Procés d’admissió al conservatori per ingrés a primer dels ensenyaments elementals

MARC LEGAL

Els procediments d’ingrés als ensenyaments elementals dels conservatoris de la GVA es regulen actualment en els següents textos legals:

  • Decret 159/2007, de 21 de setembre, del Consell, pel qual s’estableix el currículum dels ensenyaments elementals de música i es regula l’accés a aquests ensenyaments.
  • Ordre 28/2011, de 10 de maig, de la Conselleria d’Educació, per la qual es regula l’admissió, l’accés i la matrícula, així com els aspectes d’ordenació general, per a l’alumnat que curse els ensenyaments elementals i professionals de Música i Dansa en la Comunitat Valenciana.
  • Ordre 49/2015, de 14 de maig, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, per la qual es modifiquen aspectes de l’Ordre 28/2011, de 10 de maig, de la Conselleria d’Educació.
  • Decret 57/2020, de 8 de maig, del Consell, de regulació de l’organització i el funcionament dels conservatoris professionals de Música i de Dansa dependents de la Generalitat.

PROCEDIMENT D’INGRÉS

L’admissió a primer dels ensenyaments elementals de Música es realitza per mitjà d’una prova en la qual es valoraran les aptituds de l’aspirant per a cursar aquests ensenyaments. En aquesta provano és necessari ni es valora que els aspirants tinguen coneixements previs ni de llenguatge musical ni d’un instrument.

L’alumnat no ha d’estar matriculat en cap altre conservatori o centre autoritzat de Música  per a poder inscriure’s en les proves d’ingrés.

La prova d’ingrés es farà en una única convocatòria en el mes de setembre. Amb antelació a la prova es publicaran els llocs escolars que s’ofereixen en funció de les places disponibles en el conservatori, desglossades entre les diferents especialitats instrumentals.

Per a la valoració de la prova es convoca una comissió d’avaluació formada per tres professors o professores designats per la direcció del centre, dels quals, una persona, almenys, ha de ser de l’especialitat de llenguatge musical.

La prova consisteix en un test d’aptituds musicals. El test consta de 32 ítems, dividits en cinc blocs els quals contenen aspectes de discriminació i reproducció rítmica i melòdica.

A la puntuació obtinguda en el test d’aptituds (40 punts com a màxim) se li aplica un sistema de baremació que consisteix en multiplicar aquesta puntuació per un coeficient segons l’edat:

  • ≤8 x 1,00
  • 9 x 0,95
  • 10 x 0,90
  • 11 x 0,85
  • ≥12 x 0,80

Una vegada finalitzada l’avaluació de tots els aspirants, en el termini màxim de dos dies hàbils es farà públic el llistat provisional amb diferenciació d’aquells que l’han superada, ordenats de més puntuació final a menys. Les puntuacions s’han d’expressar de zero a deu, amb un decimal.

Es delega en la comissió d’avaluació que s’establesca en cada convocatòria, decidir la nota mínima per la qual es considera superada la prova d’ingrés tenint en compte el nombre d’aspirants que es presenten de manera que es cobrisca un mínim de 10 dels llocs escolars oferits.

En cas d’empat de dos o més aspirants, aquests s’ordenaran seguint successivament els següents criteris de desempat:

a) Aspirants amb l’edat idònia establida d’acord amb la normativa.

b) Menor diferència entre la qualificació més alta i la qualificació més baixa dels exercicis de la prova d’ingrés (és a dir, de cada bloc) .

c) En cas de coincidir els criteris de desempat anteriors, l’empat es resoldrà per sorteig.

Abans de començar la prova, es realitzarà de manera pública el sorteig per ordenar els aspirants. Aquest ordre servirà per a resoldre els desempats que es puguen produir en el resultat de la prova.

