Es tracta de la construcció col·lectiva de significat i coneixement sobre la base del diàleg amb tot l’alumnat participant en la tertúlia. El funcionament de les tertúlies dialògiques es basa en els 7 principis de l’Aprenentatge Dialògic i es desenvolupen sobre la base de les millors creacions de la humanitat en diferents camps: des de la literatura fins a l’art o la música.
A través de les tertúlies dialògiques es potencia l’acostament directe de l’alumnat sense distinció d’edat, gènere, cultura o capacitat a la cultura clàssica universal i al coneixement científic acumulat per la humanitat al llarg del temps.
Com han plantejat Habermas i molts autors i autores, en l’ètica i en la ciència, és imprescindible el consens. No obstant això, no ho és en l’estètica.
En les matemàtiques, física, química, biologia, etc. són molt clar quals són els coneixements valguts. Per tant, les Tertúlies Dialògiques d’aqueixos àmbits són els que segueixen els criteris generals de les Tertúlies Dialògiques sobre quals els qui sobre aqueixos coneixements que s’han consensuat com valguts.
En la literatura i les arts en general,no és necessari per a la vida social un consens estètic, a algú pot preferir Verdi i una altra persona pot preferir Beethoven i pot conviure perfectament. No obstant això, si hi ha consens en què hi ha obres millors que unes altres, per exemple que els llibres de Shakespeare, l’Odissea o el Ramayana que els llibres dels i les “celebrities” en els programes fem de la televisió. Les Tertúlies Dialògiques d’aquests àmbits es basen només en les obres que tothom aquesta d’acord que formen part de les millors creacions de la humanitat.
https://comunidadesdeaprendizaje.net/actuaciones-de-exito/tertulias-literarias-dialogicas/