Col·legi – Pla d’autoprotecció

Col·legi – Pla d’autoprotecció

Identificació i funcions de les persones i equips que duran a terme els procediments d’actuació en emergències

IDENTIFICACIÓ D’EQUIPS EN CAS D’EMERGÈNCIA

PROTOCOLS D’ACTUACIÓ

CAP D’EMERGÈNCIA (J.E.)

Lloc de treball

Nom i cognoms

Cap d’estudis

Susana Sempere Alcántara

SUBSTITUT DEL CAP D’EMERGÈNCIA

Lloc de treball

Nom i cognoms

Secretari

Vicente Francés Castelló

Cap d’Emergència

– Rebre les Alarmes des del Centre de Control.

– Declarar el tipus d’Emergència.

– Acudir al Centre de Control.

– Rebre els parts d’incidències.

– Rebre i informar les Ajudes Exteriors requerides.

CAP D’INTERVENCIÓ (J.I.)

Lloc de treball

Nom i cognoms

Director

Emilio Domenech Valor

SUBSTITUT DEL CAP D’INTERVENCIÓ

Lloc de treball

Nom i cognoms

Secretari

Vicente Francés Castelló

Cap d’Intervenció

– Acudir al lloc de l’emergència.

– Coordinar els equips que intervenen en la resolució de l’emergència.

– Acompanyar els ferits o malalts al Centre de salut o al seu domicili.

EQUIP DE PRIMERA INTERVENCIÓ (E.P.I.)

Tots els mestres

EQUIP de Primera Intervenció

– Intentar controlar l’emergència amb els mitjans de la zona.

– Informar el Cap d’Emergències

– Col·laborar amb les Ajudes Exteriors.

EQUIP DE PRIMERS AUXILIS (E.P.A.)

Tots els mestres

EQUIP de Primers Auxilis

– Prestar Primers Auxilis als ferits.

– Ajudar en l’evacuació dels ferits.

– Si la lesió és greu, informarà el Cap d’Intervenció.

EQUIP D’ALARMA I EVACUACIÓ (E.A.E.)

Tots els mestres

 EQUIP d’Alarma i Evacuació

– Donar l’alarma en la seua zona o sector.

– Dirigir l’evacuació cap a les eixides.

– Ajudar els ocupants de la seua zona.

– Comprovar que la seua zona està buida.

– Controlar els evacuats en els Punts de Reunió.

CENTRE DE CONTROL

Lloc de treball

Nom i cognoms

Director

Emilio Domenech Valor

Cap d’estudis

Susana Sempere Alcántara

Secretari

Vicente Francés Castelló

Centre de Control

-Efectuar les crides d’emergència segons l’orde establit.

-Donar els avisos d’emergència pel procediment establit.

-Seguir les instruccions del Cap d’Emergències.

-Ordenar les evacuacions parcials i totals, segons ho indique el J. E.

EQUIP DE DETECCIÓ I ALERTA

Tots els alumnes i professors del centre.

EQUIP de detecció i alerta

– Mantindre la calma.

– No cridar.

– Si és un mestre, comunicar l’emergència al Centre de Control.

– Si és un alumne, comunicar la incidència al mestre més pròxim i retornar a la seua classe.

COORDINADORS D’EDIFICI

Lloc de treball

Nom i cognoms

Edifici A (Font Bona 1)

Director

Emilio Domenech Valor (titular)

Cap d’Estudis

Susana Sempere Alcántara (suplent)

Edifici B (Font Bona 2)

Logopeda

Mª Carmen Pascual Sarrió (titular)

Tutora 1r B

Sofía Mª Francés Peiró (suplent)

Edifici C (La Malena)

Tutora EI4C

Isabel Ochogavia Le.guen (titular)

Tutor EI3A

Mª Gracia Sanchis Clemente (suplent)

Coordinadors d’Edifici

– Dirigir l’evacuació segons l’emergència o segons les ordes del J. E.

– Controlar l’evacuació del seu edifici.

– Comprovar que el seu edifici està buit.

– Donar part d’incidències de l’evacuació del seu edifici.

PERSONAL ASSIGNAT PRÈVIAMENT

OBRIR PORTES D’EVACUACIÓ

Els mestres que ixen en primer lloc obrin les portes d’evacuació.

COMPROVAR EL DESALLOTJAMENT DE CADA PLANTA

Els mestres que ixen en últim lloc comproven que no queden ningú ressagat en aules, lavabos o altres dependències.

DESCONNEXIÓ DE GAS I ELECTRICITAT

Edifici A (Font Bona 1)

Conserge

Paqui Serrano Santos (titular)

Secretari

Vicente Francés Castelló (suplent)

Edifici B (Font Bona 2)

Tutora 1r C

Mª Teresa Esteve Romero (titular)

Tutora Inf 5 B

Mª Amparo Donat Belda (suplent)

Edifici C (La Malena)

Mestra de suport

Mª Teresa Ferre Domenech (titular)

Tutora Inf 3B

Mª Amparo Silvestre Pérez (suplent)

Personal assignat prèviament

– Obrir portes d’evacuació a l’exterior.

– Comprovar que es troben buides totes les dependències de la planta.

– Tallar subministraments de gas i electricitat en cas d’emergència real. En un simulacre no es tallen.

 

Pla d’Evacuació

A) CONSIDERACIONS GENERALS

– De manera orientatiu, es poden considerar temps màxims per a l’evacuació d’un edifici escolar els següents: deu minuts per a l’evacuació total de l’edifici i 3 minuts per a l’evacuació d’una de les plantes.

– Es desallotjaran els edificis començant pels ocupants de les plantes baixes. Simultàniament, els de les plantes superiors es mobilitzaran ordenadament cap a les escales més pròximes, però sense descendir a les plantes inferiors fins que els ocupants d’estes hagen efectuat l’evacuació.

– El desallotjament, en cada planta es realitzarà per grups, eixint en primer lloc les aules més pròximes a l’escala ( excepte si hi ha algun perill concret que aconselle variar l’orde d’evacuació), en seqüència ordenada i sense mesclar-se els grups.

– No s’utilitzaran ascensors per a l’evacuació de persones, ni s’obriran portes o finestres que en cas de foc afavoririen els corrents d’aire i la propagació de les flames.

– Tots els alumnes acompanyats pels professors acudiran als punts de concentració.

 

NORMES QUE S’HA DE SEGUIR PER A UNA EVACUACIÓ ORDENADA

Edifici Font Bona 1

– Planta baixa i semisoterrani    

a) Quan sone l’alarma, desallotjaran l’edifici en primer lloc els ocupants de la planta baixa i semisoterrani en el cas d’estar ocupades algunes d’estes dependències:

-Des de la sala d’usos múltiples (105) s’accedirà al pati inferior a través de la porta 3; en el cas d’estar bloquejada esta eixida s’eixiria per la porta 1 al pati superior. Si estiguera bloquejada l’escala 1, es dirigiran a l’escala 2 portes 4 o 2, esperant formats en l’escala a què desallotge la primera planta.

-Des de l’aula de música (103) i l’aula de P.T. (104) s’accedirà directament al pati inferior per la porta 6; en el cas d’estar bloquejat l’accés al pati inferior, es dirigiran al pati superior.

-Des del gimnàs (106) s’accedirà al pati inferior directament a través de la porta 5.

-Des de l’aula 101, que s’utilitza ocasionalment com a gimnàs, eixiran directament al pati inferior per la porta 7.

Els  ocupants d’estes dependències sempre seran els primers a evacuar el Centre. Els ocupants de les aules 103, 104, 105 i 101 es dirigiran per la part esquerra de les

pistes esportives fins al fons del pati, i des d’allí, es dirigiran al seu lloc de concentració.

Els ocupants del gimnàs es dirigiran en línia recta al fons del pati i des d’allí aniran al seu lloc de concentració.

Els ocupants d’estes dependències evitaren circular en diagonal i encreuar-se amb els grups que ixen per les portes 3 i 4.

Els ocupants de les lavabos del pati es dirigiran directament al lloc de concentració buscant al seu curs.

 – Primera Planta

b) Alhora que es procedix al desallotjament de les dependències de planta baixa i soterrani, s’iniciarà l’evacuació de la primera planta seguint este orde d’aules:

111 (4tB), 112 (3rB),  113 (3rA) i 114 (PDI)  eixiran al pati superior per l’escala 1, porta 3, dirigint-se al pati inferior al seu punt de reunió.

b.1) Els ocupants de l’aula 115 (2nA) eixiran al pati inferior per l’escala 2,porta 4.

                b.2) Si estiguera bloquejada la porta 3, 111 (4tB), 112 (3rB),  113 (3rA) i 114 (PDI) evacuarien per la porta 1 dirigint-se al pati superior per a baixar per l’escala que comunica amb el pati inferior i dirigir-se al seu punt de reunió. 

                b.3) Si estiguera bloquejada l’escala 1 que conduïx a les portes 1 i 3, eixirien a través de l’escala 2 porta 4 seguint este orde d’aules: 115 (2nA), 114(PDI), 113(3rA), 112(3rB), 111(4tB).  Si estiguera bloquejada la porta 4, evacuarien a través de la porta 2 dirigint-se al pati superior, i des d’allí, al pati inferior al seu punt de reunió.

                b.4) Si estiguera bloquejada la porta 4, 115 (2nA) evacuaria per la porta 2 dirigint-se al pati superior i des d’allí, al pati inferior al seu punt de reunió.

                b.5) Si estiguera bloquejada l’escala 2 que conduïx a les portes 2 i 4, eixirien a través de l’escala 1 porta 3 seguint este orde d’aules: 111 (4tB), 112 (3rB), 113 (3rA), 114 (PDI) i 115 (2nA).  Si estiguera bloquejada la porta 3, evacuarien a través de la porta 1 dirigint-se al pati  inferior al seu punt de reunió.

b.6) Els alumnes, mestres i altres persones que es troben en qualsevol de les dependències de la primera planta (aula d’informàtica, despatxos, sala de màquines, etc.), eixiran per la porta 3  alhora que els ocupants de les aules de la primera planta. 

En el cas d’estar bloquejada la porta 3, evacuarien per la porta 1. Si estiguera bloquejada l’escala 1, es dirigirien cap a l’escala 2, eixint a continuació dels ocupants de les aules de la primera planta per la porta 4. Si estiguera bloquejat el pati inferior accedirien al pati superior a través de  porta 2.

– Segona Planta

                c) Els ocupants d’esta planta evacuaran seguint este orde d’aules: 125 (6éB), 124(6éC) i 123 (6éA) per l’escala 2 porta 4.

                c.1) Les aules 121 (4tC) i 122 (4tA), per este orde, evacuaran per l’escala 1  

porta 3 i es dirigiran al punt de reunió del pati inferior.

c.2) Si estiguera bloquejada la porta 4, les aules 125 (6éB), 124(6éC) i 123 (6éA) eixirien al pati superior a través de la porta 2 i des d’allí, es dirigirien al pati inferior al seu punt de reunió.

                c.3) Si estiguera bloquejada la porta 3, les aules 121(4tC) i 122(4tA) eixirien al pati superior per la porta 1 i des d’allí es dirigirien al punt de reunió del pati inferior.

 c.4) Si estiguera bloquejada l’escala 1 que conduïx a les portes 1 i 3, eixirien per l’escala 2 dirigint-se a la porta 4 seguint este orde d’aules: 125 (6éB), 124(6éC) i 123 (6éA), 122(4tA) i 121(4tC), esperant formats en escala i corredor a què la primera planta haguera acabat l’evacuació. En el cas d’estar bloquejada la porta 4, evacuarien per la porta 2 després de fer-ho la primera planta, dirigint-se al pati superior, i des d’allí, al pati inferior al seu punt de reunió.

                c.5) Si estiguera bloquejada l’escala 2 que conduïx a les portes 2 o 4, eixirien per l’escala 1 dirigint-se a la porta 3 seguint este orde d’aules: 121(4tC), 122(4tA), 123(6éA), 124(6éC) i 125(6éB), esperant formats en escala i corredor a què la primera planta haguera acabat l’evacuació. En el cas d’estar bloquejada la porta 3, evacuarien per la porta 1 després de fer-ho la primera planta, dirigint-se al pati superior.

– Tercera planta

                d) Els ocupants d’esta planta evacuaran seguint este orde d’aules : 135(PT), 134(5éC),  133(5éA) i 132 (5éB)  per l’escala 2 porta 4, esperant en formació en l’escala a què completen l’evacuació  els ocupants de la primera i segona planta.

                d.2) Els ocupants de l’aula 133 (Informàtica) evacuaran per l’escala 1 porta 3, esperant en formació en l’escala a què completen l’evacuació  els ocupants de la primera i segona planta.

d.3) Si estiguera bloquejada la porta 4, 135(PT), 134(5éC),  133(5éa) i 132 (5éB) eixirien al pati superior per la porta 2, i des d’allí, es dirigirien al pati inferior al seu punt de reunió.

d.4) Si estiguera bloquejada la porta 3, 131(Informàtica) eixiria al pati superior per la porta 1, i des d’allí, es dirigirien al seu punt de reunió en el pati inferior.

d.5) Si estiguera bloquejada l’escala 2, evacuarien per l’escala 1 esperant que es desallotjaren les dos primeres plantes i seguint este orde d’aules: 131(Informàtica), 132(5éB), 133(5éA), 134(5éC) i 135(PT) 

d.6) Si estiguera bloquejada l’escala 1, evacuarien per l’escala 2 esperant que es desallotjaren les dos primeres plantes i seguint este orde d’aules: 135(PT), 134(5éC),  133(5éA), 132 (5éB)  i 131 (Informàtica)

Quan isquen al pati es dirigiran al punt de concentració formant files paral·leles, anant cada un al seu ritme.

Edifici Font Bona 2

– Planta baixa

   e) Quan sone l’alarma, desallotjaran l’edifici en primer lloc els ocupants d’esta planta seguint este orde d’aules: 202 (1rA), 203(1rB), 201(EI5B) i 204 (1rC).

  e.1) Si estiguera bloquejada la porta d’eixida al carrer, evacuarien per les finestres de cada una de les classes respectives. Si hi haguera algun perill que desaconsellara l’evacuació per les finestres de les classes 201 (EI5B) i 204(1rC) que donen al mur de contenció, l’evacuació es realitzaria per les finestres de les classes 202 (1rA) els alumnes de la classe d’EI5C i per les finestres de la classe 203 (1rB) els alumnes de la classe de 1rC.

– Primera planta

   f) Desallotjaran la planta seguint este orde d’aules: 212 (EI5C), 213(2nB), 211 (2nC), 214(EI5A) i Logopèdia. La classe d’EI5B esperarà en fila de dos en l’escala a què desallotgen els ocupants de la planta baixa, darrere esperarà la classe de 1ºB.

   f.1) Si estiguera bloquejada l’eixida al carrer, es dirigirien els ocupants de les aules  212 (EI5C) i 213 (2nB) cap a les finestres de la classe 202 (1rA), i els ocupants de les aules 211 (2nC), 214 (EI5A) i logopèdia cap a les finestres de la classe 203 (1rB) 

Quan isquen al pati es dirigiran al punt de concentració formant files paral·leles, anant cada un al seu ritme.

Les finestres de la primera planta són una via d’emergència, no una via d’evacuació, per tant només s’usarien en casos excepcionals en què haguera una altra possibilitat.

Edifici La Malena

  – Planta baixa

   g) Quan sone l’alarma, desallotjaran l’edifici en primer lloc els ocupants d’esta planta a través de les portes que donen accés al pati inferior per la rampa, seguint este orde d’aules: 304(Psicomotricitat), 302(E.I.3B) i 301(E.I.3A). 

 g.1) Si estiguera bloquejada esta eixida, accedirien al pati superior per la porta d’emergència seguint este orde d’aules: 304(Psicomotricitat), 302(E.I.3B) i 301(E.I.3A). 

g.2) En el cas d’estar bloquejat el pati superior eixirien a la Plaça de la Malena per la porta d’accés a l’edifici seguint este orde d’aules: 301(E.I.3A), 302(E.I.3B) i 304(Psicomotricitat) 

   – Primera planta

   h) Evacuaran la planta baixant per l’escala i eixint per la porta d’accés a l’edifici seguint este orde d’aules: 311(E.I.4A), 312(E.I.4B) i 313(E.I.4C).

   h.1) Si estiguera bloquejada la porta, eixirien per l’escala d’emergència dirigint-se al pati superior seguint este orde d’aules: 311 (E.I.4C), 312(E.I.4B) i 313 (E.I.4A). Des d’allí es dirigirien al pati inferior passar eixir a la plaça.

Si fóra desaconsellable eixir a la plaça, es dirigirien al fons del pati inferior.

Punts de concentració

* Edifici Font Bona 1 i Font Bona 2

Simulacre: Pati inferior.

– Emergència real:

1r) Pati inferior: evacuació normal.

2n) Accessos al parc “Vila Rosario”: si estigueren bloquejades les eixides que conduïxen al pati inferior.

3r)Recinte firal: si alguna situació excepcional fera desaconsellable els dos punts de concentració anteriors.

* Edifici La Malena.

Simulacre: Plaça de La Malena

Emergència real:

1r) Plaça de La Malena: evacuació normal.

2n) Carrer de La Malena: si haguera alguna situació que fera aconsellable allunyar-se del centre.

3r) Pati inferior: quan no resulte aconsellable eixir al carrer.

 

Instruccions generals d’evacuació

1) Que no s’estenga el pànic. S’eixirà ordenadament sense mesclar-se els grups.

2) S’eixirà caminant i sense arreplegar cap de les coses que tinguen en classe.

3) Tenint en compte que el mestre tutor pot trobara absent, es farà responsable de l’evacuació el mestre que es trobe impartint classe amb eixe grup d’alumnes en l’emergència, acudint sempre que siga possible el mestre tutor a controlar al seu grup d’alumnes.

4) Una vegada arribat als punts de concentració, cada tutor procurarà anar amb el seu grup d’alumnes i realitzarà el recompte, donant partix del mateix al Cap de Planta.

5) Quan estiga efectuat el recompte, si es troben presents tots els alumnes, es tornarà a les classes en orde quan es tracte d’un simulacre. Si es tractara d’una emergència real, es procediria primer a fer una avaluació de la situació, establint-se a continuació la conveniència de tornar a les aules o prendre una altra disposició.

6) L’últim mestre/a a evacuar una planta serà l’encarregat de comprovar que no queden alumnes ressagats en les aules, lavabos i altres dependències.

Programa de formació i informació a tot el personal sobre el Pla d’Autoprotecció.

Programa de Formació

Dirigit a tot el personal del centre

La formació mínima, que en matèria d’Emergències haurà de disposar tot el personal del centre, per a poder fer front a una situació d’emergència és:

1.- SI ES DETECTA UN ACCIDENT

– Com actuar i prestar assistència als ferits.

– Alertar a l’Equip de primers auxilis.

– Donar part al director del Pla d’Actuació.

2.- SI ES DETECTA UN INCENDI

– Alertar a la Centraleta Telefónica:

– Identificar-se

– Detallar el lloc, naturalesa i grandària de l’Emergència.

– Comprovar que reben l’avís.

– Utilitzar immediatament l’extintor adequat.

– Indicar la situació del foc, al Cap d’Intervenció o membres dels Equips d’Intervenció. 

3.- SI SONA L’ALARMA

– Saber escoltar i atendre i acatar les indicacions de l’Equip d’Evacuació.

– Conéixer la importància de guardar l’orde en les evacuacions.

– Saber les actuacions a realitzar en cas d’evacuació davant de la presència de fums i/o foc.

– Conéixer la importància d’assistir al Punt de reunió. 

– En definitiva, el personal del centre, haurà de ser coneixedor d’este Pla d’Autoprotecció, de l’existència d’uns equips i una estructura muntada per a fer front a les situacions d’emergència, que haurà d’acatar i seguir les instruccions donades pels equips i estar preparat per a portar-los a cap

Detectar l’Emergència

Qualsevol persona que detecte una EMERGÈNCIA deurà:

1r- AVISAR immediatament a la telefonista/recepció/conserge, personant-se en el lloc o per telèfon intern.

2n- AVISAR al director del Pla d’Actuació o al Cap d’Intervenció sobre la situació de l’Emergència i posar-se a la seua disposició.

3r- En cas d’incendi. AVISAR a la resta de companys.

Normes generals d’actuació

1.- Si s’observa qualsevol incident, comunicar-ho ràpidament al Cap d’Emergències o al Centre de Control i atendre les seues indicacions.

2.- Mantindre la calma i evitar el pànic; eixir sense córrer ni cridar.

3.- No entrar mai en la zona de perill afectada pel sinistre.

4.- No tornar mai cap arrere ni entretindre’s a arreplegar objectes personals.

5.- Ajudar en els desplaçaments a què necessiten atencions especials.

6.- Utilitzar sempre la via d’evacuació més ràpida i segura.

7.- Fer-se veure, en cas de no poder eixir del lloc on es troba.

8.- Seguir les instruccions del personal que s’encarregue de l’evacuació.

Normes generals d’evacuació

1.- Mantindre la calma i evitar el pànic; eixir sense córrer ni cridar.

2.- No entrar mai en la zona de perill afectada pel sinistre.

3.- No tornar mai cap arrere ni entretindre’s a arreplegar objectes personals.

4.- Ajudar en els desplaçaments a què necessiten atencions especials.

5.- Utilitzar sempre la via d’evacuació més ràpida i segura.

6.- Fer-se veure, en cas de no poder eixir del lloc en què es troba.

7.- Seguir les instruccions del personal que s’encarregue de l’evacuació.

Normes generals d’actuació en cas d’amenaça de bomba

1.- Mantindre la calma.

2.- Arreplegar tota la informació possible amb l’ajuda de la fitxa.

3.- Informar la Comissaria de Policia o Guàrdia Civil  segons instruccions.

4.- Informar el responsable de l’establiment.

5.- Seguir les seues instruccions.

 El Cap d’Emergència si té delegada eixa responsabilitat, ha de prendre la decisió d’evacuar en funció de les impressions de la crida i de l’orientació que li indique la Policia Nacional o Guàrdia Civil. La persona que va rebre la crida i el responsable que va ordenar l’evacuació, rebran la Policia Nacional i li informaran sobretot el que necessiten.

Normes generals d’actuació en cas d’incendi

1.- Davant d’un incendi, en primer lloc cal tractar de separar el material combustible del focus de l’incendi, tancar portes i finestra i evitar corrents d’aire que puguen intensificar-lo.

2.- Com a norma general: primer alertar i després intervindre.

3.- Intentar apagar-ho per mitjà dels extintors portàtils i si se sap i coneix la seua utilització per mitjà de les boques d’incendi equipades.

4.- Mantindre serenitat i obrar amb fermesa, sabent sempre el que es fa. Mai actuar només.

5.- Vigilar i protegir la retirada per a cas necessari. Estar atents davant de la possibilitat de veure’s envoltat sobtadament per les conseqüències del foc

6.- Si és necessari abandonar, contindre el foc tancant portes i finestres. Tancar les portes mentres s’escapa.

7.- Si hi ha fum: gatejar per davall de la capa de fum.

8.- Si es queda atrapat pel fum, respirar pel nas en intervals curts. Gatejar pel sòl buscant l’oxigen i la menor concentració de gasos acaloradors i tòxics.

9.- Si és possible localitzar teixits (mai de fibra artificial) que podran aplicar-se sobre les vies respiratòries per a evitar la inhalació de gasos tòxic o per a cobrir-se en cas d’haver de travessar zones calentes.

10.- Usar les escales. Mai l’ascensor .

11.- Si es queda atrapat pel fum o pel foc tombar-se en el sòl. Tractar de localitzar teixits (de cotó, mai de fibra artificial), humitejar-los en aigua. Tapar els badalls en portes per a impossibilitar l’entrada de fums i gasos. Si és possible acostar-se a la finestra i sol·licitar ajuda; fer el que es puga per ser vist o oïda.

