Assistir la direcció i altres departaments en les activitats d'organització, representació de l'entitat i les funcions administrativa i documental; gestionar la informació i la comunicació interna i externa, i fer altres tasques per delegació, utilitzant, en cas necessari, la llengua anglesa i/o una altra llengua estrangera, aplicant-hi la normativa vigent i els protocols de gestió de qualitat que asseguren la satisfacció del client o usuari i actuant segons les normes de prevenció de riscos laborals i protecció ambiental.
Les persones que obtenen aquest títol exerceixen l'activitat al costat d'un o més directius o directives, o executius o executives, o bé d'un equip de treball (departament, projecte o grup, entre altres) en un context de creixent internacionalització. Té un paper bàsicament interpersonal, organitzatiu i administratiu que pot desenvolupar-se en tota mena d'organitzacions (empreses nacionals o internacionals, associacions, agències governamentals, entitats del sector públic o privat, domèstiques o internacionals) que donen cabuda a aquesta mena de professional.
Les activitats de l'assistent a la direcció s'han anat modificant de manera notable sota la doble influència dels canvis tecnològics i organitzatius, que han afavorit:
El desenvolupament del treball col·laboratiu en contextos de xarxes operatives, de la qual cosa es deriva un increment de les tasques relacionades amb la coordinació i comunicació; en particular, dins de l'estructura de grups que treballen en projectes.
L'adscripció a aquests professionals de tasques que fins ara pertanyien a l'àmbit de responsabilitats d'executius o directius (cerca d'informació, recopilació, anàlisi i síntesi, connexió i seguiment de casos o projectes, coordinació de grups de treball, control d'àrees de recursos humans o administració, entre altres).
En totes dues facetes l'automatització de les tasques administratives no es limita hui en dia al maneig de teclats i a l'enregistrament de dades. Per contra, constitueix una part integral del sistema d'informació de cada entitat. Les seues característiques estan relacionades amb l'ús d'eines específiques de programari i l'accés a bases de dades internes. Aquests punts es relacionen amb les tecnologies més avançades de comunicació i sistemes de gestió de dades. A més, els últims canvis en aquesta mena d'eines ofereixen possibilitats de gestió electrònica de documents.
D'aquest nou entorn laboral pot afirmar-se que s'ha elevat el nivell de les competències. Les tendències d'ocupació, així com les enquestes de prospecció, donen suport a la idea de la necessitat d'un increment del nivell i amplitud de preparació d'aquests professionals.