BIBLIOBICI

QUÈ ÉS?

«FOMENT DE LA LECTURA EN L’ESCOLA RURAL MITJANÇANT LA BIBLIOBICI ESCOLAR.»

El projecte és una iniciativa del claustre del CRA MARIOLA-BENICADELL d’Agres, d’Alfafara i de Gaianes des del curs 2012-13 i, s’emmarca dins de les intencions del Pla de Foment Lector del centre.

COM I AMB QUINA FINALITAT VA SORGIR?

La idea del projecte va sorgir com a resultat del debat del claustre entorn a la reflexió de com augmentar les comunicacions entre els tres aularis. La divisió física del centre en tres aularis, situats en tres localitats diferents, provoca la necessitat de crear, contínuament, intervencions que impliquen la comunicació i la socialització entre els alumnes de les tres poblacions.

Així doncs, com després de diverses sessions de debat al respecte, es va plantejar la proposta d’apropar als alumnes mitjançant un projecte comú de foment de la lectura i, a més a més, on la connexió real fora una bibliobici elèctrica. Una proposta que connectava amb el projecte del curs 2011-12 que finalitzava, "La bici com a mitjà de transport sostenible", que dotava de significació a la bibliobici i que augmentava les iniciatives al respecte de la comunicació i la convivència entre aularis.

Un projecte que calia concretar i ajustar a un pressupost assequible. D’aquesta manera, i davant de les dificultats per aconseguir una bicicleta elèctrica nova, es va optar per adaptar una pila elèctrica a la bici cedida per un mestre. I així, i amb dues alforges, podríem començar aquesta novedosa iniciativa amb visites mensuals a cada aulari, en dades i tasques consensuades en funció dels interessos de cada cicle.

QUINES ACTIVITATS TIPUS DESENVOLUPA?

Les visites de la bibliobici s’organitzen, normalment, una vegada al mes i amb diversitat d’activitats com les següents:

• Intercanvi d’exemplars en valencià, castellà i anglés de les diferents biblioteques d’aula.

• Creació dels CLUBS DE LECTURA i intercanvi de les lectures col·lectives.

• Animacions lectores per part dels mestres, d’alumnes, de mares i pares, d’autors de lectures de l’aula o de professionals de les animacions lectores.

• Animacions lectores per part de la Biblioteca Municipal de Cocentaina.

• Recollida d’el préstec col·lectiu de llibres per part de la Biblioteca de Cocentaina als tres aularis pels bibliomobilers del centre.

• Balls i danses.

• Tallers de manualitats.

• Concursos de dibuixos.

I al curs 2014-2015, hem inclós la visita amb bicicleta a la Biblioteca de Cocentaina d’una representació dels alumnes, per recollir el préstec col·lectiu per al centre. Una ocasió més per fomentar les relacions entre els alumnes de diferents aularis, una visita complementada per una animació lectora i recolzada pels pares amb els cotxes de suport.

Cal recordar que l’activitat d’inici del curs 2012-13 als tres aularis va rebre el premi al «Reto fotogràfico de septiembre: la acogida» organitzat per la xarxa social de mestres i professors, «Internet en el aula» depenent del «Ministerio de Cultura, Educación y Deporte» i, a més a més, vam ser convidats al «VI Congreso Nacional de Bibliotecas Móviles» celebrat en octubre de 2013 en Burgos.

QUINES SÓN LES CONCLUSIONS FINS ARA?

Sempre hem tingut clar que dur aquest projecte endavant suposa molt d’esforç per part d’un claustre amb moltes responsabilitats i que per tant, la bibliobici s’adaptaria a les circumstàncies i necessitats de cada moment. I així ha estat, que en alguns moments hem readaptat les visites de la bibliobici o les hem anul·lades. Malgrat les dificultats que hagen pogut aparéixer, el claustre s’esforça moltíssim per mantindre els compromisos acordats en la planificació d’aquesta iniciativa consensuada a principi de cada trimestre. Per tant, cada curs es valora el tipus de presència de la bibliobici, tot i en funció dels recursos i interessos de cada any.

Per altra banda, les dinamitzacions de la bibliobici desperten curiositat i motivació per part de l’alumnat en participar en totes les activitats relacionades amb la mateixa. I en aquest sentit, podem afirmar que han augmentat el volum de lectures per curs i així, la qualitat de la lectura, la comprensió i l’expressió a nivell individual.

ELS NOSTRES ALUMNES GAUDEIXEN DE LES LECTURES I DE LES ACTIVITATS QUE PROPOSA LA BIBLIOBICI