PATIS ACTIUS I COEDUCATIUS

Els espais són el medi físic on tenen lloc les relacions socials. Les persones construïxen els espais i els espais construïxen a les persones. Som conscients que el seu disseny condiciona les maneres que tenim de viure i de conviure. 

L’espai físic del centre educatiu també parla, transmet y ensenya la manera de relacionar-se, d’estar, el repartiment dels espais, així com el control i les infraestructures del joc.

Això pot promoure el desenvolupament d’habilitats diferents en elles i en ells i reforçar comportaments i pràctiques que, amb el temps, fixen els estereotips de gènere. En este sentit, l’alumnat necessita l’acompanyament docent per a conéixer els secrets reals i simbòlics de les diferents maneres de jugar amb independència dels models dominants i moltes vegades hegemònics.

La majoria de centres presenten una disposició dels espais de joc androcèntrica i futbol centrista. Això significa que estan dissenyats i construïts per a donar resposta a un arquetip d’alumnat molt concret: xic, amb disposició cap al joc actiu i amb preferència de joc amb pilota. Evidentment, a tots els xics no els agrada el joc actiu físicament o de pilota, però, en tot cas, la disposició de recursos orienta cap a esta mena d’activitats o esports.

Esta disposició de l’espai, tal com afirma Marina Subirats (2013), presenta grans avantatges per als individus (majoritàriament xiquets) que gaudixen habitualment dels espais centrals i amb recursos, però també suposa alguns inconvenients, entre altres, la dificultat de gaudir d’un canvi, d’adaptar-se a situacions noves. Com que gaudixen d’estos espais privilegiats, definixen el paradigma “del que toca”, del model universal, i, per tant, qualsevol canvi pot representar una imperfecció o fins i tot una amenaça de poder o estatus. 

En els cursos 2022/2023 i 2023/2024 hem presentat un projecte d’innovació educativa perquè els nostres patis suposen un canvi de paradigma un canvi de mirada cap a la inclusió i la coeducació. 

Comencem realitzant un diagnòstic dels nostres patis a partir de l’observació. A més vam arreplegar dades a partir de qüestionaris realitzats per les famílies, professorat i els verdaders protagonistes: l’alumnat. 

Per tant hem tingut en compte a la Comunitat educativa per al disseny del pati que tots volem. Una vegada arreplegada la informació, s’ha creat en el centre una comissió de treball amb reunions periòdiques per a implementar el nostre projecte. Molts estan sent els canvis i estem satisfets dels resultats que estem obtenint. 

A continuació presentem algunes dels canvis:

  • Oferir elements i espais diversos de manera que garantisca l’atenció a les diferències individuals tinga més protagonisme que les diferències de gènere.
  • Hem pensat en la versatilitat dels diferents espais i infraestructures del pati, creant diferents zones amb la col·laboració activeu dels alumnes de sext de curs de primària que actuen com a mediadors. 
  • Joc tranquil, joc actiu, zona musical, jocs de taula, zones per al desenvolupament d’habilitats motrius, zona d’arena, d’equilibri, de joc simbòlic…

Estes estan sent els resultats:

  • S’està formant una millor convivència entre l’alumnat de diferent gènere. 
  • S’ha reduït considerablement el nivell de conflictivitat.
  • Es consideren més les diferències individuals, que unes diferències marcades pels aprenentatges i estereotips de gènere. 

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies