FAQS

Respostes a les preguntes més freqüents.

Com puc reconéixer un correu sospitós?

Hi ha alguns senyals d’alerta que poden ajudar a identificar un correu sospitós, com ara:

· Enllaços estranys que contenen adreces web que semblen no tindre sentit, com adg327dh1ahf829jk.com, o que imiten pàgines conegudes canviant algun detall (per exemple, gogle.com en lloc de google.com.
· Arxius adjunts en correus inesperats, com un document genèric anomenat “Document.docx” o amb noms estranys tipus “ID-Fact341dj239rh8.zip”. Prestar especial atenció a temes cridaners com factures o multes.
· Missatges que demanen actuar ràpidament, per exemple, verificar un compte en menys de 24 hores amb amenaces de tancar-la.
· Salutacions genèriques com “Estimat usuari” en lloc d’usar el teu nom.
· Errors d’ortografia o mala redacció poden ser un símptoma d’haver estat traduïts automàticament.
· Sol·licitud de dades personals sensibles, per exemple, una contrasenya, DNI o detalls bancaris.
· Remitents estranys com adg327dh1ahf829jk@gmail.com o que semblen legítims, però canvien un caràcter (per exemple, gnail.com en lloc de gmail.com). Poden fins i tot vindre d’una adreça legítima, com @alu.edu.gva.es, però ser maliciosos si el compte de l’emissor ha estat compromès.

Què faig si rebo un correu sospitós, o si he arribat a fer clic en un enllaç maliciós?

Et recomanem consultar la nostra guia sobre “Com identificar un atac de phishing?” per a aprendre a identificar este tipus de missatges.

Què faig si han suplantat la meua Identitat Digital?

Ací tens algunes recomanacions generals, depenent de si eres docent, alumne major d’edat o familiar:

👩‍🏫👨‍🏫Docent:
1. Canvia la teua contrasenya el més prompte possible en CEICD – Accés. Si ja han canviat la teua contrasenya, usa l’opció de recuperació.
2. Obri un tiquet en gvaSAI explicant el problema. Selecciona “Catàleg”, després “Ciberseguretat” i tria “Incidències i peticions relacionades amb Ciberseguretat > Phishing, assetjament, estafes i SPAM”.
Si saps com van robar les teues dades (per exemple, en fer clic en un enllaç o descarregar un arxiu sospitós), indica’l en el tiquet.
3. Si sabes cómo robaron tus datos (por ejemplo, al hacer clic en un enlace o descargar un archivo sospechoso), indícalo en el tiquet.

🎓 Alumnat:
1. Canvia la teua contrasenya en CEICD – Accés el més prompte possible. Si ja la van canviar, usa l’opció de recuperació.
2. Parla amb el teu tutor o docent de referència perquè t’orienten i comuniquen el problema al servici d’assistència informàtica

👨‍👩‍👧‍👦 Família:
1. Si el compte compromés és de Web Família, demana una nova contrasenya en Web familia – Generalitat Valenciana.
2. Si el compte del teu/a fill/a ha sigut compromesa, canvia la seua contrasenya des de Web Família, tant des de la pàgina web com des de l’aplicació. Si ja l’han canviada, usa l’opció de recuperació.
3. Comunica el problema al centre educatiu perquè l’informen el servici d’assistència informàtica i t’orienten.

En qualsevol cas:

⚠️ Assegura’t que la nova contrasenya no s’assembla a la teua contrasenya anterior ni a cap que utilitzes per a altres plataformes o aplicacions web. Tens més consells en la guia sobre “Com protegisc la meua ID?.

Soc docent, què faig si un alumne m’informa d’un incident de ciberseguretat (suplantació d’identitat, correu sospitós, ciberassetjament)?

Et recomanem obrir un tiquet en el gvaSAI en la categoria ”Ciberseguretat > Incidències i peticions relacionades amb Ciberseguretat > Phishing, assetjament, estafes i SPAM”.

També pots cridar al Centre d’Atenció a Usuaris (961 20 76 85) de dilluns a divendres de 8:00h a 20:00h per a rebre ajuda i saber com procedir.

Tinc problemes amb el correu corporatiu, què faig?

Si tens problemes per a rebre o enviar correus, pot deure’s a les polítiques de seguretat de la Conselleria:

· Anti-spam: es limita la quantitat de correus enviats per a protegir contra l’spam i detectar atacs.
· Anti-malware: els correus s’escanegen i bloquegen si contenen enllaços o arxius perillosos.

Tots dos sistemes no són infal·libles i poden bloquejar correus per error, per la qual cosa en lloc de reexpedir els correus de nou, pots posar-te en contacte amb nosaltres: si eres docent, obri un tiquet en gvaSAI. Si eres alumne o familiar, informa el tutor o docent de referència.

Soc personal del centre, què faig si no puc accedir a una pàgina web des de la xarxa del centre?

Les xarxes dels centres educatius tenen filtres per a protegir l’alumnat i complir amb les polítiques de seguretat.

Quan l’accés és a través de la xarxa cablejada, estes polítiques d’accessos a continguts són iguals per a personal docent i alumnat. No obstant això, si l’accés és a través de la xarxa sense fil (Wifi), personal i alumnat tenen polítiques diferents.

Si no pots accedir a una pàgina i creus que hauries de poder fer-ho per motius educatius, obri un tiquet en gvaSAI explicant el problema.

Què faig si sospite que un dispositiu de l’aula està infectat amb un virus?

Desconnecta-ho de la xarxa del centre (Wifi o cable) i obri un tiquet en gvaSAI.

Què faig si sospite que el meu dispositiu personal té un virus i l’use per accedir a recursos del centre?

Desconnecta-ho de la xarxa del centre, obri un tiquet en gvaSAI i analitza el dispositiu amb un antivirus actualitzat. Disposes d’informació sobre aquest tema en la pàgina web de l’INCIBE sobre eines de ciberseguretat per a la ciutadania. No s’ha de tornar a connectar l’equip fins a estar segur que està net i completament actualitzat.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies