ANIMACIONS 3D, JOCS I ENTORNS INTERACTIUS

Imatge i So

Grau Superior

2000 hores

ANIMACIONS 3D, JOCS I ENTORNS INTERACTIUS

Imatge i So

Grau Superior

2000 hores

Competència general

Generar animacions 2D i 3D per a produccions audiovisuals i desenvolupar productes audiovisuals multimèdia interactius, integrant els elements i les fonts que intervenen en la creació i tenint en compte les relacions, les dependències i els criteris d'interactivitat, a partir de paràmetres definits prèviament.

Entorn professional

Les persones que obtenen aquest títol exerceixen activitat en el sector de la producció audiovisual (cinema, televisió i vídeo), de l'animació 2D i 3D, de la multimèdia interactiva i no interactiva, així com en publicitat i empreses relacionades amb Internet i les noves multimèdia.

Ocupacions i llocs de treball

  • Animador/a 3D.
  • Animador/a 2D.
  • Intercalador/a.
  • Modelador/a 3D.
  • Grafista digital.
  • Generador/a d'espais virtuals.
  • Tècnic d'efectes especials 3D.
  • Integrador/a multimèdia audiovisual.
  • Desenvolupador/a d'aplicacions i productes audiovisuals multimèdia.
  • Editor/a de continguts audiovisuals multimèdia interactius i no interactius.
  • Tècnic en sistemes i realització en multimèdia.

Prospectiva del títol

El perfil professional d'aquest títol, dins del sector terciari, evoluciona cap a un professional polivalent capacitat per a exercir l'activitat professional en la fabricació de productes d'animació en 2D i 3D, així com en el multimèdia interactiu, fent totes les activitats relacionades amb el disseny, la conceptualització, la planificació dels projectes i l'execució. Totes aquestes activitats s'inscriuen en el sector audiovisual i es relacionen amb altres subsectors en què se situen per la tecnologia emprada en els processos de fabricació dels productes i també per les formes d'emissió i distribució. Així, s'interrelacionen amb el cinema, el vídeo, la televisió, el DVD, els videojocs, Internet i nous sectors emergents com les produccions específiques per a telefonia mòbil.

Hi ha diferències importants en el teixit empresarial del sector de l'animació respecte al sector multimèdia. Aquest últim es caracteritza per tindre un elevat percentatge d'empreses amb menys de 10 empleats, vora el 90 per cent. Respecte a la condició jurídica, aproximadament la meitat de les empreses són persones físiques, seguides majoritàriament per societats limitades i només una mínima proporció són societats anònimes. El sector de l'animació està molt més concentrat. Aproximadament el 90 per cent de la producció a Espanya la fan unes 40 empreses de major grandària; la resta d'empreses es dediquen en bona part a prestar serveis professionals i/o especialitzats. En tots dos sectors hi ha un alt nivell de contractació temporal, ja que habitualment es treballa per projectes, i hi ha un elevat percentatge de treballadors autònoms. Les perspectives d'evolució del sector apunten cap a un manteniment d'aquesta situació.

Informes recents presentats per organismes relacionats amb la producció i el consum de productes d'animació a Espanya afirmen, en relació amb l'hegemonia nord-americana de l'audiovisual en les nostres pantalles, que en els últims anys l'animació europea no ha parat d'intentar fer-se un lloc enfront del producte d'animació nord-americà. Malgrat que aproximadament el 51 per cent del cinema d'animació exhibit a Europa siga americà, la quota de pantalla ha disminuït en uns anys fins a un 10,5 per cent en benefici de la resta. Tant la indústria espanyola com l'alemanya i sobretot la francesa s'han convertit en el motor de la indústria a Europa i han contribuït a la major presència del cinema europeu a les sales. Aquest auge ha possibilitat que les empreses productores europees s'animen a desenvolupar productes de gran pressupost en què és cada vegada major la inversió en el fins ara quasi exclusiu terreny dels nord-americans: l'exhibició i la distribució.

Respecte al sector del multimèdia és important aclarir que amb aquesta denominació hi ha productes i aplicacions molt diferents, que bàsicament comparteixen les possibilitats de digitalització i d'interactivitat que les noves tecnologies electròniques de la informació permeten. El sector multimèdia aporta nous mitjans i productes al procés de producció de béns i serveis comunicatius i culturals molt diversos, així com a les formes de distribució i consum de vells i nous productes. La indústria multimèdia treballa tant en la creació de productes originals i nous com en la reelaboració i nova presentació de productes ja existents, als quals s'afig la interactivitat o la possibilitat de visionament amb perspectives afegides per les possibilitats tecnològiques que aporten els nous mitjans. En tots els casos hi ha una relació de complementarietat amb tecnologies audiovisuals i informàtiques que afigen noves dimensions als projectes.

El sector multimèdia (també el de l'animació en menor grau) orienta una part creixent de les activitats cap al denominat oci digital, en el marc d'un estil de vida digital emergent en què pautes socials com la ubiqüitat i la mobilitat multipliquen les possibilitats. Aquesta forma d'oci se sustenta sobretot en Internet, vist molt més com a plataforma d'oci que com a fórmula de recerca d'informació. És significativa, en aquest sentit, la irrupció de la indústria del videojoc, que a Espanya acapara més del 50 per cent de l'oci digital i mou xifres econòmiques d'un nivell molt alt, però l'aportació econòmica corresponent a videojocs generats a Espanya se situa en percentatges inferiors al 5 per cent.

Com en tota la indústria audiovisual, una vegada admeses les innovacions tecnològiques produïdes en el disseny, la realització, la comercialització, la distribució i el consum, i considerada l'espectacularitat que aporta la introducció de sistemes d'alta definició i de visionament en pantalles de 3D, es planteja el tema dels continguts. El contingut s'ha convertit en el vertader protagonista del present i futur d'aquesta indústria. Les empreses han de crear continguts interessants, vendre'ls a un preu raonable que compense els autors i satisfer els consumidors. Són aquests últims, en última instància, els qui decideixen què, com i quan volen consumir i també quant volen pagar. La supervivència del sector de la creació i producció de continguts estarà estretament lligada a les solucions que s'adopten en els àmbits de l'explotació comercial i als models de negocis adoptats.

Les estructures organitzatives en l'àmbit de la producció d'animació i multimèdia tendeixen a configurar-se sobre la base de decisions descentralitzades i equips participatius de gestió, potenciant l'autonomia i capacitat de decisió.

Les característiques del mercat de treball, la mobilitat laboral, els moviments entre sectors i subsectors de la indústria de l'animació i del sector multimèdia interactiu obliguen a formar professionals polivalents capaços d'adaptar-se a les noves situacions socioeconòmiques, laborals i organitzatives de tots dos sectors.