BIBLIOINNOVAT

Al nostre centre hem posat en marxa un Pla de Lectura amb l’objectiu principal de fomentar en l’alumnat l’hàbit lector i que gaudisquen de la lectura com una activitat quotidiana, motivadora i enriquidora.

Volem que els xiquets i xiquetes lligen per plaer, que associen els llibres amb la curiositat, la diversió i el coneixement, i que aquest hàbit s’estenga també a casa, amb la implicació de les famílies.

Objectius principals

  • Motivar l’alumnat a llegir mitjançant estratègies innovadores i gamificades (joc, recompenses, projectes divertits).
  • Afavorir l’autonomia lectora, amb sistemes senzills de préstec i devolució.
  • Impulsar la lectura compartida, amb projectes cooperatius i activitats conjuntes.
  • Implicar les famílies, per a reforçar l’hàbit lector també a casa.
  • Cuidar els recursos bibliogràfics, desenvolupant el respecte pels llibres com a béns comuns.

La biblioteca com a cor del projecte

La biblioteca escolar s’ha transformat en un espai acollidor i motivador, pensat només per a llegir i gaudir: amb pufs, coixins, tipis, butaques i fins i tot un llit balinés. Jano és un lloc d’estudi tradicional, sinó un espai viu de lectura i préstec.

S’ha reorganitzat el fons bibliogràfic en tres nivells de dificultat i per temàtiques, amb cistelles numerades i gomets de colors (verd per al valencià i roig per al castellà). D’aquesta manera, l’alumnat pot utilitzar la biblioteca de manera autònoma, tornant els llibres sense ajuda del professorat.

A més, cada grup de Primària disposa d’una sessió setmanal a la biblioteca.

Activitats destacades

Al llarg del curs s’han desenvolupat nombroses iniciatives vinculades a la lectura, tant dins com fora de la biblioteca:

1. Hospital de llibres

Un espai on l’alumnat diposita els llibres danyats. Després d’emplenar una fitxa de diagnòstic, es reparen i tornen al préstec. Així, els xiquets aprenen a tindre cura dels materials comuns.

2. Bústia de suggeriments

L’alumnat pot proposar nous títols o temàtiques que li interessen. La Comissió de Biblioteca revisa periòdicament la bústia i adquireix els llibres amb el pressupost del centre.

3. Carnets lectors i àlbum de cromos

Cada alumne rep un carnet lector on va registrant els llibres llegits. Segons avancen, aconsegueixen cromos per a completar l’àlbum “El viatge pel coneixement científic”. En acabar seccions desbloquegen recompenses, i qui completa l’àlbum rep un diploma i un detall de la direcció.

4. Bibliopati

Durant els patis s’ofereix un espai de lectura, dins del projecte de patis actius i inclusius. Els llibres estan organitzats i accessibles perquè l’alumnat els use lliurement.

5. Setmana Cultural, Dia del Llibre i Fira del Llibre

Es celebren concursos, animacions lectores i una fira de llibres amb estands oberts a alumnat i famílies, afavorint la implicació de tota la comunitat educativa.

A més, com a activitats que afavoreixen el gust per la lectura, duem a terme els projectes de ràdio escolar, així com l’Aula Transformadora, entorns en què l’alumnat llig, investiga i crea en funció dels projectes interdisciplinaris plantejats pel professorat.


Mesures d’inclusió i equitat en el Pla de Lectura

El nostre Pla de Lectura té en compte la diversitat de l’alumnat i assegura que tots i totes puguen participar, aprendre i gaudir de la lectura, cadascú des de les seues necessitats i capacitats. Per això, hem incorporat diferents estratègies inclusives:

  • Materials adaptats i variats: disposem de llibres amb diferents nivells de dificultat, tipografies accessibles, textos amb pictogrames i recursos digitals, de manera que cada alumne puga trobar lectures ajustades al seu ritme i possibilitats.
  • Flexibilitat metodològica: les activitats lectores s’organitzen de manera individual, en parelles, en xicotets grups o en gran grup, permetent que cada alumne participe d’una manera activa i significativa. Les estratègies de gamificació ajuden a reconéixer i celebrar els avanços de cadascú.
  • Seguiment personalitzat: el professorat i la Comissió de Biblioteca acompanyen de prop el progrés lector de l’alumnat, oferint orientacions i ajustos segons les seues necessitats.
  • Participació familiar: les famílies col·laboren en la verificació de lectures, acompanyen els seus fills i filles en el procés lector i reben orientacions per continuar fomentant la lectura des de casa.
  • Accessibilitat universal: totes les activitats, des de la biblioteca fins als projectes de ràdio escolar o l’Aula Transformadora, estan pensades perquè l’alumnat amb diferents estils d’aprenentatge puga tindre un paper protagonista i sentir-se valorat.

En definitiva, la inclusió és un fil conductor de tot el projecte: volem que cada xiquet i xiqueta experimente l’alegria de llegir, que se senta capaç i part d’una comunitat lectora en què la diversitat és una riquesa i un motor d’aprenentatge compartit.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies