Transformant el centre amb l’aula transformadora, robòtica i ràdio escolar.
RESUM
El projecte que presentem es sustenta en tres pilars: aula transformadora, robòtica i ràdio escolar, amb l’objectiu d’integrar la metodologia STEAM en l’àmbit educatiu. Busquem impulsar la millora i transformació del nostre centre a través de la creació d’espais d’aprenentatge flexibles i atractius i creant experiències d’aprenentatge que fomenten la inclusió, accessibilitat i participació de tots de forma cooperativa, fent us de les noves tecnologíes per a millorar les seues competències.



Aula transformadora del nostre centre.

Ràdio escolar
Aula de robòtica

JUSTIFICACIÓ DEL PROJECTE
El projecte busca integrar la metodologia STEAM mitjançant l’expansió de l’aula transformadora, la inclusió de la robòtica en tots els nivells i la implementació d’una ràdio escolar. Necessitats: Ampliació i consolidació de l’aula transformadora: integració en el PEC i aplicació de treballs per projectes de forma interdisciplinar. Expansió de la Robòtica i creació d’un aula: Implementació en tots els nivells educatius, millorant la competència digital. Creació de la ràdio escolar: Equipament i formació per fomentar les competències comunicatives i digitals.
OBJECTIU GENERAL 1
-Transformar l’entorn educatiu i fomentar la inclusió i cooperació mitjançant la metodologia STEAM fent ús de l’aula transformadora i la robòtica.
OBJECTIUS ESPECÍFICS (O.E.)
- Integrar el projecte de l’aula transformadora en el projecte educatiu del centre, assegurant el seu ús regular.
- Crear un aula de robòtica i ampliar el programa a tots els grups del centre de manera progressiva.
- Formar al professorat en metodologies STEAM i creació de situacions d’aprenentatge mitjançant l’ús de la programació i de la robòtica.
- Desenvolupar projectes interdisciplinaris utilitzant l’aula transformadora que integren diverses àrees del coneixement per a resoldre problemes i crear solucions innovadores en els seus productes finals.
- Establir un sistema d’avaluació contínua que permeta mesurar l’impacte de l’aula transformadora i la robòtica en l’aprenentatge i la motivació de l’alumnat, i realitzar ajustos segons siga necessari.
OBJECTIU GENERAL 2 (O.G. 2)
-Desenvolupar un projecte de ràdio escolar que fomente la inclusió, motivació, creativitat i la col·laboració de tota la comunitat educativa que permeta contribuir a millorar les competències comunicatives i digitals del nostre alumnat.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
- Planificar i equipar un espai dedicat a la ràdio escolar amb tot el material necessari assegurant un entorn adequat per al seu funcionament.
- Proporcionar tallers i sessions formatives per a l’alumnat i professorat, permetent-los comprendre i dominar el funcionament tecnològic de la ràdio escolar, incloent-hi l’ús d’equips de radiodifusió i programari d’edició d’àudio.
- Incorporar la ràdio escolar com a projecte que permeta la creació de programes i emetre programes que complementen i reforcen els continguts de les diferents àrees.
- Promoure la participació de tota la comunitat educativa (alumnes, professors, famílies) en la creació de continguts per a la ràdio escolar, creant un espai inclusiu i col·laboratiu.
- Establir mecanismes d’avaluació per a mesurar l’impacte de la ràdio escolar en el desenvolupament de competències comunicatives, creatives i socials dels estudiants, i realitzar millores contínues basades en els resultats obtinguts.
CALENDARI D’ACTUACIONS:
| Nº | Actuació. | Moment d’activació |
| 1 | Creació d’un calendari setmanal per a l’ús de l’aula transformadora. | Inici de curs. |
| 2 | Establiment de l’aula de robòtica. | Inici de curs. |
| 3 | Implantació del programa de robòtica en tots els grups. | Durant tot el curs. |
| 4 | Creació d’un calendari setmanal per a l’ús de l’aula de robòtica. | Inici de curs. |
| 5 | Ampliació dels equips de robòtica. | Tercer trimestre. |
| 6 | Disseny de situacions d’aprenentatge amb robòtica. | Durant tot el curs. |
| 7 | Disseny de projectes interdisciplinaris amb l’aula transformadora. | Durant tot el curs. |
| 8 | Inclusió del projecte en el Pla d’Actuació per a la Millora (PAM). | Inici de curs i seguiment trimestral. |
| 9 | Compartir experiències i resultats dels projectes. | Durant tot el curs. |
| 10 | Enquestes i entrevistes de satisfacció (aula transformadora i robòtica). | Final de curs. |
| 11 | Metodologies Àgils (SCRUM, Lean Start, KANBAN). | Tot el curs. |
| 12 | Taller d’introducció a la radiodifusió. | Inici de curs. |
| 13 | Creació de programes de radi regulars. | Tot el curs. |
| 14 | Creació de programes de radi temàtics. | Segon any |
| 15 | Enquestes de Satisfacció i Avaluació d’Impacte. | Segon any |
| 16 | Espai Web de la ràdio escolar. | Tercer trimestre. |
| 17 | Creació de la comissió d’innovació i tecnologia. | Primer trimestre. |
ACTIVITATS:
1. Creació d’un calendari setmanal per a l’ús de l’aula transformadora
A principi de curs, la cap d’estudis, en coordinació amb l’equip docent i tenint en compte l’horari general del centre, va elaborar un calendari setmanal per a l’ús de l’aula transformadora. En aquest calendari, es van reservar dues sessions setmanals per cada tutoria amb la finalitat de desenvolupar l’àrea de projectes interdisciplinaris, assegurant així un ús estructurat, regular i pedagògicament significatiu de l’espai.

