Programar i realitzar viatges combinats i tot tipus d'esdeveniments, vendre serveis turístics en agències de viatges i a través d'altres unitats de distribució, proposant accions per al desenvolupament dels seus programes de màrqueting i assegurant la satisfacció dels clients.
Aquest professional exerceix la seua activitat en el sector turístic, en el subsector de les agències de viatges minoristes, majoristes i majoristes-minoristes, així com en les agències especialitzades en recepció i esdeveniments.
Es tracta de treballadors per compte per compte propi que gestionen la seua pròpia agència de viatges o esdeveniments, o de treballadors per compte d'altri que exerceixen la seua activitat professional com a empleats o caps d'oficina i/o departament en les àrees funcionals d'administració, reserves, producte i/o venda de serveis/productes turístics i esdeveniments.
El sector de la intermediació de viatges, lluny de ser una activitat en reculada, ha experimentat un creixement important en els últims anys. Però el futur per a les agències passa per l'especialització, la inversió en personal qualificat, l'ús d'Internet i l'increment de les activitats d'assessoria i assistència als viatgers. Les agències de viatges han d'afrontar el repte de les noves tecnologies, aprofitant-les al màxim, com a eines bàsiques d'un servei que ha d'apostar per la qualitat i, per tant, per la formació, per a traure el màxim partit a l'enorme informació disponible també per al client. Pel que fa als proveïdors, sens dubte, l'agència continua sent una peça clau de la seua xarxa de vendes i de promoció comercial.
Les agències de viatge, per definició, són, bàsicament, valor afegit, posant en relació a proveïdors i clients. Per a això, han d'oferir un servei de qualitat, que no pot limitar-se al taquillatge cada vegada més accessible per al consumidor final (pàgines web de proveïdors, agències en línia, etc.). Cal que s'aprofundisca en el que constitueix l'eix bàsic de l'agència, explotant l'element «seguretat-confiança» que aporta l'agent que s'encarrega de buscar la millor alternativa, el més adaptat als gustos del client i amb la millor garantia. Aquest és l'element diferencial respecte d'altres canals alternatius a l'agència. Les agències s'han de centrar en el seu fet diferenciador com a especialistes en viatges i assessorament per a discernir entre la gran varietat de productes i serveis turístics disponibles, assegurant la qualitat.
Finalment, el sector d'esdeveniments s'ha convertit en un dels de millor projecció i que experimentarà un major creixement en els pròxims anys, en convertir-se en una de les eines de màrqueting més rendibles per a les empreses. En relació amb això, és necessari posar en relleu que Espanya s'ha erigit en un dels principals destins de convencions. Entre les tendències del sector, destaquen l'especialització, la concentració, la diferenciació, l'assessorament i la complexitat. La creativitat i la professionalitat són el factor més demandat pels clients, sempre desitjosos de novetats i qualitat en els serveis.
Diferents informes oficials (procedents de l'Organització Internacional del Treball o l'Organització Mundial del Turisme, entre altres) apunten a una doble tendència en el turisme i concretament en el sector de l'allotjament: la introducció en la gestió de les noves tecnologies, així com la internacionalització de la indústria hotelera. La consolidació i expansió de l'euro com a moneda d'intercanvi, l'alliberament del sector del transport aeri, amb l'aparició de companyies de baix cost, així com la creixent integració dels sectors turístics, comerç i oci, s'han mostrat com a factors d'influència decisius en els canvis que s'esmenten.
Un altre punt crucial és la dificultat que té el sector per a atraure i conservar treballadors qualificats i la seua millora de la formació professional contínua. Tot això és necessari per a estabilitzar la força del treball en el sector i, alhora, incrementar la productivitat de les empreses i la qualitat dels serveis.
Això està íntimament lligat a la implantació de noves maneres de gestió de l'allotjament, desenvolupades en paral·lel a les noves tecnologies. La tendència general es mou cap a un augment de la responsabilitat del treballador, la formació polivalent, el treball en equip i la coordinació entre els membres.