CEIP Cervantes, amb 50 anys d’història, primera escola del poble i la zona en ensenyament en valencià. Som 400 alumnes repartits en infantil i primària i aula CIL (UECO). Al Cervantes ens considerem que som una escola inclusiva amb tasques constants i permanents que així ho demostren.
Actualment ens trobem en una formació del Model d’escola dialògica basada en els 7 principis de l’aprenentatge dialògic:
1. Parlar en arguments de validesa, no de poder. Fem realitat l’escolta activa i la resolució de conflictes escoltant totes les parts.
2. Plantejament d’activitats educatives on tots i totes hi participem, compartint les nostres habilitats, coneixements i vivències. Tenim present la intel·ligència cultural.
3. Propostes pedagògiques per a la transformació, utilitzant el diàleg per a transformar el nostre pensament i el nostre entorn. Aquest, per mitjà de la transformació dels espais pedagògics del centre a partir de les veus del nostre alumnat en el Projecte d’Innovació Educativa de la Conselleria d’Educació.
4. Dissenyem les nostres programacions d’aula i propostes pedagògiques a partir del consens i diàleg entre l’equip de claustre. Desenvolupem projectes a partir de les necessitats i curiositats del nostre alumnat. En Infantil, es treballa per mitjà de situacions d’aprenentatge iniciades per provocacions, a més del treball en ambients que es desenvolupa des d’inici de curs. En Educació Primària, realitzem programacions didàctiques de les llengües amb un Tractament Integrat de les Llengües (TIL).
5. Creació del sentit. Principi pedagògic on els nostres aprenentatges tenen sentit fora de l’escola. Aquest curs desenvolupem un PROJECTE DE MEDI en ARTS (Red PLANEA).
6. La igualtat de diferències, treball constant al centre amb activitats de convivència tant entre l’alumnat del centre com en l’alumnat d’altres centres (IES, CEE). A més, fe,m que el nostre alumnat de l’aula CIL se senta com un més a les aules ordinàries, amb propostes inclusives i una constant sensibilització per fer-ho realitat.
7. La solidaritat. Quan ajudem, nosaltres també millorem.
Al centre hi desenvolupem d’altres projectes , els quals son:
– TLD (Tertúlies Literàries Dialògiques). Demostrat científicament que la lectura de clàssics en l’alumnat hi provoca un aprenentatge significatiu i un desenvolupament del pensament crític.
– JOCS DE PATI. Disseny de jocs per al temps d’esplai a partir de les necessitats i interessos de l’alumnat.
– Centre Digitalment Col·laboratiu: eines digitals i tecnològiques necessàries per a la competència digital.
– Competència DIGITAL. Participació en el projecte del Ministeri CODI per a l’alumnat de primària.
– CEPAFE. Som centre promotor de l’activitat física i l’esport, dissenyant activitats durant el curs escolar que fomenten la vida saludable.
Aquest ha estat un breu resum del nostre projecte educatiu i de les propostes que desenvolupem durant el curs escolar. Per veure les nostres instal·lacions, podeu visualitzar aquest vídeo i fer-se una idea de l’aplicació d’alguns dels projectes que us hem explicat.