2. Establiment de l’aula de robòtica
Durant el mes de setembre de 2024, la comissió d’innovació i tecnologia va dissenyar i posar en marxa l’aula de robòtica. Es va seleccionar un espai específic dins del centre i es va adequar amb el mobiliari necessari, així com amb els materials i tecnologies imprescindibles per al desenvolupament de sessions de robòtica a totes les etapes educatives. Aquesta actuació ha permés disposar d’un entorn òptim per a treballar la competència digital mitjançant metodologies actives.

Aula de robòtica del nostre centre.
3. Implantació del programa de robòtica en tots els grups
De manera sistemàtica, tot l’alumnat del centre té reservada una sessió setmanal per al treball de la metodologia STEAM, centrada en l’aprenentatge de la programació i el pensament computacional. Aquesta implantació s’ha realitzat de forma progressiva segons l’etapa educativa: en Infantil i primer cicle s’utilitzen els equips Bee-Bot; en segon cicle, els kits VEX 1, 2 i 3; i en tercer cicle, el material VEX GO. Aquesta distribució permet adaptar les activitats al nivell i a les capacitats dels alumnes, assegurant la participació activa de tot l’alumnat, i fomentant la creativitat i la resolució de problemes de manera contextualitzada i significativa.

Material VEX GO destinat a l’alumnat de 3r cicle de primària.
4. Creació d’un calendari setmanal per a l’ús de l’aula de robòtica
S’ha establit un horari fix setmanal per a l’ús de l’aula de robòtica. Els grups de 4t a 6é de Primària disposen d’una sessió setmanal impartida per un docent especialista assignat expressament per a aquest fi. Pel que fa a la resta de grups, des d’Infantil fins a 3r de Primària, són els tutors i tutores qui imparteixen la sessió setmanal corresponent dins de la seua programació d’aula.

Horari d’assistència a l’aula de robòtica de les aules de 4t, 5é i 6é. La programació i impartició d’aquesta sessió setmanal es du a terme pel director del centre.
5 . Ampliació dels equips de robòtica
S’han adquirit nous kits de robòtica adaptats a les diferents etapes educatives, com ara els models VEX 1, 2 i 3 per a segon cicle, VEX GO per a tercer cicle i Bee-Bot per a Infantil i primer cicle. A més, l’equip docent, a través de la comissió d’innovació i tecnologia, es troba en procés d’investigació i valoració de nous materials per continuar ampliant l’inventari de l’aula de robòtica, tenint en compte les necessitats pedagògiques i les possibilitats d’ús a l’aula. Aquesta actuació contínua assegura que el centre disposa de recursos actualitzats i adaptats per garantir un aprenentatge significatiu i motivador.

