ALUMNAT DE CINQUÈ I SISÈ-
Amb el començament del nou curs, tornem a reprendre l’activitat d’Orquestra Escolar: un projecte que naix el curs 2005-2006 amb la intenció de rendibilitzar els coneixements musicals assolits per l’alumnat després d’anys d’esforç, estudi i dedicació, i aplicar-los a allò que li dóna a la música el seu sentit primordial: la interpretació musical.
Què és l’orquestra escolar?
L’Orquestra Escolar és una activitat extraescolar, de caràcter voluntari, promoguda pel CEIP Cervantes. Es tracta d’un conjunt instrumental que aglutina l’anomenat instrumentari Orff; un tipus d’agrupació musical que conforma la totalitat d’instruments de percussió presents a l’aula de música: instruments de làmina, de membrana i xicoteta percussió, a més de les flautes dolces. També, a consideració de l’alumnat i de la seua família, es podran incorporar aquells instruments que practiquen els xiquets i xiquetes que realitzen estudis al conservatori, a l’escola de música de la banda o en qualsevol acadèmia musical.
Qui pot formar-hi part ?
L’Orquestra Escolar és una activitat oberta a tot aquell alumnat de cinquè i sisè que estiga interessat en participar-hi.
Tot i això, donades les limitacions d’espai de l’aula de música i considerant que la nostra dotació instrumental també és limitada, ens veiem en l’obligació d’acotar l’ingrés de participants i establir una oferta total de 40 places.
Aquells membres de l’orquestra que el curs passat van resultar admesos i que en la present edició volen continuar, òbviament tenen la seua plaça reservada. A partir d’ací, les places restants són les que es posaran a disposició dels sol·licitants.
En el cas que la demanda de peticions superara les 40 places oferides, el criteri de selecció consistirà en prioritzar l’accés d’aquell alumnat que, al curs passat, va obtindre millorqualificació en l’àrea de música.
Amb este criteri és pretén, d’una banda, recompensar el treball de l’alumnat que obté un millor rendiment en l’àrea de música, i d’altra, incentivar el seu esforç davant l’expectativa de poder formar part de l’orquestra.
És molt important QUE NO OBLIGUEU AL VOSTRE FILL/A A APUNTAR-S’HI SI NO ESTÀREALMENT CONVENÇUT, ja que la dinàmica de treball del projecte es sosté a partir de la total implicació de tots i cadascú dels seus membres al voltant dels valors de COMPROMÍS i RESPONSABILITAT.
Com funcionem?
La dinàmica de funcionament de l’agrupació consisteix en el muntatge d’un repertori que va treballant-se i perfeccionant-se setmana enrere setmana. Els assajos es realitzen tots els DIVENDRES DE 12:10 A 13:10 a l’aula de música del centre. No obstant això, per imperatius del centre, de caràcter acadèmic, podria haver algun assaig que no poguera portar-se a terme, però que seria notificat oportunament i amb la suficient antelació.
Els assajos que es realitzen els divendres són de tipus col·lectiu, ja que intervenen la totalitat dels instrumentistes. No obstant això, circumstancialment, es podran convocar diferents assajos parcials per poder resoldre dificultats específiques de lectura i execució d’algun instrument o grup instrumental.
A la fi de curs s’oferiran dues actuacions a l’Auditori Municipal de Vila-real, en el marc dels actes de cloenda del curs acadèmic. En cas que el rendiment ofert per l’orquestra siga l’adequat, es podrà participar en alguna de les trobades musicals que es celebren a Vila-real, Castelló o València.
Podré tocar l’instrument que jo elegisca?
L’assignació instrumental es basarà en el nivell de competència musical de cada integrant i tindrà en compte la seua destresa en relació amb cada instrument.
La intenció és que tots els músics tinguen oportunitat de tocar més d’un instrument diferent i, al temps, que puguen especialitzar-se en un en concret, per tal de treure-li el màxim rendiment.
El professor és qui millor coneix les capacitats, habilitats i destreses de cada alumne/a i, conseqüentment, el més adient per decidir l’instrument que millor s’adequa a cada perfil.
Quines són les repercussions educatives de l’Orquestra Escolar?
Cal tenir en compte que l’Orquestra Escolar és una activitat que, per les seues repercussions, sobrepassa àmpliament la mera consideració d’activitat artística o musical:
En primer lloc, perquè atresora un enorme potencial formatiu, ja que es tracta d’una activitat capaç de generar la necessària càrrega motivadora, que fa que l’alumnat aprenga i senta la necessitat d’anar perfeccionant-se. Un fet que arriba a impregnar, fins i tot, els processos d’ensenyament-aprenentatge de l’àrea de música.
En segon lloc, perquè funciona com a vehicle de compensació de desigualtats en relació amb els coneixements musicals, ja que l’alumnat sent la necessitat de superar-se a fi d’assolir la mateixa progressió del grup i de desenvolupar, responsable i satisfactòriament, el rol que se li ha assignat.
I tercer, perquè desenrotlla una socialització molt positiva , promovent valors fonamentals com ara: respecte, tolerància, treball cooperatiu, esforç i disciplina en un projecte artístic que ha d’estar sostingut necessàriament pel compromís i la responsabilitat de tots i cadascú dels seus membres.