de vida dels consumidors: el sector de l'estètica i la bellesa ha tingut una evolució en els últims anys a conseqüència del desenvolupament que han experimentat els sectors econòmics de manera general i el sector serveis en particular, que ha suposat una forta demanda de professionals amb aquesta ocupació. La societat actual tendeix a la promoció personal, social i professional a través de la projecció d'una bona imatge personal, d'aspecte acurat i sa.
La tipologia dels establiments: es tendeix a dos tipus d'empreses molt diferents entre si i complementàries, l'especialitzada (empreses de serveis de pedicura, ungles artificials, depilacions, etc.) i la globalitzada (empreses que ofereixen tots els processos o els contracten i fins i tot engloben els subsectors de l'estètica i el de perruqueria).
Nous camps professionals: l'evolució del sector de la bellesa i l'estètica està en expansió. Les principals tendències actuals s'han de tindre en compte per a la formació dels futurs professionals, com ara:
El canvi constant i els avanços tecnològics en les tècniques i els equips estètics.
Els avanços de la cosmètica, que generen contínuament noves formulacions i ingredients actius: tendència a la utilització de cosmètics amb ingredients naturals com a plantes (fitocosmètica), derivats marins o terres (argiles); individualització dels cosmètics en cabina mitjançant la incorporació d'olis essencials (aromateràpia); unió entre la cosmètica i la nutrició, que fa que es tendisca a complementar els tractaments estètics amb els anomenats nutricosmètics; tendència actual a fomentar el benestar a través de les neuromolècules, dels aromes o dels perfums.
L'increment de la demanda de nous serveis i usuaris, entre els quals destaca el sector masculí, que demanda cada vegada major nombre de tractaments d'estètica i cosmètics.
La formació dels professionals: a conseqüència d'això, el sector exigeix d'aquests professionals no sols uns coneixements en procediments professionals especialitzats, sinó també capacitat per a abastar un nombre ampli de tasques i d'orientació al client. D'altra banda, es fan imprescindibles les actituds favorables cap a l'autoformació i cap a la responsabilitat, tant pel que fa a la importància de la seguretat, la higiene i la qualitat, com a la posició que suposa treballar en un entorn organitzatiu d'estandardització creixent.