12.- Abans d’obrir una porta: tocar-la amb la mà; si està calent, no obrir-la. Si està freda, obrir-la amb precaució, a poc a poc, tractant de protegir-se de les possibles flamerades. Si a l’obrir-la se sent calor o pressió, tancar immediatament abans que el foc penetre en el recinte en què es troba.

13.- Davant d’una gran presència de fum en un recinte, trencar les finestres segellades o amb cadenat. No obrir o trencar una finestra que estiga directament sobre el foc.

14.- Els perills derivats del foc són: els fums i els gasos calents, la insuficiència d’oxigene, la calor i les cremades i el pànic.

15.- De tots ells i en contra del que  es crega el major perill ho representa el fum i els gasos calents ja que contenen monòxid de carboni i desplacen l’oxigen de l’aire. De vegades contenen àcid cianhídric o clorhídric d’alta toxicitat.

16.- El pànic és un factor emocional provocat per la por que de vegades porta a córrer un risc superior. El risc de pànic s’acreix si una persona ho estén a un col·lectiu. La serenitat i la fermesa de les persones dels equips d’emergència eviten situacions de pànic col·lectiu. En presència de grups convenen detectar aquelles persones proclius als atacs de pànic.

Normes generals d’actuació en cas de terratrémol

           Les actuacions a mamprendre abans d’un terratrémol consistixen en la identificació dels

punts de seguretat dins i fora del centre escolar.

  • En el centre escolar es consideren punts de seguretat (són els mateixos punts que en qualsevol edifici):
  • Murs de càrrega.
  • Columnes
  • Marcs de portes.
  • Taules i escriptoris.
  • Lluny de: finestres, estanteries, làmpares o qualsevol objecte que puga caure.
  • En un espai obert:
  • Lluny de línies elèctriques.
  • Lluny d’edificis de grans finestrals, cornises, persianes, etc.

Per tant una primera mesura d’autoprotecció és tindre perfectament identificats i definits els punts de seguretat.

Les accions a mamprendre en cas d’un terratrémol, distingirem durant i després del terratrémol.

Durant un terratrémol, hem de:

  • 1.-Conservar la calma. L’actitud i comportament dels adults serà interpretada pels
  • xiquets.
  • 2.- Ubicar-se en els punts de seguretat.
  • 3.- Recordar que un terratrémol dura tan sols uns segons.
  • 4.- Protegir-se el cap.
  • 5.- Si és possible tallar el corrent elèctric, gas, aigua.
  • 6.- Allunyar-se de finestres.
  • 7.- No situar-se prop de finestres, estanteries, o zones on puguen caure objectes com ara

quadros, làmpares, etc.

  • 8.- No obstaculitzar les eixides.

Després d’un terratrémol les accions a mamprendre serien les següents:

  • 1.- Comprovar que no es tenen ferides.
  • 2.- Veure si hi ha lesionats i no mobilitzar-los si amb això agreugem més la situació.
  • 3.- En cas d’incendi o olor de gas, avisar als bombers i procedir a l’evacuació.
  • 4.- Recordar que a pesar d’haver acabat poden vindre rèpliques, però recordar que són d’intensitat menor.
  • 5.- No bloquejar les línies telefòniques.
  • 6.- Seguir les instruccions dels equips.
  • 7.- No propagar ni fer cas de rumors infundats
  • 8.- Allunyar-se de les zones de perill.
  • 9.- Valoració de danys produïts.

Normes generals d’actuació en cas d’explosions

Davant d’una catàstrofe de gran magnitud amb un probable alt índex de mortalitat es deu:

1.-Aportar el gran nombre possible de focus, llanternes i aparells de llum elèctrica.

2.-Tancar les conduccions de gas, gasos i qualsevol producte que puga agreujar la situació.

3.-Separar les víctimes de les proximitats dels murs, traslladant-los prop dels punts de resistència de l’edifici.

4.-Localitzar i alliberar als ferits cuidadosament, sense moviments brusques ni estirades i movent lentament les runes, perquè poden aparéixer noves víctimes.

5.-Apuntalar amb mobles, trossos de fusta, bigues, etc., els murs i sostres amb clavills.

6.-Crear el post de socors i primers auxilis.

7.-Si hi ha hagut víctimes mortals col·locar-los en lloc allunyat de la zona de la catàstrofe i dels ferits i curiosos.

Normes generals d’actuació en cas de fugues, vessaments o fuga de productes químics

S’informarà immediatament el Cap d’Emergència o al Centre de Control.

Han d’evitar-se a tota costa els abocaments dels desaigües, obturant la boca del desaigüe.

En el vessament de productes inflamables no utilitze serradura, utilitze arena.

Per a eliminar xicotets vessaments s’utilitzaran agents absorbents, que després es depositaran en recipients especials per a rebutjos.

Si s’utilitza aigua, esta mai anirà al desaigüe general, es depositarà en recipients especials.

Desallotjament del centre

En cas de donar-se l’ALARMA D’EVACUACIÓ, es deu actuar de la manera següent:

1r- Tancar les claus de pas de líquids i gasos, i desconnectar els aparells, màquines i equips elèctrics.

2n- Comprovar la presència de tots els que han d’evacuar el lloc.

3r- Tancar totes les aportacions d’aire possibles, finestres, portes, etc.

4t- En la part d’oficines sobretot, qui isca l’últim ha de tancar la porta (sense clau).

 

Per a coneixement del personal, s’indica esta relació d’Agents extintors adequats a les distintes classes de foc:

 

Agent extintor

Classe de foc (UNIX 23.010)

 

A (Sòlids)

B (Líquids)

C (Gasos)

D (Metalls especials)

Aigua polvoritzada

 xxx

x

 

 

Aigua a doll

 xx

 

 

 

Pols BC (convencional)

 

xxx

xx

 

Pols ABC (polivalent)

xx

xx

xx

 

Pols específica metalls

 

 

 

xx

Bromera física

 xx

xx

 

 

Anhídrid carbònic

 x

x

 

 

 

Sent:

xxx

 Molt adequat

xx

 Adequat

x

 Acceptable

 

Maneig de l’Extintor

1r- Triar l’extintor adequat, en funció del tipus de foc a extingir. En resum, recorde que:

Foc classe A: Combustibles sòlids.

