PLURILINGÜISME

Hui dia ningú hauria de discutir els avantatges de ser bilingüe, no sols a nivell cerebral sinó a nivell social i cultural. Saber més llengües ens fa més capaços d’enfrontar-nos al món, ens ajuda a ser més tolerants i facilita el desenvolupament de les habilitats socials i l’empatia. Aprendre una segona llengua facilita l’aprenentatge d’una tercera i fins d’una quarta, i encara que tots naixem amb la capacitat d’aprendre qualsevol llengua, una vegada coneixem una, resulta més senzill aprendre llengües semblants. Per això ès mès fácil per a nosaltres aprendre valencià que aprendre anglès.

A Espanya mai hem sigut molt hàbils respectant i valorant la nostra riquesa lingüística i resulta molt complicat aprendre basc o gallec fora de les seues comunitats. Ni tan sols el portugués, l’àrab o el francés són idiomes valorats malgrat ser els que més a prop tenim.

El nostre Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural (PEPLI) té l’objectiu principal d’aconseguir que l’alumnat adquirisca competència comunicativa en castellà, valencià i anglés alhora que facilita el contacte enriquidor amb altres llengües i cultures no curriculars però que són pròpies de part del nostre alumnat.

Tindre curiositat per altres llengües i cultures i ajudar en la formació del nostre alumnat per a la convivència són també part dels objectius d’aquest programa. En ciutats castellanoparlants com Aspe també intentem millorar la percepció que es té del valencià entre l’alumnat i les seues famílies, facilitant així l’aprenentatge, ja que no es pot aprendre allò que no es valora.

Per a aconseguir tot això impartim les assignatures pròpies de les llengües i a més treballem el valencià en les àrees d’educació física i música i l’anglés en l’àrea de plàstica.

Aprendre una llengua no és senzill, però amb el suport i l’ajuda de tota la comunitat escolar, resulta un treball molt més fàcil. Aprofiteu les oportunitats que tingueu per a utilitzar el valencià i l’anglés sempre que pugueu: veient la tele, escoltant música o parlant amb amics i veïns.