Al nostre centre el curs 2025-2026 oferta la formació reglada de FIPA (Formació Inciail per a les Persones Adultes) i ESPA (Educació Secundària per a les Persones Adultes) en tots els seus nivells, estudis conduents a l’obtenció del graduat educació secundària obligatòria.
L’Educació de Persones Adultes té la finalitat d’oferir a totes les persones majors de díhuit anys la possibilitat d’adquirir, actualitzar, completar o ampliar els seus coneixements i aptituds per al seu desenrotllament personal i professional.
FINALITATS I ORGANITZACIÓ DELS ESTUDIS REGLATS OFERTATS AL NOSTRE CENTRE:
La FIPA té la finalitat de promoure en l’alumnat adult el desenrotllament de les capacitats instrumentals bàsiques de lectoescriptura, càlcul matemàtic i d’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació que li permeten incorporar-se a l’ESPA amb garanties per a aconseguir els objectius i el desenrotllament de les competències d’esta etapa i obtindre la titulació en Educació Secundària Obligatòria, així com facilitar la seua promoció personal, social i laboral.
La FIPA s’estructura en dos nivells:
a) Nivell I o Formació Inicial per a Persones Adultes I (FIPA I), que permet a l’alumnat adquirir habilitats bàsiques digitals, matemàtiques i comunicatives.
b) Nivell II o Formació Inicial per a Persones Adultes II (FIPA II), que permet a l’alumnat adquirir i afermar els aprenentatges necessaris per a l’accés a l’ESPA.
Cada un dels nivells tindrà una duració d’un curs acadèmic.
No obstant, l’alumnat podrà continuar cursant el mateix nivell durant el temps necessari en funció de les seues necessitats, característiques, motivacions i interessos, sempre que l’equip docent valore que esta mesura és beneficiosa per a l’alumnat.
La FIPA s’imparteix exclusivament en modalitat presencial.
La finalitat de l’ESPA és l’adquisició i l’actualització de la seua educació bàsica fins a l’obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria. Per a aconseguir este objectiu, les ensenyances en este període educatiu contribuiran a l’adquisició de les competències clau establides en el perfil d’eixida de l’alumnat.
Amb estes ensenyances, l’alumnat podrà adquirir les competències, les habilitats i els coneixements necessaris per a incorporar-se a estudis posteriors, per a la seua inserció laboral i per a exercir els seus drets i obligacions com a ciutadà o ciutadana.
Amb la finalitat d’oferir a l’alumnat adult més flexibilitat i possibilitats d’accés a estes ensenyances, els nivells en què s’estructura cada un dels àmbits tindran una organització temporal modular quadrimestral.
Els mòduls seran independents, amb els sabers bàsics i els criteris d’avaluació seqüenciats segons el grau de complexitat:
a) El primer nivell (ESPA I) s’estructurarà en dos mòduls quadrimestrals, mòdul I i mòdul II, els referents curriculars dels quals seran, a efectes acadèmics i per a l’accés a estes ensenyances, els cursos de primer i segon d’Educació Secundària Obligatòria, respectivament.
b) El segon nivell (ESPA II) s’organitzarà, igualment, en dos mòduls quadrimestrals, mòduls III i IV, els referents curriculars dels quals seran, a efectes acadèmics i per a l’accés a estes ensenyances, els cursos de tercer i quart d’Educació Secundària Obligatòria, respectivament.
L’alumnat podrà estar cursant el mateix mòdul o nivell durant el temps necessari en funció de les seues necessitats i característiques, sempre que l’equip docent valore que esta mesura és beneficiosa per a l’alumnat.
L’ESPA a la nostra escola s’imparteix aquest curs escolar en la modalitat presencial.
QUI POT CURSAR AQUESTS ESTUDIS? (PERSONES DESTINATÀRIES)
Podran incorporar-se a l’Educació de Persones Adultes les persones majors de díhuit anys o que complisquen esta edat l’any natural en què comença el curs escolar.
A més de les persones adultes, excepcionalment, podran cursar estes ensenyances les persones majors de setze anys que ho sol·liciten i en les quals concórrega alguna de les circumstàncies següents:
a) Tindre un contracte laboral que no els permeta acudir als centres educatius en règim ordinari.
b) Ser esportistes d’alt rendiment.
c) Trobar-se en circumstàncies excepcionals que els impedisquen acudir a centres en règim ordinari, sempre que esta excepcionalitat estiga degudament acreditada i regulada.
d) No haver estat escolaritzades anteriorment en el sistema educatiu espanyol.
QUAN I COM EM PUC MATRICULAR?
Ateses les especials característiques d’estes ensenyances, l’alumnat podrà incorporar-s’hi al llarg del curs escolar, sempre que hi haja disponibilitat de vacants.
Els terminis de matriculació al llarg el curs acadèmic finalitzaran el 30 de novembre, en el primer quadrimestre, i el 30 d’abril, en el segon quadrimestre.
L’alumnat que curse estes ensenyances no tindrà límit temporal de permanència i podrà matricular-se totes les vegades que siguen necessàries per a superar-les.
Una vegada iniciades les activitats lectives, les faltes d’assistència injustificades continuades de l’alumne o alumna durant quinze dies lectius consecutius, o per un total de trenta dies lectius, comportaran la seua baixa d’ofici del centre.
Les vacants generades en ocasió d’estes baixes s’oferiran a aquell alumnat que estiga en llista d’espera, fins a completar la ràtio assignada al grup.
A QUIN NIVELL PUC ACCEDIR?
Quan un alumne o alumna es matricule per primera vegada en l’educació bàsica de persones adultes, se li farà un procés de valoració inicial dels aprenentatges (VIA) com a requisit previ, que permetrà determinar el nivell del període formatiu de la FIPA o de l’ESPA en què quedarà matriculat o matriculada.
Per regla general, per saber a quin nivell es pot accedir, es seguirà el següent procediment que consta de dos fases:
a) La primera fase es realitzarà amb la formalització de la matrícula, i en esta s’analitzarà la formació i els estudis previs realitzats, degudament acreditats, així com les dades arreplegades en una entrevista personal.
En cas de no acreditar-se formació reglada prèvia, es tindran en compte els resultats obtinguts en una prova, en la qual es valoraran aspectes relacionats amb els coneixements, les experiències, les habilitats i els procediments que posseïsca.
Després d’esta primera fase, l’alumne o alumna serà adscrit provisionalment a algun dels nivells corresponents a la FIPA o l’ESPA.
b) La segona fase del procés de la VIA consistirà en l’observació de l’alumnat els dos primers mesos lectius corresponents al curs acadèmic en el qual s’organitza la FIPA i a cada un dels dos quadrimestres en els quals s’organitza l’ESPA, i determinarà la seua adscripció definitiva, que podria modificar l’adscripció provisional.
Els resultats definitius del procediment de la VIA s’inclouran en l’expedient acadèmic i en l’historial acadèmic de la persona interessada, indicant l’adscripció definitiva al nivell corresponent.
Els centres d’Educació de Persones Adultes hauran de realitzar la VIA quan es produïsca la incorporació de l’alumne o alumna al centre.
Quina documentació cal aportar al centre per poder-se matricular?
- DNI o NIE/Passaport i fotocòpia.
- Una foto mida carnet.
- Documentació acreditativa d’estudis reglats cursats amb anterioritat.
- Si eres menor de 18 anys: Acreditació i regulació de la situació que s’al·lega.
REGULACIÓ NORMATIVA