Foc Classe B: Combustibles líquids.

Foc Classe C: Combustibles gasosos

Foc Classe D: Metalls

2n- Llevar el precinte.

3r- Provar-ho (pressionar fins al fons la palanca). Si és pols colpejar, suaument, l’extintor contra el sòl per a desfer l’atapeïment de la pols.

4t- Dirigir el doll a la base de l’incendi.

5t- Descarregar-lo en zig zag.

6t- Posar-se a favor de l’aire (si s’actua en l’exterior).

7m- Deixar lliure una eixida.

8u- Tindre disposat un altre per a continuar.

Nota: Si és d’anhídrid carbònic (CO2), agafar la mànega pel mànec previst per a això (l’agent extintor és expulsat a temperatures molt baixes) i podria provocar-li cremades en la mà. 

Programa d’informació general per als usuaris

Informació general per als usuaris 

 En este centre, es realitzen les activitats següents:

-Ensenyança, les quals poden donar origen a les següents situacions de risc:

–        Incendi                                                

–        Explosió

 En cas de donar-se alguna d’estes situacions d’alarma, haurà de procedir de la manera següent:

–Ajude i siga solidari amb aquells que per qualsevol causa tinguen disminuïdes les seues facultats físiques.

–Evite la curiositat; i si la seua presènciano és necessària no ha de romandre en zones de conflicte o evacuació.

–Utilitze les vies i portes d’evacuació que estan marcades i senyalitzades, seguint les indicacions i adreça senyalitzada.

–No circule en sentit contrari ni obstruïsca el pas.

En cas d’incendi:

– No es detinga, mantinga la calma i seguisca la senyalització d’Emergència.

– No utilitze els ascensors.

– Si hi ha fums, romanga el més acatxat possible. L’aire fresc està en el sòl. Cobrisca’s la cara amb un drap humit.

– Si es queda bloquejat en una estança, deixe les portes tancades, òbriga les finestres i agite els braços demanant ajuda.

– En qualsevol cas: Seguisca sempre les instruccions que li indiquen els equips d’evacuació, que per a estes ocasions estan entrenats.

NECESSITATS EN MATÈRIA D’AUTOPROTECCIÓ 

1r) Quan la superfície construïda és d’1.000 m cal instal·lar un sistema manual d’alarma d’incendis constituït per un conjunt de polsadors i una central de control i senyalització. Ha de tindre dos fonts d’alimentació. La distància a recórrer des de qualsevol punt a un polsador no superarà els 25 metres.

És imprescindible instal·lar este sistema en l’edifici Font Bona 1 a causa de les seues dimensions (més de 3.000 m) i a les nombroses dependències que té. Podria fer-se extensible a l’edifici Font Bona 2 que està al costat.

2n) Falta enllumenat d’emergència en l’edifici Font Bona 1.

3r) Circulació i aparcament.

-Senyalitzar visiblement la prohibició d’aparcar davant de les portes d’accés als edificos escolars per a evitar que estacionen els cotxes i tapen les eixides.

-Impedir l’entrada de cotxes fins a la porta dels edificis de la Font Bona i La Malena, ja que de produir-se una emergència en els moments previs a les eixides del matí i de la vesprada, les ajudes externes tindrien dificultats per a accedir als centres.

-Desplaçar els contenidors de fem, paper i envasos del carrer Llavador cap a una posició més allunyada de la porta d’accés al pati superior de l’edifici Font Bona 1.

4t) Posar hidrants amb la pressió adequada en l’exterior dels centres de la Font Bona i La Malena.

5t) Canviar la porta exterior de l’habitació de la caldera de l’edifici Font Bona 1 col·locant en el seu lloc una porta RF (resistent al foc)

6t) Quan la superfície construïda excedix de 2.000 m2 (Edifici Font Bona 1) cal posar detectors de fum en zones de risc alt.

En l’edifici Font Bona 1 caldria posar en els llocs següents:

-Urgent: en el magatzem de la segona planta, ja que a esta dependència no entra quasi mai ningú i en cas de produir-se un incendi, es notaria quan estiguera molt avançat.

-Aula d’informàtica de l’APA, ja que Roman la major part del temps desocupada.

-En els corredors de les tres plantes. Cal tindre en compte que a la vesprada s’exercixen activitats de l’escola de música, d’Educació d’Adults i de l’AMPA.

Estes activitats s’exercixen en la primera planta i les altres romanen buides.

-En la zona de despatxos.

-En l’aula d’usos múltiples.

-En el gimnàs.

7m) Fer una xicoteta finestra o claraboia en el magatzem de la segona planta de l’edifici

Font Bona 1, perquè en cas d’incendi, hi haja una eixida per al fum i la calor.

8u) Posar reixes en les lavabos de les xiques de l’edifici Font Bona 1.

Simulacre d’Emergència 

PRIMERA AVALUACIÓ

 DATA  : Dies  15 o 16 de novembre al llarg de la jornada escolar, sense previ avís. 

 CONSIDERACIONS GENERALS

1r) A efectes orientatius, es consideren temps màxims d’evacuació: 10 minuts per a l’evacuació total i tres minuts per a cada una de les plantes. La interrupció de les activitats escolars no hauria de ser superior a trenta minuts.

2n) El simulacre d’evacuació es farà baixa hipòtesi d’un cas de foc.

3r) El simulacre es realitzarà en la situació de màxima ocupació de l’edifici.

4t) L’exercici s’executarà sense comptar amb col·laboració exterior (Creu Roja, bombers, etc.) ja que es tracta d’un mer exercici escolar sense causa real d’emergència. D’altra banda, una evacuació per motius reals també sol iniciar-se sense auxilis exteriors, comptant únicament amb els mitjans propis.

5t) En cada edifici del col·legi, el coordinador de l’evacuació elaborarà un informe amb el resultat del simulacre. Amb els resultats de l’exercici, el Director del Centre elaborarà un informe en què figuraran les conclusions oportunes que servisquen per a corregir les possibles deficiències i inadequacions dels edificis. Tal informe es remetrà a les autoritats pertinents perquè en prengueu coneixement.

 INSTRUCCIONS GENERALS

Abans del simulacre

1r- El dia 26 d’octubre  se celebrarà una reunió de la Comissió de Coordinació Pedagògica per a modificar o ratificar el Pla d’Autoprotecció.

2n.- El dia 12de novembre se celebraran reunions en cada un dels edificis per a estudiar el Pla d’Evacuació i realitzar les oportunes modificacions, si n’hi haguera, o ratificar el pla presentat.

3r.- Entre els dies 12 i 14 de novembre, el tutor de cada curs explicarà en classe en què consistix el simulacre d’evacuació, donarà a conéixer les normes d’evacuació i d’actuació davant d’una emergència. Es posaran les normes d’evacuació en un lloc ben visible de la classe. Es farà un xicotet assaig en l’àmbit de classe, practicant la formació en files per a eixir i fent una eixida de pràctica seguint la ruta d’evacuació que els correspon.

                Cada professor, en la seua aula, organitzarà l’estratègia del seu grup, designant els alumnes responsables per a realitzar funcions concretes com tancar les finestres, comptar als alumnes, controlar que no porten objectes personals, etc.

EN DIRECCIÓ D’ESTUDIS HI HA MATERIAL FOTOCOPIABLE PER A TREBALLAR EN CLASSE DE TUTORIA EL TEMA DE L’AUTOPROTECCIÓ 

 Durant el simulacre 

1r.- Al sentir l’alarma, cada mestre formarà els seus alumnes en els laterals de l’aula, cuidant que no arrepleguen els seus objectes personals.

2n.- Tancarà totes les fulles de les finestres (les persianes, no cal) i apagarà la llum.

3r.- El mestre que haja d’eixir en primer lloc de l’edifici serà l’encarregat d’obrir les portes d’accés als patis.

4t.- L’últim mestre a eixir de cada planta serà l’encarregat de comprovar que estiguen buits les lavabos i altres dependències.

6è- Cada mestre es dirigirà cap al punt de concentració. Quan arribe efectuarà un recompte dels alumnes per a veure si estan tots. Després romandrà amb els seus alumnes fins que es done per finalitzat el simulacre.

7è.-L’últim mestre a eixir de l’edifici ha de tancar les portes d’accés al mateix.

8è.-MOLT IMPORTANT : L’evacuació es realitzarà en SILENCI, DE PRESSA  PERÒ CAMINANT , cal evitar a tota costa les carreres, espentes i crits.

ORDE D’EVACUACIÓ

Edifici Magdalena

Planta baixa

Psicomotricitat, E.I. 3 anys B, E.I. 3 anys A, es dirigixen per les portes d’eixida al pati a la rampa i d’allí al punt de concentració de la plaça de La Malena. La mestra que estiga en l’aula de E.I. 3 A comprova que estiguen buits les lavabos d’esta planta.

Primera planta

E.I. 4 anys A, E.I. 4 anys B, E.I. 4 anys C es dirigixen pel corredor cap a la porta d’accés a l’edifici i ixen dirigint-se al punt de concentració de la plaça de La Malena. La mestra que estiga en E.I. 4 anys C comprova que estiguen buits les lavabos d’esta planta.

Edifici Font Bona 2

Planta baixa

– Ixen 1rA, 1rB, EI5B i 1rC  per la porta d’accés a l’edifici. El primer mestre a eixir obri les dos fulles de la porta d’accés. L’últim mestre a eixir comprova que no quede ningú en les lavabos.

Primera planta

– Ixen  EI5C, 2nB, 2nC, EI5A  i Logopèdia  esperant formats en escala a què complete l’evacuació la planta baixa, a continuació ixen per porta. L’últim mestre a eixir comprova que no quede ningú en les lavabos.

Edifici Font Bona 1

Planta baixa

– Ixen ocupants de: Aula de Música i P.T. i es dirigixen per les escales cap al pati inferior. Els cursos que estiguen en la classe d’Educació Física es dirigixen directament al seu punt de concentració. Els alumnes que estiguen en els lavabos del pati es dirigixen directament al punt de concentració incorporant-se al seu curs.

Primera planta

– Ixen 4tB, 3rB, 3rA i aula de PDI per escala 1 porta 3. El mestre que estiga en 4tB obri els fulls de la porta 3. El  mestre que estiga en 4ºA comprova que no quede ningú en les lavabos de xiques de la planta i que estan tancades les finestres del tram de corredor pel que realitzarà l’evacuació.

– Ix 2nA per l’escala 2 porta 4. El mestre que estiga en 2nA comprova que no quede ningú en les lavabos de xics de la planta, que estiguen tancades les finestres del tram de corredor pel que realitzarà l’evacuació i obri les dos fulles de la porta 4.

– Ixen els ocupants de les dependències de l’annex per escala 1 porta 3.

 Segona planta

– Ixen 4tC i 4tA per l’escala 1 porta 3. Esperen en l’escala 1 a què completen l’evacuació els ocupants de la primera planta. El mestre que estiga en la classe de 4tA comprova que no quede ningú en les lavabos de xiques de la planta i que estan tancades les finestres del tram de corredor pel que realitzarà l’evacuació.

 – Ixen 6éB, 6éC i 6éA per l’escala 2 porta 4. El mestre que estiga en la classe de 6éA comprova que no quede ningú en les lavabos dels xics de la planta i que estan tancades les finestres del tram de corredor pel que realitzarà l’evacuació.

 Tercera planta

– Ixen PT, 5éC, 5éA i 5éB per l’escala 2 porta 4. Esperen en l’escala a què la segona planta haja completat l’evacuació. L’últim mestre/a a eixir (que està en 5éB) comprova que no quede ningú en les lavabos de xics i xiques de la planta i que estan tancades les finestres del corredor.

– Ixen Informàtica per l’escala 1 porta 3 esperant formats en l’escala a què acaben l’evacuació les plantes inferiors.

SEGONA AVALUACIÓ

DATA  : Dies  21 a 22 de febrer al llarg de la jornada escolar, sense previ avís.

