SERVICIS EN RESTAURACIÓ

Hoteleria i Turisme

Grau Mitjà

2.000 hores

SERVICIS EN RESTAURACIÓ

Hoteleria i Turisme

Grau Mitjà

2.000 hores

Competència general

Fer les activitats de preparació, presentació i servei d'aliments i begudes, així com les d'atenció al client en l'àmbit de la restauració, seguint els protocols de qualitat establits i actuant segons normes d'higiene, prevenció de riscos laborals i protecció ambiental.

Entorn professional

Aquest professional desenvolupa activitat professional tant en grans com en mitjanes i petites empreses, principalment del sector d'hostaleria, encara que també pot treballar per compte propi en xicotets establiments de restauració. Aquesta professió se situa en sectors i subsectors productius en què es desenvolupen processos d'elaboració i servei d'aliments i begudes, com ara el sector d'hostaleria i, en el seu marc, les àrees d'hoteleria i restauració (tradicional, moderna i col·lectiva).

Ocupacions i llocs de treball

  • Cambrer de bar-cafeteria o restaurant.
  • Cap de rang.
  • Empleat d'economat d'unitats de producció i servei d'aliments i begudes.
  • Bàrman.
  • Ajudant de sommelier.
  • Auxiliar de serveis en mitjans de transport.

Prospectiva del títol

Els aspectes a tindre en compte en l'evolució d'aquest títol són els següents.

El canvi en els hàbits de vida dels consumidors. A més de les implicacions òbvies del fet que Espanya és una destinació turística tradicional, els hàbits de vida dels espanyols estan canviant a gran velocitat. La incorporació de la dona al treball remunerat, la proliferació de llars d'un sol individu o la llunyania als llocs de treball són, entre altres, factors que incideixen directament sobre el consum d'aliments i begudes fora de casa. En l'actualitat, al voltant de 500.000 persones estan contractades a Espanya per a exercir aquests llocs de treball.

La tipologia dels establiments. En relació amb això, les cadenes de restauració ràpida, de restauració moderna, de restaurants temàtics o la “neorestauració”, així com serveis per a col·lectivitats, són el subsector que més creixement està experimentant, i s'espera que es mantinga els pròxims anys. Per contra, el mercat apunta a un estancament dels restaurants tradicionals i de luxe, lligats a un servei de tipus clàssic.

L'evolució tecnològica. La desaparició progressiva d'establiments altament especialitzats i lligats al servei tradicional, juntament amb un important desenvolupament de noves empreses de restauració, obliga a una gran polivalència a aquest tipus de professional. Al mateix temps, l'organització de la producció està variant substancialment cap a una major especialització en les tasques i major capacitat de coordinació entre cada fase; en relació amb això, els horaris tendeixen a flexibilitzar-se.

La formació dels professionals. Com a conseqüència d'això, el sector reclama una quantitat important de professionals dels serveis, amb especial capacitat per a abastar un nombre ampli de tasques i una disposició contínua d'orientació al client. D'altra banda, es fan imprescindibles les actituds favorables cap a l'autoformació i cap a la responsabilitat, tant pel que fa a la importància de la seguretat, la higiene i la qualitat, com a la posició que suposa treballar en un entorn organitzatiu d'estandardització creixent.