Definir i organitzar processos de tractament de la informació i documentació clínica, extraient i registrant dades, codificant-les i validant la informació, garantint el compliment de la normativa, així com intervindre en els processos d'atenció i gestió de pacients i de gestió administrativa en centres sanitaris.
Les persones que obtenen aquest títol exerceixen activitat en el sector sanitari, en organismes i institucions de l'àmbit públic i en empreses privades, tant en atenció primària com en especialitzada, així com en centres hospitalaris i d'investigació.
Fan el seu treball sota la supervisió del facultatiu corresponent o gerent administratiu, si és el cas.
La informació és un recurs fonamental per al funcionament de l'organització sanitària. Totes les activitats administratives i clinicoassistencials que s'hi facen impliquen el registre i emmagatzematge, el tractament de dades i la transmissió posterior per a convertir-les en informació, que al seu torn és emmagatzemada, processada i transmesa.
Aquesta informació, que tractada adquireix valor afegit, es converteix així en un recurs estratègic que permet la presa de decisions en les activitats i els processos que es desenvolupen en l'organització, l'intercanvi de dades i informació amb l'exterior, la investigació sanitària i l'adquisició d'una capacitat de reacció més gran davant dels canvis i avanços de l'entorn.
En aquest context de societat basada en la informació i la gestió del coneixement, les organitzacions sanitàries i el sistema sanitari en general tenen la necessitat d'un professional emergent que reunisca en el seu camp d'actuació coneixements sobre informació i circuits sanitaris i tecnologies de la informació i la comunicació.
El maneig de la documentació sanitària requereix uns coneixements en patologia i terminologia clínica que permeten seleccionar adequadament les dades clíniques necessàries per a ser codificades, mitjançant el sistema de classificació de malalties, i també per a trobar informació clínica en format de base de dades, que juntament amb els grups relacionats pel diagnòstic (GRD) s'utilitzen per al pagament dels serveis des del sistema públic als seus centres assistencials.
Actualment les organitzacions sanitàries estan fent un important esforç i inversió en el disseny i la implantació de sistemes d'informació basats en la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació, i la base del seu desenvolupament és la història clínica electrònica que reuneix la informació clínica i administrativa del pacient i la base estructural de la qual són els circuits de l'organització.
La figura d'un tècnic superior en Documentació i Administració Sanitàries hauria de conjuminar els dos coneixements que componen el concepte de sistema d'informació: tecnologies de la informació i la comunicació i informació sanitària (que inclou circuits, informació clínica, història clínica, bases de dades, organització de la informació i de l'activitat assistencial). En aquest sentit, ha de ser un professional que estiga en contacte directe amb les àrees assistencials de planificació i avaluació, i d'informàtica, i faça el paper d'intermediari actiu que proposa solucions als problemes d'informació segons les necessitats dels usuaris amb les competències assignades.
La integració i interoperabilitat entre els diferents sistemes d'informació sanitaris és clau per a augmentar la qualitat de l'atenció als ciutadans, ja que permetrà una atenció integral on el pacient es trobe (atenció sanitària transnacional) o a distància (telemedicina), i també la integració de dades genèriques amb dades clíniques i informació de caràcter poblacional (bioinformàtica). Per a fer-ho, és imprescindible l'existència de la història clínica electrònica com a base per a aconseguir entorns interoperables i arribar a una història clínica compartida.
L'intercanvi d'informació sanitària i la potenciació dels sistemes de suport a la decisió clínica, juntament amb l'intercanvi de dades i informació amb l'exterior, requereix un gran esforç i treball dins i fora de les organitzacions, i no solament en l'àmbit merament tecnològic. En aquest context, els tècnics superiors en Documentació i Administració Sanitàries han de donar suport a la construcció d'ontologies a partir de la terminologia mèdica que permeten definir conceptes clínics per a la recuperació de la informació i l'intercanvi de dades, controlar la qualitat i integritat de la informació intercanviada en els diferents àmbits d'atenció, analitzar, dissenyar i redissenyar els processos per a estructurar la informació del sistema, fer perfils d'usuaris per a establir necessitats d'informació, i assistir i formar els professionals en els canvis que es produïsquen.
Les competències atribuïdes ja en el títol anterior s'amplien en dos nous àmbits. D'una banda, complementant-se amb activitats del sector administratiu, adaptades a les necessitats de les institucions i dels serveis sanitaris, i, d'altra banda, donant atenció directa al pacient/usuari. Totes dues àrees d'activitat es beneficien decisivament dels coneixements en terminologia clínica, documentació, organització i gestió sanitària, dels quals dota el títol mateix.