Kits de robòtica del Model VEX 1, 2 i 3 destinat a l’alumnat de 2n cicle de primària.

Robots Bee-Bot utilitzats en infantil i 1r cicle de primària.
6. Disseny de situacions d’aprenentatge amb robòtica El professorat ha dissenyat i aplicat diverses situacions d’aprenentatge on l’alumnat, organitzat en equips cooperatius, s’enfronta a reptes que requereixen l’ús de la robòtica per ser resolts. Aquestes situacions estan adaptades a cada nivell educatiu i combinen programació, creativitat i resolució de problemes reals o simulats, amb l’objectiu de fomentar el pensament crític i el treball en equip.

Alumnes desenvolupant una tasca d’aprenentatge basat en reptes: robòtica.
7. Disseny de projectes interdisciplinaris amb l’ús de l’aula transformadora
El professorat de cada nivell, en coordinació amb altres especialitats, ha dissenyat i seleccionat anualment diversos projectes interdisciplinaris que integren l’ús de l’aula transformadora com a espai clau per al desenvolupament de les activitats. Aquesta col·laboració ha permés generar experiències d’aprenentatge més globalitzades, contextualitzades i motivadores per a l’alumnat, afavorint el treball per projectes i l’aplicació real de les competències clau.

Projectes interdisciplinaris elaborats per nivells i compartits per al claustre en el TEAMS.




Experiències d’aprenentatge en robòtica
8. Incorporar l’Aula Transformadora, robòtica i la radio al Pla d’Actuació per a la Millora
Les actuacions relacionades amb l’aula transformadora, la robòtica i la ràdio escolar s’han incorporat al Pla d’Actuació per a la Millora (PAM) del centre. Aquesta inclusió permet fer un seguiment trimestral estructurat de les accions previstes, avaluar el seu grau de compliment i detectar necessitats d’ajust o millora. Així mateix, el PAM actua com a eina de coordinació i coherència amb la resta de línies de treball del centre.

9. Compartint Experiències d’Aprenentatge Innovadores
Els projectes desenvolupats s’han difós a través de diversos canals per compartir les experiències innovadores amb tota la comunitat educativa. Concretament, s’han publicat notícies i imatges a la pàgina web del centre, s’han enviat informacions mitjançant el canal de Telegram institucional, s’ha comptat amb la col·laboració de l’AMPA i s’ha establert contacte amb l’Ajuntament per a la difusió pública de les activitats, reforçant així la visibilitat i el reconeixement del projecte.

L’alcaldessa i el regidor d’educació de Museros, juntament amb la presidenta i tresorera de l’AMPA atenen a les explicacions d’una mestra de 4t sobre els projectes que desenvolupen en aquest espai.

Enllaç a la notícia del diari “LEVANTE de l’Horta” de data 05/02/2025.

L’alcaldessa, el regidor d’educació i dos representants de l’AMPA participant en un programa diari de la nostra “Blasco Radio”.
10. Enquestes i entrevistes de satisfacció
A final de curs es passaran enquestes i es realitzaran entrevistes dirigides a l’alumnat i al professorat per tal d’avaluar la seva satisfacció amb l’ús de l’aula transformadora, la radio i la robòtica. Les preguntes estaran centrades en la percepció del seu propi aprenentatge, el grau de motivació i el desenvolupament de competències. Aquesta acció servirà com a base per analitzar l’impacte del projecte i plantejar possibles millores de cara al curs següent.
11. Metodologies Àgils (SCRUM, Lean Start, KANBAN)
Dins de la comissió d’innovació i tecnologia del centre, s’ha constituït un equip específic encarregat del desenvolupament de l’espai de la ràdio escolar. Aquest equip ha dut a terme l’elecció i distribució del mobiliari, l’adquisició de l’equipament tècnic necessari i la configuració dels dispositius per garantir un funcionament òptim. A més, la coordinadora TIC, com a membre activa de la comissió, ha elaborat una escaleta bàsica per als programes i ha creat una base de recursos compartits que inclou frases motivadores, refranys populars, dies especials del calendari i altres materials que faciliten la creació de continguts per part de l’alumnat i el professorat. L’espai i els materials permeten una posada en marxa funcional, dinàmica i pedagògicament coherent de la ràdio escolar.

