Segons la idea que tinguem de què és un xiquet/a, canviarà la nostra representació de les seves necessitats i els seus desitjos, de com s’ha d’organitzar el seu lleure, els seus jocs, de quines han de ser les seves activitats, les seves joguines, etc.
Nosaltres pensem que els xiquets/etes són éssers competents, amb curiositat, amb iniciativa, amb capacitat per aprendre a partir de la manipulació i l’experimentació. Són éssers actius que precisen del moviment per desenvolupar-se. Hem de ser conscients que cada infant ha de ser i és el protagonista del seu aprenentatge, ja queno és una capsa que cal omplir sinó una llavor que cal regar i cuidar per permetre que es desenvolupi al màxim de les seves possibilitats.
En aquesta etapa es produeixen més canvis en menys temps que no pas en cap altra, conquestes que es reflecteixen en tot el seu procés evolutiu. El nadó creix prodigiosament i passa d’una dependència total a una relativa autonomia per a desplaçar-se sol i començar a fer les coses per si mateix; també adquireix unes primeres bases per a la comunicació, el llenguatge i el pensament i, a la vegada, es dóna una socialització inicial de l’Infant a través de l’estreta relació amb la mare/pare i els familiars més propers.
El xiquet/a comença el seu coneixement del món a partir d’ell/a mateix, de les seves sensacions i les primeres conductes motrius. Aquests elements el/la portaran cap a l’activitat amb ell/a mateix i amb les coses i és així com començarà la seva experimentació del món. Perquè aquesta descoberta del món sigui positiva ha de sentir-se confiat i acompanyat sempre per la mirada segura de l’educador/a.
Però per tal que tot això sigui possible i es realitzi de forma efectiva, cal establir una bona relació entre les persones educadores i les famílies, els dos grans àmbits de vida i d’experiència dels infants.
Així doncs, l’escola ha d’oferir al xiquet/a un entorn acollidor i estimulant per al seu desenvolupament global, amb la col·laboració essencial de les famílies i incorporant els canvis de manera progressiva i sempre adaptant i tenint en compte el nivell maduratiu de l’infant, així com establi una bona cohesió en els criteris d’actuació.
Els grups Infantil 1 any tenen una ràtio de 13 alumnes per classe, amb una mestra tutora i un reforç compartit amb l’altra aula d’1 any.