Saluda del director

El Conservatori Professional de Música de Meliana arriba als seus trenta anys d’història. Sense dubte, la integració del centre en la Xarxa de conservatoris de la Generalitat Valenciana, suposa la consolidació definitiva d’aquesta oferta educativa tan necessària per a l’àrea metropolitana al nord de la Ciutat de València. Així, l’aposta de l’Administració educativa a l’hora d’incorporar aquest conservatori a la xarxa, es presenta com una oportunitat per fer-lo créixer i convertir-lo en un referent.

Certament aquesta integració ha generat moltes expectatives, per això, el punt de partida d’aquesta direcció ha sigut tindre una visió del centre el més ampli possible tenint en compte la seua idiosincràsia alhora que s’adapta als nous requeriments organitzatius i funcionals establits per la conselleria. En aquest sentit, s’ha promogut la integració interna, en el sentit de mobilitzar en el canvi tota la comunitat educativa sota dues premisses ben clares: la millora educativa i la cooperació com un fi i com un mitjà. L’èxit educatiu sols es pot donar si es conjumina el treball perseverant de l’alumnat, el suport de les famílies i el compromís de l’equip docent, ja que la principal característica d’aquests estudis és la intensitat dels processos d’aprenentatge, tant pel que fa a les hores de permanència en el centre com el temps de dedicació en casa.

La millora educativa implica afavorir entre l’alumnat una formació musical més competencial adequant els processos d’ensenyament i aprenentatge a les noves exigències  de professionalització musical en diferents direccions: l’ocupació en el sector artístic i cultural, la preparació per al Grau Superior de Música o fins i tot l’aplicació dels coneixements musicals en altres àmbits professionals. Per això, la vivència de la música en totes les seues formes i tendències és el motor que ha de moure l’aprenentatge, així s’aprofita la motivació que naix de la satisfacció de fer música. Al conservatori de Meliana, cada estudiant té el seu camí per a fer de la música la seua professió, sols cal crear les circumstàncies adequades perquè l’alumnat puga créixer tenint en compte les seues aptituds, interessos i motivacions. D’aquesta manera una línia de treball que hem iniciat és la col·laboració amb l’Institut Municipal de Cultura de Meliana per facilitar estades formatives de l’alumnat i la seua futura inserció laboral com a professionals.

Considerem que és fonamental obrir el centre per a arrelar-lo en l’entorn. Per això, hem de promoure sinergies amb tota mena d’institucions i relacions de col·laboració estable amb les escoles de música de la comarca per millorar la transició educativa de l’alumnat que faça el pas als ensenyaments professionals des de l’àmbit de l’educació musical no formal.

El conservatori té la vocació de ser un espai central de l’activitat musical i cultural de Meliana i de la comarca, per això volem fomentar la realització de projectes musicals singulars i propostes creatives que promoguen les arts en paral·lel. En aquest sentit, el patrimoni de la comarca servirà per a reivindicar-se. Finalment, altre aspecte que no podem descuidar és la conciliació dels ensenyaments musicals amb els obligatoris i postobligatoris a través del programa de coordinació horària amb l’IES La Garrigosa. Aquesta coordinació horària s’anirà ampliant d’acord amb les necessitats de demanda de l’alumnat matriculat.

Tenint en compte tot el que s’ha assenyalat, aquesta nova etapa que s’obri resulta molt il·lusionant i sols puc dir que tot l’equip docent del conservatori posarem tota l’obstinació en fer realitat tots els reptes que ens hem proposat.

Doménec Hurtado. Director.