Materials adquirits per a la nostra ràdio escolar.
12. Taller d’introducció a la radiodifusió
Dins del pla de formació del centre, s’ha destinat una part específica a la formació en continguts relacionats amb la ràdio escolar. En aquesta formació, en la qual participa pràcticament tot el professorat, s’han abordat aspectes tècnics i pedagògics com l’ús de micròfons, taules de mescla i programari d’edició d’àudio, així com les possibilitats didàctiques de la ràdio com a eina per al desenvolupament de les competències comunicatives.

Mestres gravant un programa de ràdio.
13. Creació de programes de radi regulars
S’ha establit una programació regular de ràdio escolar mitjançant la creació d’un canal de YouTube on es realitza l’emissió en directe dels programes creats pels alumnes. Cada setmana del curs ha sigut assignada a una tutoria diferent, i la setmana prèvia a l’emissió, l’alumnat es distribueix en grups de cinc per preparar el contingut. Tots els alumnes del centre, des de 4 anys d’Infantil fins a 6é de Primària, han participat en algun moment, convertint la ràdio escolar en una eina educativa potent que afavoreix l’adquisició de sabers bàsics i la millora de les competències comunicatives, creatives i socials.
ENLLAÇ AL NOSTRE CANAL DE RÀDIO: RADIO BLASCO
14. Creació de programes de radi temàtics
Els alumnes crearan programes de ràdio centrats en temàtiques específiques relacionades amb diferents àrees curriculars. Aquests programes podran incloure entrevistes, música, notícies i altres continguts rellevants segons el tema triat pel grup. Es fomentarà la participació de la comunitat educativa en la creació dels continguts, promovent la inclusió i el treball col·laboratiu. Aquesta actuació està prevista per al segon any d’aplicació del projecte PIIE.
15. Enquestes de Satisfacció i Avaluació d’Impacte
Es dissenyaran i administraran enquestes de satisfacció dirigides a alumnes, mestres i famílies amb l’objectiu d’avaluar l’impacte de la ràdio escolar en el desenvolupament de competències comunicatives, creatives i socials. Els resultats obtinguts s’analitzaran per detectar punts forts del projecte i identificar possibles oportunitats de millora.
16. Espai Web de la ràdio escolar
S’ha creat una secció dedicada a la ràdio escolar dins la pàgina web del centre, on s’enllaça directament al canal de YouTube “Blasco Radio”. Aquesta plataforma digital facilita l’accés als programes i continguts radiofònics creats pels alumnes, reforçant la difusió de l’experiència innovadora i fomentant la participació de tota la comunitat educativa.

Secció de la pàgina web dedicada a la nostra ràdio escolar.
ENLLAÇ PER ENTRAR A LA SECCIÓ DE LA WEB: RÀDIO ESCOLAR “BLASCO RÀDIO”
17. Creació de la comissió d’innovació i tecnologia S’ha creat una Comissió d’Innovació i Tecnologia formada per mestres dels diferents cicles educatius. Aquesta comissió és responsable de la planificació, coordinació i supervisió de totes les activitats vinculades al projecte d’innovació. Es reuneixen periòdicament per dissenyar calendaris, assignar tasques i assegurar una implementació eficaç i coherent de les accions del projecte al llarg del curs.

PIIE© 2024 per CEIP VICENTE BLASCO IBAÑEZ té llicència sota CC BY-SA 4.0
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.ca
Aquest PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la Conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en aquesta pàgina es fa sota una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com de les possibles obres derivades, s’ha de fer sota la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar aquesta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria.


