Organitzar, programar i supervisar la producció en la indústria vitivinícola controlant la producció vitícola i les operacions d'elaboració, estabilització i envasament de vins i derivats, aplicant-hi els plans de producció, qualitat, seguretat alimentària, prevenció de riscos laborals i protecció ambiental, d'acord amb la legislació vigent.
Aquest professional desenvolupa l'activitat en petites, mitjanes o grans empreses vitivinícoles, dedicades a la producció de raïm, l'elaboració, la criança i l'envasament de vi com en petites, mitjanes o grans indústries de destil·lats de vi, concentració de mostos, elaboració de vinagres i altres productes derivats del raïm i del vi. Són treballadors per compte d'altri o propi que exerceixen activitat en tasques de gestió, direcció i supervisió en àrees funcionals de recepció, producció i envasament.
El sector vitivinícola espanyol és el major del món per superfície cultivada i el tercer en nivell de producció.
La globalització dels mercats, la millora del transport i la internacionalització dels hàbits de consum han fomentat l'aparició d'altres països productors que basen l'èxit en la liberalització de la legislació, en l'ús d'estratègies agressives de màrqueting i en una bona relació qualitat/preu.
Les grans empreses aposten per un model similar a l'existent en el nou món vitivinícola diversificant la producció i minimitzant els riscos; les petites i mitjanes empreses enfoquen l'activitat en productes de qualitat i en xarxes de comercialització alternatives, la qual cosa els exigeix utilitzar tècniques de protecció ambiental i emprar productes naturals ecològics. Les vendes dels productes es canalitzen fonamentalment a través de botigues especialitzades o circuits més restringits en què hi ha molt de contacte amb el client.
Les cooperatives, al seu torn, de gran importància en aquest sector, són motors del desenvolupament rural que han de fer un esforç per modernitzar-se i cercar vies per a millorar la rendibilitat.
La incorporació de les tecnologies de la informació i de la comunicació facilitarà una sèrie de canvis tecnològics en les diferents empreses quant a mecanització creixent de la producció i dels controls de qualitat; la implantació de les tecnologies de la informació i de la comunicació en l'àrea de vendes per a una millor atenció al client; més control i automatització dels magatzems, i la implantació dels sistemes d'intercanvi electrònic de dades i disseny de pàgines web com a suport a la comercialització per a acostar els productes i l'elaboració al consumidor.
Tot això implica que en aquest sector s'està demandant una mà d'obra cada vegada més qualificada amb coneixements de les tecnologies de la informació i de la comunicació, i que assumisca funcions de qualitat, prevenció de riscos laborals, seguretat alimentària i protecció ambiental. A més, s'estan valorant les actituds per a treballar en equip, mantindre un esperit obert a la innovació i implicar-se en la vida de l'empresa compartint-hi objectius, tradicions i valors.