TRANSPORT I LOGÍSTICA

Comerç i Màrqueting

Grau Superior

2000 hores

TRANSPORT I LOGÍSTICA

Comerç i Màrqueting

Grau Superior

2000 hores

Competència general

Organitzar, gestionar i controlar les operacions del transport de mercaderies i de viatgers en l'àmbit nacional i internacional, i planificar i gestionar les activitats logístiques d'una empresa, d'acord amb la normativa vigent i els objectius establits per la direcció de l'empresa, en el marc de la qualitat, seguretat i respecte mediambiental.

Entorn professional

Les persones que obtenen aquest títol exerceixen activitat en empreses del sector del transport i la logística, tant per compte propi com per compte d'altri, fent funcions de planificació, organització, gestió i comercialització del servei de transport i/o de logística.

Ocupacions i llocs de treball

  • Cap de trànsit d'empreses de transport de viatgers per carretera.
  • Cap d'operacions.
  • Gerent de l'empresa de transport.
  • Inspector de transport de viatgers per carretera.
  • Cap d'estació d'autobusos.
  • Gestor de transport per carretera.
  • Comercial de serveis de transport per carretera.
  • Administratiu de servei de transport per carretera.
  • Gerent d'empreses de transport per carretera.
  • Cap de circulació.
  • Agent de transports.
  • Agent de càrrega.
  • Cap de trànsit en activitats de transport.
  • Cap d'administració en transport terrestre, aeri, marítim i multimodal.
  • Cap de trànsit en activitats de transport combinat.
  • Comercial de serveis de transport.
  • Operador de transport porta a porta.
  • Transitari.
  • Consignatari de vaixells.
  • Operador logístic.
  • Cap de magatzem.
  • Tècnic en logística del transport.
  • Coordinador logístic.
  • Tècnic en logística inversa.

Prospectiva del títol

Les funcions d'aquest tècnic en el lloc de treball estaran afectades considerablement per l'aplicació generalitzada de les noves tecnologies a les tasques administratives i de gestió les operacions, que s'apliquen fonamentalment a:
Els processos de planificació, organització i control de les operacions de transport i logística.
Els processos de gestió administrativa del transport i la logística: elaboració de documents específics relacionats amb el trànsit nacional i internacional de mercaderies i de viatgers.
Els processos de comercialització dels serveis: disseny, organització i control d'accions publicitàries i promocionals.
La comunicació amb el client.
El tractament i l'anàlisi de la informació rebuda.
El control de qualitat dels serveis prestats.
Els mètodes d'organització del treball.
Així mateix, les funcions estan sotmeses als canvis tecnològics que tenen lloc en els mètodes i procediments d'obtenció i control de la informació del transport i els serveis logístics. Entre les innovacions tecnològiques en el transport, fonamentalment per raons de mercat, es poden esmentar:
L'ús estés de posicionament per satèl·lit i els consegüents dispositius de seguiment i control de les càrregues i la localització electrònica de les adreces.
Els sistemes intel·ligents de control de trànsit i els mecanismes de control automàtic de vehicles, etc.
D'altra banda, actualment la logística constitueix un important factor de competitivitat per a les empreses i tot apunta al fet que serà un sector de gran creixement i generació d'activitat econòmica i ocupació.

A més, cada vegada és més freqüent l'externalització de l'activitat logística per part de moltes empreses (outsourcing), que contracten una o diverses fases de la cadena de subministrament (aprovisionament, transport, emmagatzematge, distribució i manutenció) amb una empresa o operador logístic, que s'encarrega de l'organització, gestió i control d'aquestes operacions utilitzant per a fer-ho infraestructures físiques, tecnologia i sistemes d'informació, propis o aliens.

En mercats globalitzats com els actuals, per a millorar la competitivitat de la indústria espanyola es requereix un transport intermodal porta a porta, més ràpid, flexible i sostenible. En conseqüència, la tendència del sector per als pròxims anys camina cap a la implantació de zones logístiques situades en llocs estratègics que faciliten un transport intermodal fluid, ràpid i sostenible, que combine de manera eficient la carretera, el ferrocarril i la via naval.

Aquestes zones logístiques constituiran espais de gran valor econòmic, amb una xarxa de carreteres ben comunicades, descongestionades, amb accés a ports, aeroports i a infraestructures ferroviàries.

En conseqüència, el perfil professional del títol dins del sector del transport i la logística marca una evolució cap a les competències que no sols aporten al sector eficiència tècnica i econòmica, sinó també responsabilitat social i sostenibilitat mediambiental, per a aconseguir no sols una logística eficaç i eficient, sinó una logística verda, sostenible i respectuosa amb el medi ambient.