Dur a terme amb autonomia les operacions bàsiques de preparació i conservació d'elaboracions culinàries senzilles en l'àmbit de la producció en cuina i les operacions de preparació i presentació d'aliments i begudes en establiments de restauració i servei d'àpats, assistint en els processos de servei i atenció al client, seguint els protocols de qualitat establits, observant les normes d'higiene, prevenció de riscos laborals i protecció mediambiental, amb responsabilitat i iniciativa personal i comunicant-se de manera oral i escrita en llengua castellana i, si és el cas, en la llengua cooficial pròpia, així com en alguna llengua estrangera.
Aquest professional exerceix activitat per compte d'altri en petites, mitjanes i grans empreses del sector de l'hostaleria, en establiments de restauració, bars, cafeteries, en botigues especialitzades en menjars preparats i en empreses dedicades a l'emmagatzematge, l'envasament i la distribució de productes alimentaris. També pot treballar per compte propi en xicotets establiments dels subsectors d'hoteleria i restauració tradicional, moderna o col·lectiva.
Les activitats relacionades amb les activitats realitzades en la cuina i el servei estan sotmeses a canvis a causa dels hàbits de vida dels consumidors.
Les implicacions dimanades del fet que Espanya és una destinació turística tradicional, els hàbits de vida dels espanyols estan canviant a gran velocitat. La incorporació de la dona al treball remunerat, la proliferació de llars d'un sol individu o la llunyania als llocs de treball són, entre altres, factors que incideixen directament sobre el consum d'aliments fora de casa.
Les cadenes de restauració ràpida, restauració moderna, restaurants temàtics o “neorestauració”, així com cuina per a col·lectivitats, són el subsector que més creixement està experimentant, al mateix temps que s'espera que es mantinga els pròxims anys. En el costat contrari, el mercat apunta a un estancament dels restaurants tradicionals i de luxe, així com una evolució discreta de la cuina “d'autor”.
La necessitat de manejar grans volums de servei concentrat en lapses de temps curts incideix directament en les tècniques productives i en la nova maquinària especialitzada que ha d'emprar-se.
Com a conseqüència d'això, el sector reclama un nombre important de professionals de la cuina i es fan imprescindibles les actituds favorables cap a l'autoformació i cap a la responsabilitat, tant pel que fa a la importància de la seguretat, la higiene i la qualitat, com a la posició que suposa una tasca en un entorn organitzatiu d'estandardització creixent.
El maneig efectiu de llengües estrangeres és un aspecte important que s'ha de tindre en compte en la formació dels professionals dedicats al servei al client.