Les persones interessades poden interposar una reclamació contra la llista provisional en el termini de tres dies hàbils, que es computaran des de l’endemà de la seua publicació, per mitjà d’un escrit dirigit a la direcció del centre. Una vegada resoltes les reclamacions segons el que disposa la normativa vigent, la direcció del centre publicarà la llista definitiva d’aspirants, amb el número d’ordre corresponent. Aquesta publicació té caràcter de resolució del procediment d’ingrés als ensenyaments elementals de Música.

Contra l’acte administratiu de publicació de la llista definitiva, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant de la direcció territorial competent en matèria d’Educació en el termini que s’estableix en l’article 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

D’acord amb el model establit pel centre, les actes de les proves que es publicaran inclouran les inicials dels cognoms i nom dels aspirants i la seua data de naixement. Així mateix, s’inclourà el coeficient corrector de l’edat idònia, la puntuació obtinguda en el test i la seua translació a punts de zero a deu, amb un decimal.

Finalment, seguint l’ordenació per punts, es convocarà als aspirant perquè trien l’instrument que desitgen d’entre aquells en els quals hi haja places disponibles fins que s’esgoten. Si entre els instruments disponibles no hi ha cap d’interés de l’aspirant, la normativa preveu la possibilitat que passe a integrar una llista d’espera per si es produïra alguna baixa sobrevinguda.

ADJUDICACIÓ DE LLOCS ESCOLARS

Els llocs escolars es desglossen entre les diferents especialitats instrumentals que oferisca el centre, en funció de les places disponibles. 48 hores abans de l’inici del procediment públic d’adjudicació, es fa publica la llista amb l’oferta de places escolars vacants.

L’elecció de plaça, segons les vacants oferides, l’han de fer el pare, la mare o els tutors legals de l’aspirant, si és menor d’edat, o bé les persones autoritzades expressament per ells en cas d’impossibilitat d’assistència el dia i l’hora que els corresponga presentar-se per a l’adjudicació d’una plaça escolar. Han d’acreditar la seua identitat presentant el document nacional d’identitat, el número d’identificació d’estranger o el passaport.

En el procediment d’adjudicació de places escolars es convocarà els aspirants una sola vegada, seguint l’ordre en què apareixen en les llistes definitives. En el moment de presentar-se en la convocatòria, els aspirants, els seus representants legals o les persones autoritzades per ells han de confirmar l’acceptació de la plaça escolar. En el mateix procediment públic, també s’ha de triar l’horari de classe.

Els qui no acudisquen al lloc, la data i l’hora per als quals estaven convocats perdran els drets d’adjudicació del lloc escolar en l’ordre que els haja correspost. No obstant això, podran obtindre un lloc escolar entre aquells que queden vacants una vegada personats tots els aspirants. Una vegada finalitzat el procediment públic d’adjudicació de vacants, en cap cas es podrà reclamar cap dret per a ocupar places ja adjudicades durant aquest procediment.

La formalització de la matrícula de l’alumnat de nou ingrés es farà immediatament després de l’adjudicació del lloc escolar, en el termini assenyalat per la secretaria del centre, i que caldrà publicar en un dels taulers d’anuncis. Els aspirants que no formalitzen la matrícula a través del pagament de la taxa corresponent en el termini assenyalat perdran la plaça que se’ls haja adjudicat.

En cas que l’alumne o alumna no obtinga una plaça vacant al centre on va fer la prova d’ingrés, podrà sol·licitar cursar els ensenyaments elementals respectius en un altre conservatori o centre autoritzat, si en aquest últim hi ha places vacants, acreditant la superació de la prova d’ingrés i la qualificació obtinguda en aquesta per mitjà de certificat de la secretaria del centre on haja fet la prova. Aquesta sol·licitudno és incompatible amb la permanència de l’alumne en la llista d’espera del centre on va fer la prova d’ingrés. En el cas de sol·licituds presentades als conservatoris, les resoldrà la direcció del centre en el termini màxim de quinze dies des de la recepció de la sol·licitud, i es podrà entendre desestimada si no se’n dicta una resolució expressa en el termini esmentat. Contra la resolució de la direcció del centre, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant de la direcció territorial d’Educació competent.