Tertúlies dialògiques literàries
Les Tertúlies Literàries Dialògiques són una actuació educativa d’èxit que es troba dins del projecte d’investigació INCLUD-ED (Estratègies per la inclusió i la cohesió social a Europa des de l’educació). És un Projecte Integrat de la prioritat 7 del VI Programa Marco de la comisión europea (2006-2011), ja que afavoreix l’increment del nivell de competència lingüística, enriqueixen el vocabulari, milloren l’aprenentatge instrumental i la convivència a tot l’alumnat i especialment als que presenten més dificultats, al promoure transformacions personals, culturals i socials.
Aquesta eina educativa tracta d’una reunió d’un grup de persones, normalment setmanal, que comença amb la lectura d’un llibre de la literatura clàssica universal per realitzar una tertúlia i acaba amb un debat sobre el que s’ha llegit.
És un espai on l’alumnat pot participar en un projecte educatiu que promou la literatura i la cultura. Un aspecte important a destacar en les tertúlies és que la capacitat d’aprendreno és qüestionada. Cap capacitat per llegir, comprendre o formular opinions és posada en dubte.
Principis de les tertúlies
L’any 1999 el CREA (Centre de Recerca Social i Educativa de la Universitat de Barcelona) va desenvolupar una teoria de l’aprenentatge dialògic que és explicat en 7 principis. Tots aquests principis es relacionen amb la metodologia de la tertúlia.
Els principis són:
- Diàleg igualitari
- Intel·ligència cultural
- Transformació i adaptacions curriculars
- Dimensió instrumental
- Creació de sentit
- Solidaritat
- Igualat de diferències