En este simulacre l’evacuació per a l’edifici Font Bona 1 es farà davall el supòsit d’ha quedat bloquejada l’eixida per l’escala 1 i tots han d’evacuar per l’escala 2, porta 4.

En l’edifici La Malena es farà davall el supòsit que està bloquejada la porta d’accés a l’edifici, per tant, la segona planta efectuarà l’evacuació per l’eixida d’emergència, eixint al pati superior, dirigint-se al pati inferior i, d’allí, al carrer.

Programa de revisió i actualització de tota la documentació que forma part del Pla d’Autoprotecció

Informe anual de resultats i objectius

-Com a resposta a la necessitat establir un mètode per a la revisió del Pla d’Autoprotecció, anualment s’elaborarà un informe resum sobre:

-Els Resultats de l’any anterior.

-Els Objectius per a l’any entrant.

Tal informe:

-Possibilitarà l’aprovació dels resultats i dels objectius previstos.

-Determinarà l’adequació i eficàcia de la implantació del sistema.

La seua elaboració correspon al Director del Pla d’Autoprotecció o persona en qui delegue.

Per a l’elaboració es tindran en consideració les informacions següents:

-Resultats de l’any vençut.

-Programa Anual d’objectius i el seu compliment.

-Descripció de les activitats dutes a terme.

-Propostes de noves necessitats de procediments o de canvis en els ja existents.

-Recomanacions i observacions que es tindran present d’ara en avant.

Tals informes s’adjuntaran, o es realitzaran en conjunt, amb els que s’elaboren com a conseqüència de la gestió de la prevenció de riscos laborals.

Programació anual d’activitats

Les activitats previstes a desenvolupar, junt amb les que es fixen en l’Informe Anual d’Objectius conformaran el Programa Anual d’Activitats del centre.

És responsabilitat del Director del Pla d’Autoprotecció (o persona en qui delegue), i amb el suport dels distints Responsables de la línia de Direcció l’elaboració consensuada de tal document.

S’assenyalen a continuació, a títol indicatiu, alguns dels punts que pot contindre:

-Identificació de riscos.

-Inspeccions.

-Formació i ensinistrament.

-Simulacres.

-Històric d’Emergències

-Actuacions d’integració amb l’Ajuda Externa.

-Comprovacions dels equips de protecció contra incendis i d’evacuació i del seu funcionament i eficàcia en la seua operativa.

La programació anual s’adjuntarà, o es realitzarà en conjunt, amb la que s’elabore com a conseqüència de la gestió de la prevenció de riscos laborals.

Vigència del Pla d’autoprotecció i criteris per a la seua actualització i revisió

Este Pla d’Autoprotecció s’ha desenvolupat partint del principi que té una vigència indeterminada.

No obstant, es mantindrà degudament actualitzat per a optimitzar-lo, a mesura que es vagen realitzant simulacres, es vagen determinant carències o situacions noves de risc, canvie l’estructura organitzativa, o s’haja d’adequar als nous canvis i rehabilitacions de l’immoble.  Igualment haurà de ser actualitzat quan qualsevol circumstància obligue a això, convertint-se d’esta manera com un instrument obert, millorable i constantment adaptable als condicionants variables.

Inicialment este Pla d’Autoprotecció està planificat que es revise, a principi de curs, no obstant podrà revisar-se sempre que s’estime oportú i les circumstàncies així l’aconsellen.

Telèfons d’ajuda exterior

Telèfons d’Emergència

BANYERES DE MARIOLA            

Ajuntament               9 6 6 . 5 6 7 . 3 1 5   — 9 6 6 . 5 6 7 . 4 7 5

Policia Municipal        9 6 6 . 5 6 7 . 7 5 6    

Creu Roja                 9 6 5 . 5 6 6 . 9 7 9   — 112 

Centre de Salut         9 6 6 . 5 2 7 . 6 0 0   — 9 6 5 . 5 6 6 . 7 5 9  –  9 6 6. 5 6 8. 4 3 5

Guàrdia Civil            9 6 5 . 5 6 6 . 5 2 8

Col·legi Font Bona    9 6 6 . 5 2 7 . 8 3 5                                              Col·legi Magdalena   9 6 5 . 5 6 6 . 6 8 0

 

ALCOI

Residència S.V.S.     9 6 5 . 5 3 7 . 4 0 0  

Bombers                 9 6 5 . 5 9 2 . 4 3 6

 

ALACANT

Hospital General     9 6 5 . 9 2 0 . 4 8 6

Hospital Sant Joan  9 6 5 . 9 3 8 . 7 0 0

 

PROVÍNCIA D’ALACANT

Protecció Civil         9 6 5 . 9 2 0 . 4 8 6

Guàrdia Civil           0 6 2

Bombers                 1 1 2

Emergències            1 1 2                     

Policia Nacional        0 9 1      

 

MADRID

Institut Nacional de Toxicologia 9 1 5 . 6 2 0 . 4 2 0

INSTRUCCIONS D’EVACUACIÓ

1. Mantindre la calma.

2. Començar l’evacuació quan es faça el senyal d’emergència.

3. Obeir les instruccions del mestre.

4. Evacuar la zona en orde.

5. Realitzar l’evacuació en silenci.

6. Si quan sona el senyal d’evacuació no s’està en el seu lloc habitual, s’haurà d’unir al primer grup que es veja i donar compte d’eixa circumstància en el punt de reunió.

7. Ajudar-se els uns als altres.

PROHIBICIONS DURANT L’EVACUACIÓ

1. Separar-se del grup evacuat.

 2. Deixar buits en les files d’evacuació.

 3. Emportar-se objectes personals.

 4. Córrer.

 5. Espentar-se i atropellar-se.

 6. Detindre’s.

 7. Retrocedir per una cosa o per algú.

 8. Utilitzar els ascensors.

 9. Abandonar els punts de reunió fins a nova orde.

RECORDEU: RÀPID, PERÒ SENSE CÓRRER, SENSE ATROPELLAR NI ESPENTAR, NO RETROCEDIR MAI I SENSE PARLAR

Banyeres de Mariola, 9 de novembre de 2012

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies