La finalitat de l’ESPA és l’adquisició i l’actualització de la seua educació bàsica fins a l’obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria. Per a aconseguir este objectiu, les ensenyances en este període educatiu contribuiran a l’adquisició de les competències clau establides en el perfil d’eixida de l’alumnat.
Amb estes ensenyances, l’alumnat podrà adquirir les competències, les habilitats i els coneixements necessaris per a incorporar-se a estudis posteriors, per a la seua inserció laboral i per a exercir els seus drets i obligacions com a ciutadà o ciutadana.
L’ESPA s’organitza de forma modular en tres àmbits i dos nivells:
a) Àmbit de comunicació: Llengua Castellana i Literatura, Valencià: Llengua i Literatura i Llengua Estrangera.
b) Àmbit social: Geografia i Història, i Educació en Valors Cívics i Ètics.
c) Àmbit cientificotecnològic: Física i Química, Biologia i Geologia, Matemàtiques i Tecnologia i Digitalització.
Els àmbits s’aborden de forma integrada, sense diferenciació de matèries, excepte en l’àmbit de comunicació, i cada un s’organitza en dos nivells, amb una duració d’un curs acadèmic cada un d’ells.
Els nivells en què s’estructura cada un dels àmbits tenen una organització temporal modular quadrimestral:
a) El primer nivell (ESPA I) s’estructura en dos mòduls quadrimestrals, mòdul I i mòdul II. Els referents curriculars són els cursos de primer i segon d’ESO respectivament.
b) El segon nivell (ESPA II) s’organitza, igualment, en dos mòduls quadrimestrals, mòduls III i IV. Els referents curriculars són els cursos de tercer i quart d’ESO, respectivament.
