Excursió a Requena

El passat dijous 2 de maig l’alumnat i el professorat de l’escola de Formació de Persones Adultes Historiador Viciana de Borriana se n’anà d’excursió a Requena. Es tractava d’una activitat amb l’objectiu de fomentar la cultura i la convivència entre els assistents, ja que en la jornada conegueren les singularitats d’eixe poble de la la plana d’Utiel-Requena.

De la mà d’una guia turística local, els estudiants passejaren pel barri de la Vila, que és el recinte medieval de Requena i està construït sobre un promontori de tova calcària. En primer lloc, visitaren les Coves, que recorren el subsol de la Plaça de la Vila i daten d’època musulmana. Les cavitats estan unides per passadissos formant un laberint impressionant. Els excursionistes hi pogueren observar els elements que s’hi conserven per a l’elaboració del vi, com trulls, barrils i tenalles.

En acabant, els excursionistes es traslladaren a un celler local on un expert els mostrà com s’elabora el vi, que hui en dia es fa amb enginys tecnològics. El raïm s’aboca a les màquines per a triar els gotims madurs i eliminar els verds o imperfectes. Després s’inicia la producció i la fermentació i la maduració en botes de fusta del most, procés que dura molts mesos fins que embotellen el vi i el segellen amb taps de suro de la Serra d’Espadà. Un camí fetes les explicacions, els assistents, participaren en un tast i aprengueren els secrets per a saber si el producte és de bona qualitat per l’aroma, el color i el gust.

Al migdia els estudiants es desplaçaren a Utiel a dinar a un restaurant, on tastaren la gastronomia típica de la comarca, com el gaspatxo manxec amb torta ceceña. Després de l’àpat tornaren al nucli històric de Requena i visitaren les esglésies de Sant Nicolau, de Santa Maria i del Salvador, la Torre de l’Homenatge i l’Alcassaba.

Requena és un municipi del País Valencià, capital de la comarca de la Plana d’Utiel-Requena. Té 20.367 habitants. Se situa entre l’altiplà castellà i la Mediterrània, de la qual la separen 67 km. Els hiverns són freds i els estius calorosos i compta amb bons recursos hidràulics gràcies al riu Magre. L’economia local es basa en el cultiu de vinyes i en l’elaboració de vi boval de gran renom.

L’FPA Historiador Viciana, en col·laboració amb l’associació d’alumnes, organitza tot un seguit d’activitats que van més enllà de les ensenyances reglades, atés que una de les finalitats de l’educació permanent d’adults és difondre la cultura entre la gent de Borriana.