ACTIVITATS COMERCIALS

Comerç i Màrqueting

Grau Mitjà

2000 hores

ACTIVITATS COMERCIALS

Comerç i Màrqueting

Grau Mitjà

2000 hores

Competència general

Desenvolupar activitats de distribució i comercialització de béns o serveis, i gestionar un xicotet establiment comercial, aplicant-hi les normes de qualitat i seguretat establides i respectant la legislació vigent.

Entorn professional

Les persones que obtenen aquest títol exerceixen l'activitat en qualsevol sector productiu dins de l'àrea de comercialització o en les diferents seccions d'establiments comercials, fent activitats de venda de productes i/o serveis a través de diferents canals de comercialització o bé fent funcions d'organització i gestió del seu propi comerç.

Ocupacions i llocs de treball

  • Venedor.
  • Venedor/a tècnic/a.
  • Representant comercial.
  • Orientador/a comercial.
  • Promotor/a.
  • Televenedor/a.
  • Venda a distància.
  • Teleoperador/a (centre d'atenció telefònica).
  • Informació/atenció al client.
  • Caixer/a o reposador/a.
  • Operador de centre d'atenció multicanal.
  • Administrador de continguts en línia.
  • Comerciant de botiga.
  • Gerent de xicotet comerç.
  • Tècnic en gestió d'estocs i magatzem.
  • Cap de magatzem.
  • Responsable de recepció de mercaderies.
  • Responsable d'expedició de mercaderies.
  • Tècnic en logística de magatzems.
  • Tècnic d'informació/atenció al client en empreses.

Prospectiva del títol

L'evolució que ha tingut el comerç a Espanya en les últimes dècades del segle XX i en la primera del segle XXI, amb la implantació de grans empreses de distribució internacional i amb la creació de cadenes de franquícies en tots els àmbits del comerç, ha provocat d'una banda una concentració del comerç en grans centres comercials i d'una altra una progressiva modernització i especialització del xicotet comerç minorista.

Es requereix, per tant, que el sector del comerç tinga professionals amb prou formació en habilitats de comunicació, que els permeta transmetre seguretat i confiança al consumidor de productes i/o serveis; en tècniques de venda, de manera que siguen capaços d'argumentar i tancar les vendes necessàries per a assegurar els objectius comercials establits; en marxandatge comercial, que els permeta animar l'establiment perquè siga atractiu als clients potencials; en gestió economicofinancera i administrativa, per a dirigir un xicotet establiment comercial; en tècniques de negociació, perquè puguen fer les compres d'aprovisionament de l'establiment de manera eficaç; i en noves tecnologies de venda i comunicació a través de la xarxa i altres sistemes de comunicació, que els ajuden a complir amb els objectius comercials o d'una altra índole fixats per l'empresa.

Aquest títol aborda la formació necessària per a comercialitzar per diferents canals tota mena de productes i/o serveis, així com per a dirigir un xicotet establiment comercial amb criteris comercials eficaços i eficients. També s'incorpora l'actualització necessària en les noves tecnologies de la informació imprescindibles com a mitjà de comunicació entre l'empresa comercial i l'entorn.

Les funcions d'aquest tècnic en el lloc de treball estaran afectades de manera considerable per l'aplicació generalitzada de les noves tecnologies en la gestió diària del xicotet establiment, que s'apliquen fonamentalment a:
Els processos de gestió d'estocs de mercaderies.
Els processos d'aprovisionament de mercaderies.
Els processos de cobrament a través de terminals punt de venda.
Els processos d'implantació de les accions de màrqueting quant a producte o servei, preus, promocions i distribució.
Especialment en la posada en marxa d'accions promocionals dels productes o serveis en l'establiment comercial.
Els processos de comercialització dels productes i serveis.
La comunicació, informació i atenció al client a través de telèfon o per Internet.
Els processos de comercialització a través de canals digitals.
El control de qualitat dels serveis prestats.
Els canvis tecnològics de caràcter digital que s'han produït en els últims anys a escala mundial, principalment en l'àmbit de les telecomunicacions amb la generalització de l'ús d'Internet, ha provocat un flux addicional d'informació que ha de ser aprofitat per les empreses per a generar valor afegit en la qualitat dels productes i serveis oferits, així com una major eficàcia en la seua relació amb altres empreses i/o clients, entre les quals es poden esmentar:
L'ús generalitzat d'Internet per a fer comunicacions i gestions via correu electrònic.
L'ús de mitjans i sistemes de comunicació digitals per a desenvolupar diferents accions de comerç electrònic i promoció.
L'ús de mitjans de comunicació digitals assegurances per a efectuar transaccions comercials i gestió de documents de manera fiable, segura i confidencial.

En conseqüència, el perfil professional del títol, dins del sector empresarial, marca una evolució cap a les competències que no sols aporten al sector eficiència tècnica i econòmica, sinó que també aconseguisquen la incorporació i l'aprofitament de les noves tecnologies en el funcionament de mercats globals, per a aconseguir que les empreses contribuïsquen a crear una societat més justa, mediambientalment compromesa i socialment més igualitària.